וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף ההסכם, בקייב ספקנים: "ממתינים להתפטרות הנשיא"

שעות לאחר חתימת ההסכם בין הנשיא לאופוזיציה, שוחח שליח וואלה! לקייב עם כמה מתוך רבבות המפגינים שהתאספו בכיכר העצמאות. בתוך כך, מנהיגת האופוזיציה עשויה להשתחרר מהכלא

רויטרס

ממשיכים להתאסף בכיכר: שעה קלה אחרי חתימת ההסכם בין נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ' ובין נציגי האופוזיציה, זרם המבקרים לכיכר העצמאות בבירה קייב רק הלך והתעצם אתמול (שישי). המפגינים שעודכנו בנוגע לההסכם שנחתם הגיבו בספקנות בעקבות אירועי הדמים של הימים האחרונים.

"אנחנו לא מאמינים לו יותר, שבענו מההבטחות שלנו ומבחינתנו לחתימת ההסכם אין שום משמעות עד שנראה אותו הולך הביתה", אמר לוואלה! חדשות אנדריי ניזובצב, עורך דין בן 25 שהגיע עם שלושה מחבריו לכיכר. גם ויטלי מיכלצ'נקו, תושב העיר בן 28 נשמע ספקן. "ודאי שביום כזה יש תקווה באוויר, אבל אנחנו לא סומכים על המשטרה, וממתינים לראות את הנשיא מתפטר".

אתמול אחר הצהריים נחתם ההסכם שהביא לסיום המשבר באוקראינה ובעקבותיו הפרלמנט האוקראיני העביר כמה החלטות משמעותיות שהיו חלק מדרישות המפגינים. בין היתר, הוחלט לשוב לחוקה שהייתה נהוגה במדינה עד 2004, שבמסגרתה יאבד הנשיא ינוקוביץ' חלק מסמכויותיו והמשטר ישוב להיות פרלמנטרי. כמו כן, הוחלט להעניק חנינה לכל העצורים מההפגנות האחרונות ולהקים צוות לבדיקת האירועים שהביאו למותם של יותר ממאה בני אדם. במסגרת ההסכם שנחתם היום בין הנשיא לבין מנהיגי האופוזיציה הוחלט גם להקדים את הבחירות לדצמבר ולבטל את תכנית הסיוע של רוסיה בסך שני מיליארד דולרים.

המשבר באוקראינה - כותרות אחרונות:
סוף למרחץ הדמים בקייב? "הסכם בין הנשיא לאופוזיציה"
ישראלים בקייב: "זה נראה כמו סוריה, הצטיידנו בקסדות"
קייב הפכה לשדה קטל: מספר חסר תקדים של הרוגים

אוקראינה. רויטרס
מפגינים בקייב/רויטרס

בין היתר, נעשה גם תיקון לחוק הפלילי העשוי לסלול את הדרך לשחרורה של מנהיגת האופוזיציה יוליה טימושנקו שמרצה עונש מאסר מ-2011. על אף ביטול הסעיפים שבהם הורשעה, שחרורה של טימושנקו עוד מצריך את אישורו של הנשיא. "אנו מתעקשים שתהיה הצבעה על חוק שישחרר את טימושנקו", אמר שר האוצר לשעבר, ארסניי יטסניוק, שהשתלט על תנועת האופוזיציה מאז מאסרה.

טימושנקו הייתה ממובילות "המהפכה הכתומה" באוקראינה ב-2004, שבעקבותיה בוטלו הבחירות לנשיאות שבהן ניצח אז ינוקוביץ'. ב-2010 היא התמודדה על הנשיאות, שוב מול ינוקוביץ' - והפסידה בקרב צמוד. זמן קצר לאחר מכן נעצרה והואשמה ב"שימוש לרעה בסמכויותיה" בתקופת כהונתה, בעיקר בפרשה הנוגעת לעסקאות גז.

כתב רויטרס שנכח במעמד החתימה דיווח כי הטקס ארך כמה דקות, במהלכן הנשיא "לא חייך". שני שרים באיחוד האירופי היו עדים במעמד החתימה. שרי החוץ של גרמניה, צרפת ופולין שיבחו אחר הצהריים את הצדדים בעימות על "אומץ לבם ועל מחויבותם" בחתימה על ההסכם לסיום המשבר. בהודעה משותפת, קראו השרים "לסיים באופן מידי את האלימות ואת העימותים באוקראינה".

כמו כן, שר הפנים של אוקראינה ויטלי זחרצ'נקו הודח לפנות ערב על ידי הפרלמנט בשל השימוש באלימות נגד מפגינים בקייב. הדחתו של זחרצ'נקו, שאינו אהוד בקרב המפגינים בשל האלימות המשטרתית בכמה הפגנות, נחשבת לניצחון המפגינים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אוקראינה. רויטרס
עשרות אלפים ממשיכים להתאסף בכיכר העצמאות בקייב/רויטרס

בינתיים, התאספו בכיכר עשרות אלפי בני אדם. המפגינים עסקו בניקוי הרחובות מההרס והחורבן ששרר שלשום ברחובות וגם בתיחום הכיכר במחסומי דרכים, שאותם לא תוכל המשטרה לחצות בקלות. בבניין שבו נמצא משרדו של ראש העיר אוגרים המפגינים שמיכות, בגדים חמים ומים.

ב"בית אוקראינה", היכל תרבות הנמצא בכיכר, הוקמה מרפאה מאולתרת, הכוללת בית מרקחת וחדרי ניתוח ששימשו שלשום לטיפול במאות הנפגעים. היום הם נותרו לשמחתם ללא עבודה. אלא שנסיגת המשטרה לא מעודדת את המפגינים לעזוב, להיפך. אלפים מהם הגיעו היום לבניין, שבקומה התחתונה שלו אוספים תומכי האופוזיציה ריבות תוצרת בית, לחם ונקניקים, וגם חומרי ניקוי וקופסאות שימורים. כל אלה יכולים אולי להעיד על משך הזמן שבכוונתם לשהות בכיכר.

אוקראינה. AP
נסיגת המשטרה לא מעודדת את המפגינים לעזוב. משקיפים על הכיכר/AP

"אנשים נסעו מאות קילומטרים כדי להביא לכאן אוכל שהכינו, זה נוגע ללב", סיפרה אולנה וקרנקו, סטודנטית בת 25, תוך כדי סידור בלתי פוסק של אספקה מאזרחים שממשיכים כל העת להגיע.

פחדת להיות כאן אתמול כשנורו אנשים?
"הייתי אתמול בכיכר, ראיתי את היריות, שמעתי את זה, אבל זה לא היה מפחיד כי לא הבנתי עד הסוף מה קורה. פשוט הרגשתי שעליי להיות פה ולעשות את מה שנדרש".

את מצפה שינוקוביץ' יתפטר?
"אני מקווה שהוא יקבל את מה שמגיע לו. אנחנו נשארים עד שהוא הולך, ונבנה פה מדינה חדשה. אף פעם לא היה דבר כזה באוקראינה, שאנשים נורים באקראי ברחובות, אבל אני בטוחה שננצח. ינוקוביץ' עשה לנו טובה, עכשיו אנחנו מאוחדים יותר מתמיד. אבל ל'טובה' הזו היה מחיר גבוה מאוד של מעל מאה הרוגים".

בית האיגודים המקצועיים בקייב, 21 בפברואר 2014. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה!
בית האיגודים המקצועיים בקייב, היום/מערכת וואלה!, עמרי נחמיאס

דימה לבידוב, יועץ פיננסי בן 35, אמר כי ההסכם הוא מלכודת דבש של ינוקוביץ'. "בסופו של דבר כולם פוליטיקאים. לפני יומיים היינו פה בכנסיית מיכאלסקי (כ-300 מטר מאחורי הכיכר, ע.נ) ולא היה אף אחד. כעת יש כאן אלפי אנשים שמביאים ציוד, מים, שמיכות, תרופות", סיפר לבידוב. "אנחנו לא נלך לפני שנוודא שהאופוזיציה הפנימה את המסר שלשמו יצאנו למאבק. הם מייצגים את העם ולא את עצמם, ואם לא יהיה שינוי המחאה תימשך".

אנטון גריגה, מתכנת בן 28, הוסיף: "המחאה היא לא על ינוקוביץ' או על הצטרפות לאיחוד האירופי. מה שחשוב זה להילחם בשחיתות השלטונית פה ולבנות מקום שבו הממשלה עושה את המוטל עליה במקום לקחת שוחד ולבצר את מעמדה כנגד האזרחים".

אוקראינה. רויטרס
השרים האירופים שיבחו את הצדדים על "אומץ ליבם"/רויטרס

המחאה נגד ממשלת ינוקוביץ' החלה בנובמבר אשתקד, כאשר ממשלת אוקראינה העדיפה המשך התקשרות כלכלית עם רוסיה על פני חתימה על שיתוף פעולה עם האיחוד האירופי. המוחים ראו בכך שגיאה חמורה, שכן לדידם במקום לייצר קשרים כלכליים עם מדינות אירופה, העדיף ינוקוביץ' להחזיר את המדינה לימי השלטון הסובייטי. ברביעי בלילה דובר על הפסקת אש, אולם זו נחתמה עם פלג זניח באופוזיציה, והמהומות חודשו שלשום - ואף הוחרפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully