וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות מקייב: "לא הולכים לבד ברחוב לאחר השקיעה"

25.1.2014 / 19:05

המחאה באוקראינה נמשכה בסוף השבוע. דניאל קובז'ון, ישראלי שמתגורר במדינה ונוטל חלק במאבק, מתאר בשיחה מיוחדת את האווירה הקשה: "מסתובבים עם אלות וקסדות מפחד מהשוטרים"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן
הפגנות נגד השלטןן באוקראינה, ינואר 2014. AP
פעיל אופוזיציה נאבק בכוחות הצבא בקייב, היום/AP

במהלך סוף השבוע האחרון נמשכה בקייב, בירת אוקראינה, המחאה ההמונית נגד נשיא המדינה ויקטור ינוקוביץ'. לאחר שביום חמישי האחרון נכשלה פגישת הפיוס בינו לבין מנהיגי האופוזיציה, ובמקביל לכך נודע על מותם של לפחות חמישה מפגינים, יצאה ההודעה כי המחאה תגבר, וכך אכן קרה. היום (שבת) חטפו מפגינים שני שוטרים, ניסו להשתלט על בניין משרד האנרגיה בקייב, ואף החלו לזרום דיווחים על התחמשותם בנשק חם והחרפת המאבק בממשלה, שיסתיים, כך הם טוענים, רק בהפלתו של הנשיא.

שידור חי מאוקראינה

LIVE

דניאל קובז'ון, ישראלי שמתגורר באוקראינה, ולוקח חלק פעיל בפעילות האופוזיציה נגד הנשיא, משרטט בשיחה מיוחדת עם וואלה! חדשות את תמונת המצב העגומה במדינה. לדבריו, הפחד שולט ברחובות קייב. הוא טוען כי החשש בקרב פעילי האופוזיציה מידו הקשה של הצבא גבוה מאוד, ואף חושף כי חיילים רוסים נמצאים על אדמת אוקראינה ומסייעים לכוחות הצבא המקומי במאבקם במפגינים. "אנחנו לא הולכים לבד ברחובות ברגע ששוקעת השמש", הוא אומר. "צריך בהחלט להיזהר".

מחאת הענק באוקראינה - כותרות אחרונות:
קייב בלהבות: "נכריח את הרשויות לכבד אותנו"
אוקראינה: מפגין אולץ להתפשט בשלג, השוטרים צילמו
האלימות באוקראינה מחריפה: "נמות אם צריך"

הפגנות נגד השלטןן באוקראינה, ינואר 2014. AP
"צריך בהחלט להיזהר". מרכז קייב, היום/AP

את שיחת הטלפון עם דניאל אנחנו עורכים כמה רגעים לפני שהוא וחבריו יוצאים אל עבר כיכר נזאלז'נוסטי, הכיכר המרכזית של קייב. "אנחנו רוצים להשתלט על הרחובות שמסביב לבנייני הממשלה", הוא מתאר לנו את המטרה המרכזית ליום הנוכחי. "אנחנו רוצים שמאות השוטרים שנמצאים שם יפסיקו לחסום את הרחובות האלו לתנועה, כי זה מנוגד לחוק".

הלילה הקימו המפגינים מחסומים מאולתרים והדליקו מדורות ענק במרכז קייב, תוך שהם נושאים דגלים, יורים זיקוקים, וחלקם אף משליכים אבנים על השוטרים בזירה. כוחות המשטרה במקום הגיבו בירי גז מדמיע, וכמה עשרות מפגינים נזקקו לטיפול רפואי – אותו קיבלו במתחם רפואי מאולתר באזור ההפגנות.

הפגנות נגד השלטןן באוקראינה, ינואר 2014. AP
"רוצים לשנות את השיטה". קייב, היום/AP

לדבריו של דניאל, הוא וחבריו דואגים ללכת ברחובות ובסמטאות בקבוצות של לא פחות מחמישה או שישה בני אדם, מחשש למפגש עם רשויות החוק. "במהלך היום אנחנו מסתובבים עם מקלות, אלות בייסבול וקסדות מפחד מפעולות המשטרה", הוא אומר. "למשל אתמול", הוא ממשיך, "השוטרים ירו כדורי גומי. אחד המפגינים איבד את עינו מכדור שנורה עליו". כמו כן, לטענתו, "יש לנו מידע על חיילים רוסים שהגיעו למדינה לעזור לצבא אוקראינה, ושהם חטפו ועינו מפגינים".

בסופו של דבר, טוען דניאל, המטרה הסופית של האופוזיציה היא להפיל את הנשיא, ולהביא לידי קיומן של בחירות דמוקרטיות. "אנחנו רוצים לשנות את השיטה", הוא טוען. "אנחנו רוצים מדינה שיש בה בחירות דמוקרטיות, ולא מדינה מושחתת. אנחנו דורשים שהנשיא ינוקוביץ' יעזוב, שישוחררו מהכלא כל הפעילים הפוליטיים שנכלאו, ושישובו לעמדות שלהם. פשוט רוצים מדינה נורמלית".

הפגנות נגד השלטןן באוקראינה, ינואר 2014. AP
"רוצים מדינה נורמלית". פעיל אופוזיציה חבוש קסדה בקייב, הבוקר/AP

המחאות ההמוניות במדינה החלו לאחר שהנשיא ינוקוביץ' ביטל הסכם סחר עם האיחוד האירופי, בצעד שנתפס על ידי האופוזיציה כהתרפסות בפני רוסיה, ונשיאה ולדימיר פוטין. ההפגנות מתרחבות בשל סירובו של הנשיא ינוקוביץ' להיענות לדרישות שהוצגו בפניו. הוא אף הזהיר מפני הצעדים שמתכננת המשטרה נגד המפגינים.

בתגובה לכך, שיגר ביום חמישי האחרון סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אזהרה לנשיא האוקראיני והאיץ בו להתקדם במשא ומתן מול המפגינים. לדבריו, אם הממשל המקומי ייכשל לעשות כן, יהיו לכך "השלכות על היחסים מול ארצות הברית". דברים חריפים אלו מגיעים לאחר המסר המאיים ששוגר מכיוון הבית הלבן, לפיו האמריקנים יטילו סנקציות אם האלימות מצד הממשל לא תיפסק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully