וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה באוקראינה: ראש הממשלה התפטר מתפקידו

28.1.2014 / 10:34

החוקה דורשת כעת את התפטרות הממשלה כולה. המפגינים סירבו להצעתו האחרונה של הנשיא ינוקוביץ' לקבל את תפקיד רה"מ. הפרלמנט הורה לבטל את החוק שהצית את המהומות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

ראש ממשלת אוקראינה, מיקולה אזרוב, הגיש את התפטרותו לנשיא ויקטור ינוקוביץ'. לדבריו, הוא מבקש לעזוב את תפקידו אחרי יותר משלוש שנים "כדי ליצור הזדמנויות נוספות לפשרה חברתית-פוליטית". לשכת הנשיא טרם הגיבה להתפטרות, שלפי החוקה דורשת כעת את החלפת הממשלה כולה.

אזרוב, יד ימינו של הנשיא ינוקוביץ', ככל הנראה התפטר כדי להקל על הלחץ הפוליטי במדינה. הוא נחשב לאחת הדמויות השנואות ביותר בעיני המפגינים. בימים האחרונים הוא הכחיש בתוקף טענות האופוזיציה, לפיהן המשטרה השתמשה בנשק חם כדי לפזר את המפגינים בקייב.

בתוך כך, הורה הפרלמנט לבטל את החוק שעורר סערה בקרב המפגינים בשבוע שעבר. החוק אסר על קיום הפגנות, והצית מחדש את המחאה בקייב, אחרי שנדמה כי שככה מעט. לפחות שלושה מפגינים נהרגו בעימותים עם המשטרה.

פוסטר של ראש ממשלת אוקראינה מיקולה אזרוב והנשיא ויקטור ינוקוביץ'. קייב, ינואר 2014. רויטרס
כרזה של ראש ממשלת אוקראינה אזרוב/רויטרס

בסוף השבוע, הציע הנשיא לאחד מראשי המפגינים, ארסני יטסניוק, את תפקיד ראש הממשלה במקומו של אזרוב. יטסניוק סירב להצעה והבטיח להמשיך במחאה. מנהיג נוסף של האופוזיציה, המתאגרף ויטלי קליטצ'קו, שהוצע לו להתמנות לסגן ראש הממשלה, אמר כי האופוזיציה מסכימה לקבל תפקידים בשלטון רק תמורת קיום בחירות חדשות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

העימותים התפשטו מקייב לכמה ערים במזרח המדינה. מהומות דווחו גם באודסה שלחופי הים השחור. האופוזיציה דורשת מהממשלה לשחרר גם את המפגינים שנערצו בהפגנות. הפרלמנט צפוי לדון בדרישה זו.

בתוך כך, מנהיגת "המהפכה הכתומה", ראש הממשלה לשעבר יוליה טימושנקו, השמיעה לראשונה את קולה מאז פרצו המהומות. טימושנקו, הנושאת מאסר בבית בעקבות הרשעה שמאחוריה עומד ינוקוביץ', קראה לתומכיה "לדחות בשאט נפש את ההצעה המשפילה" של הנשיא המכהן.

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, הוזעקה לקייב כדי לתווך במגעים בין הנשיא לאופוזיציה. במקביל, ינוקוביץ' שוחח בטלפון עם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, שהפציר בו למצוא פתרון פוליטי למשבר.

הפגנות במרכז קייב. אוקראינה, 28-26 בינואר 2014. GettyImages
ההפגנות נמשכות בקייב זה יותר מחודשיים, וקיבלו תפנית אלימה בשבוע שעבר/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully