וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני בדאבוס: נכנסים לעידן חדש של יחסים עם ארה"ב

רוחאני נאם בכינוס שבוע אחרי שכמה מהסנקציות הוסרו מארצו. הוא הדגיש שטהראן מתנגדת לנשק גרעיני וחמק בחיוך משאלה על ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא איראן, חסן רוחאני, היה הנואם המרכזי במושב הבוקר בפורום הכלכלי. בנאומו, אמר רוחאני כי טהראן נכנסה לעידן חדש של יחסים עם ארה"ב ועם אירופה, המהווה התפתחות חשובה משמעותית ביותר. הוא הדגיש שאיראן שואפת להיעזר באנרגיה גרעינית למטרות אזרחיות, והבהיר כי "אין מקום לנשק גרעיני בתפיסת הביטחון שלנו".

רוחאני אמר לקהל כי מדיניותו מבוססת על "מודרניזציה זהירה", המתבססת על האיסלאם. "זה הסוד להצלחתה של איראן לאורך ההיסטוריה". הוא אמר כי הכלכלה האיראנית היא אחת החשובות בעולם ויש לה מקום מרכזי בעיצוב העתיד.

בהתייחסו למשטר העיצומים, אמר רוחאני כי "שש השנים האחרונות לימדו אותנו שאין מדינה שיכולה להצליח לבדה. כולנו קשורים אלה לאלה דרך הגלובליזציה. אם לא נבחר את רבי-החובל הנבונים, הסערה תטביע את כולנו".

בנאומו, אמר רוחאני כי הוא שואף לקיים יחסי שלום עם כל מדינות העולם. כשנשאל על כך בתום הנאום, התחמק רוחאני מלהבהיר עם מדובר גם בישראל: "יש לנו חילוקי דעות עם כמה מדינות. אך אנו שואפים לעתיד טוב יותר ולשלום עם כולם". כשנשאל שוב האם מדובר אכן ב"כל המדינות", השיב רוחאני בחיוך: "רק עם המדינות שאנו מכירים בהן באופן רשמי".

בהתייחסו למלחמת האזרחים בסוריה, אמר רוחאני כי מדובר בקטסטרופה. "מיליונים נהרגו, נעקרו מבתיהם ונפצעו. החורף הקר רק מוסיף לאומללותם. יש רוצחים חסרי רחמים שנוהרים לסוריה ונלחמים זה בזה. עלינו לעבוד יחד כדי לעזור לסוריה ולסלק את הרוצחים ממנה".

נשיא איראן חסן רוחאני בפורום הכלכלי בדאבוס. ינואר 2014. רויטרס
רוחאני בדאבוס, הבוקר/רויטרס

בתגובה לנאום, אמר ראש הממשלה נתניהו כי "רוחאני ממשיך במופע ההונאה האיראני, וסירב גם היום להכיר בקיומה של מדינת ישראל (...) בזמן שרוחאני טוען שאיראן אינה מעוניינת בגרעין לצרכים צבאיים, איראן ממשיכה להחזיק בצנטריפוגות וכור מים כבדים, ולהתחמש בטילים בין יבשתיים שכל תכליתם הם נשק גרעיני".

בשבוע שעבר, איראן החלה ליישם את החלק הראשון של הסכם הגרעין, ובתמורה קיבלה הקלה בעיצומים הבינלאומיים שהטילו עליה ארה"ב והאיחוד האירופי. אתמול, עם נחיתתו בשוויץ, הביע רוחאני אופטימיות בנוגע לאפשרות של חידוש היחסים הכלכליים עם המערב. לדבריו, אחרי שלושה עשורים של עוינות, תיתכן אפילו אפשרות לקיים קשרי ידידות בין טהראן לארה"ב.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. פורום דאבוס, שווייץ, ינואר 2014. AP
שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, מגיע לדאבוס בצהריים/AP

רוחאני בא לדאבוס בעיקר כדי לנצל את הסרת העיצומים לקשירת קשרים מחודשים עם ענקיות האנרגיה הבינלאומיות. סוכנויות הידיעות באיראן דיווחו כי רוחאני קבע פגישות עם בכירים במגזר הנפט, אך שמם לא נמסר. ואולם, מנהלים של כמה מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, בהן Eni, BP וחברת "של", הוזמנו לנאומו של רוחאני.

העיצומים שהוטלו על איראן, כדי למנוע ממנה לפתח תכנית גרעין צבאית, גרמו לה לצמצם את ייצוא הנפט שלה באופן משמעותי. לפי סוכנות בלומברג, המשטר האיראני הפסיד מדי יום ב-2013 סכום של 133 מיליון דולרים (כחצי מיליארד שקלים) בשל אמברגו הנפט הבינלאומי.

שדה הנפט אזדגאן, אירן, אפריל 2008. Vahid Salemi, AP
שדה הנפט אזדגאן באיראן. רוחאני נפגש עם ראשי חברות האנרגיה לחתימה על חוזים/AP, Vahid Salemi

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully