וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלחת ח"כים באושוויץ: "לא לתת לעוול לצמוח שוב"

משלחת של 250 ח"כים ואישי ציבור לקחה חלק בשורת טקסים ואירועים בפולין לציון יום השואה הבינלאומי, בין היתר במחנה אושוויץ. למשלחת הצטרפו חברי פרלמט ממדינות אירופיות

צילום: שי מכלוף, ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

לרגל יום השואה הבינלאומי המצוין היום ברחבי העולם, המריאה הבוקר (שני) משלחת של בכירי המדינה לפולין. בין חברי המשלחת 60 חברי כנסת, מהם ארבעה שרים, ו-250 אישי ציבור, מבקר המדינה יוסף שפירא, שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, ויו"ר הנהלת יד ושם, אבנר שלו. למשלחת הצטרפו גם חברי פרלמנט מצרפת, מגרמניה, מהונגריה, מאיטליה, מיוון, מליטא, מפולין, מרומניה, מספרד ומבריטניה, וכן מנהיג הרוב הרפובליקני בקונגרס של ארצות הברית, אריק קנטור.

עוד בחדשות:
חשד: 4 נערים מהצפון תקפו מינית בת 13 ותיעדו
רגלי פועל נלכדו במכונה במפעל בשר בבית שאן
דרכון ראשון לתינוק שנולד בפונדקאות בתאילנד

במסגרת ביקור הבזק, שיימשך יממה, סיירו חברי המשלחת במחנה ההשמדה אושוויץ. לאחר מכן הלכו כ-800 מטרים לעבר בירקנאו, שם התקיים טקס בהשתתפות נציגי ממשלת פולין, נציגי ממשלת רוסיה, וניצולי שואה. בראש המשלחת הישראלית עומד יו"ר הקואליציה יריב לוין, ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. השניים ימלאו את מקומו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שמתאבל על מות רעייתו בסוף השבוע האחרון.

ראשי המשלחת בפתח מחנה אושוויץ. ינואר 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
חברי המשלחת במחנה ההשמדה אושוויץ/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ראשון הדוברים בטקס היה העיתונאי נח קליגר, אסיר לשעבר במחנה בירקנאו-אושוויץ. "היום לפני 69 שנים אנחנו כבר לא היינו פה", אמר קליגר, "ביום שנכנסו כוחות הצבא הסובייטי, הצבא האדום, אנחנו היינו בדרכים של גרמניה עצמה במה שנקרא בתולדות השואה 'צעדת המוות'. הגרמנים היו במשאיות, במכוניות, אופנועים, אופניים, עגלות, על סוסים ואנחנו נאלצנו ללכת ברגל - בקצב שאיש מאתנו לא היה מסוגל לעמוד בו. מי שלא הלך בקצב – נורה".

"היום, 69 שנים אחרי שעזבנו את הגיהינום הזה ששמו אושוויץ אנחנו פה שוב כאנשים גאים של המדינה היהודית החדשה שקמה על הריסות יהדות אירופה", הוסיף קליגר, "אזרחים גאים, מדינה גאה, מדינה חזקה, מדינה דמוקרטית, מדינה ליברלית, מדינה מפותחת מהמפותחות בעולם".

סופיה פוטשביץ, אסירת מחנה ההשמדה אושוויץ, נשאה דברים בטקס ואמרה: "קרה לי לא פעם וגם עכשיו לפעמים קורה לי כשמישהו שומע שאני נוסעת לאושוויץ הוא שואל אותי למה את חוזרת לשם. התשובה שלי: אני חוזרת כי זה קיים. פעם ראשונה לאחר המלחמה הייתי כאן בשנת 1945, אמא בקשה שאסע איתה לאושוויץ כי היא רצתה לראות איך אני 'גרתי' שם. אחרי שחזרנו הביתה היא אמרה לי בבכי – אל תיסעי לשם לעולם, את חייבת לשכוח". פושביץ הוסיפה: "היום, 70 שנה מאוחר יותר אנחנו נמצאים כאן וזה מעיד על כך שהעולם לא שכח ונותן לנו את התקווה שהעולם לא ישכח".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יצחק (בוז'י) הרצוג במסע של משלחת הכנסת לאושוויץ. ינואר 2014. דוברות הכנסת,
הרצוג חותם בספר המבקרים/דוברות הכנסת

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג אמר בנאומו: "באנו מארץ החיים אל ים המוות של הרוע, המקום הכי נמוך בעולם. שבנו בעקבותייך, אמא, ניצולי שואה, ילדיהם, דור שני ושלישי, חברי כנסת ושרים, אנשי ציבור מכובדים, במסע הצורב את התודעה וחורך את הזיכרון. השלג הלבן מנסה להסתיר את עצמת הפשע. אנחנו עומדים פה כנציגיה של אומה העושה את דרכה במסע זיכרון מפרך וכואב אל מקורות הרוע ואל יסודות הקיום היהודי והאנושי".

"אם נאבד את התקווה לבנות עולם אחר, ניכנע לרוח של אושוויץ", הוסיף הרצוג, "אני קורא לקהילה הבינלאומית להילחם באנטישמיות, לא להיכנע לאדישות ולא לתת לעוול להמשיך לצמוח מבלי להשיב לו מלחמה".

אחרי הטקס באושוויץ-בירקנאו תיסע המשלחת לעיר קרקוב, שם יתקיים מפגש פרלמנטרי בין נציגי הכנסת לנציגי הפרלמנט הפולני, הסיים. חברים משני בתי המחוקקים יישאו נאומים בני דקה לציון היום. את המפגש ינחו מזכירת הכנסת ירדנה מלר הורוביץ, ומזכיר הסיים, לך צ'פלה. בתום האירוע יאכלו חברי המשלחת ארוחת ערב, וימריאו בחזרה לישראל.

"יום השואה הפך להיות נחלת הקהילות היהודיות בעולם"

מי שיזם את קביעת 27 בינואר כיום השואה הבינלאומי הוא שר התשתיות, סילבן שלום, בעת שהיה שר החוץ בשנת 2005. בשיחה עם וואלה! חדשות סיפר שלום על הסיבה שהובילה אותו לפעול לקידום היום במישור הבינלאומי. "יום השואה זה דבר שהפך להיות נחלת הקהילות היהודיות בעולם. המחשבה שהנחתה אותי היא שדור הנפילים הולך ופוחת. הצעירים לא יודעים על זה דבר. ואז עלתה החלטה לכונן יום בינלאומי", הסביר שלום. "במשרד החוץ אמרו לי אז שאולי 15 מדינות יצביעו בעד וזה ייזכר לדיראון עולם".

עם זאת, בסופו של דבר אימץ עצרת האו"ם את ההחלטה. "לאף אחד לא הייתה סיבה להתנגד לטקס", אמר שלום. "ברגע שהסכימו, הכנסנו מאפיינים כמו תפילת קדיש ואל מלא רחמים. אחרי זה הבאנו לאירוע פתיחת יד ושם החדש 42 משלחות מהעולם, ועשינו עבודה סיזיפית מול השגרירויות, בהובלת השגריר דאז דני גילרמן והשגריר הנוכחי רון פרושאור, שהיה אז מנכ"ל המשרד". לדברי שלום, ניתנה הוראה לפעול מול כל השגרירויות בעניין. "הרמתי טלפונים, בכל פגישה שהייתי, כל טלפון או נסיעה לוותה בדבר הזה, הראיתי לכולם שאין מתנגד ובסוף העברנו את זה ברוב של 141 מדינות ללא מתנגדים. אפילו איראן לא התנגדה".

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

ראשי המשלחת בפתח מחנה אושוויץ. ינואר 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ראשי המשלחת בפתח מחנה אושוויץ. ינואר 2014/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
עמיר פרץ במסע של משלחת הכנסת לאושוויץ. ינואר 2014. דוברות הכנסת,
עמיר פרץ במסע של משלחת הכנסת לאושוויץ. ינואר 2014/דוברות הכנסת
נפתלי בנט במסע של משלחת הכנסת לאושוויץ. ינואר 2014. דוברות הכנסת,
נפתלי בנט במסע של משלחת הכנסת לאושוויץ. ינואר 2014/דוברות הכנסת
עמיר פרץ במסע של משלחת הכנסת לאושוויץ. ינואר 2014. דוברות הכנסת,
עמיר פרץ במסע של משלחת הכנסת לאושוויץ. ינואר 2014/דוברות הכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully