וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלימות באוקראינה מחריפה: "נמות אם צריך"

בצל הדיווחים על 5 הרוגים בעימותים עם כוחות הביטחון האוקראינים, מבטיחים המפגינים נגד השלטון להישאר בכיכר העצמאות בקייב. "הם רוצים לפנות אותנו, אבל נעמוד גם מול ירי"

הפגנות נגד הממשלה באוקראינה. קייב, 22 בינואר 2014. רויטרס
ההפגנות נמשכו אל תוך הלילה. המפגינים בקייב/רויטרס

ההפגנות נגד ממשלת אוקראינה נמשכות גם הלילה (חמישי) בבירה קייב, לאחר פגישה של מנהיגי האופוזיציה עם הנשיא ויקטור ינוקוביץ' - בה הוא לא נענה לדרישות שהוצגו בפניו, ואף הזהיר מפני הצעדים שמתכננת המשטרה נגד המפגינים. שלושת מנהיגי האופוזיציה שנועדו לראשונה עם הנשיא התייחסו למותם של לפחות שלושה מפגינים ביממה החולפת – על שניים מהם נמצאו פצעי ירי – ואמרו, במה שנדמה כאקט של סולידריות, שהם מוכנים להקריב עצמם למען המטרה, החלפת המשטר. במהלך הלילה התגודדו אלפי מפגינים במרכז קייב ואף התעמתו עם המשטרה, כשהם מיידים בקבוקי תבערה וקוראים קריאות בגנות הממשלה. השוטרים מצדם השיבו בידי גז מדמיע.

עוד על המשבר באוקראינה
מאה אלף מחו נגד איסור ההפגנה באוקראינה
פוטין יעביר לאוקראינה 15 מיליארד דולר
ארה"ב מאיימת: "שוקלים הטלת סנקציות על אוקראינה"

אמש דיווחו גורמי רפואה מקרב המפגינים כי ביממה החולפת נהרגו למעשה חמישה בני אדם. חבר האופוזיציה ואלוף האיגרוף לשעבר ויטלי קליצ'קו אמר לאלפי המפגינים שהתאספו בכיכר העצמאות בקייב על אף הקור המקפיא, כי ינוקוביץ' לא סיפק תשובה ברורה לדרישה לפיזור ממשלתו ולביטול החוקים החדשים המצרים את צעדי המפגינים.

"היום הם מתכוננים לפנות אותנו מהכיכר", אמר למפגינים, "אנחנו חייבים לעשות הכול כדי למנוע זאת מהם". קליצ'קו הפציר במפגינים להישאר הלילה בכיכר במרכז קייב, וגרף קריאות תמיכה מהמפגינים כשהכריז: "אם איאלץ לצאת לרחובות תחת אש, אלך תחת אש". ארסני יצניוק, שר הכלכלה לשעבר וכיום בכיר באופוזיציה, התייחס לירי של כוחות הביטחון לעבר המפגינים והצהיר: "אני לא אחיה בבושה. מחר נצעד קדימה – ביחד, גם אם אחטוף כדור במצח". הוא אמר כי הפעולה של המוחים תהיה "פשוטה, כנה ואמיצה".

הפגנות נגד הממשלה באוקראינה. קייב, 22 בינואר 2014. רויטרס
מבעירים אש בסביבות כיכר העצמאות/רויטרס

אמש התייחסה ארצות הברית לאירועים האלימים בבירה האוקראינית, והעבירה ביקורת לא רק על השלטונות אלא גם על גורמים מתסיסים מקרב אנשי הימין במדינה. "אנו מגנים את הפעולות האלימות שננקטו על ידי מפגינים מהימין קיצוני", אמרה דוברת משרד החוץ מארי הארץ.

ארה"ב מאיימת

"יש קבוצות קטנות מאוד שמשתתפות בכך. אנו קוראים לכל הצדדים להימנע מאלימות, אך אני מאמינה שרוב המפגינים אינם אלימים. אנו נמשיך לשקול את הצעדים הבאים, כולל סנקציות, בתגובה לשימוש באלימות. ארה"ב ממשיכה לדחוק בנשיא ינוקוביץ' ובממשלתו להגן על הזכויות הדמוקרטיות של כל האוקראינים, כולל הזכות להפגין, ואם נידרש לצעדים נוספים – נעשה זאת".

ויטלי קליצ'קו, ממנהיגי האופוזיציה באוקראינה, נושא דברים בפני מפגינים בקייב. 22 בינואר 2014. רויטרס
"אלך תחת אש". קליצ'קו מול המפגינים/רויטרס

הדיווחים על מות המפגינים, הראשונים מאז החלה המחאה נגד המשטר בחודש נובמבר 2013, התקבלו בזעם בקרב חבריהם, שזעקו "רוצחים" לעבר השוטרים. בשטח נפוצה השמועה כי אחד המפגינים נהרג בשעת בוקר מוקדמת מירי צלף משטרה. עיתונאים זרים ראו את גופה נוספת כשעליה סימני ירי. רופא אמר כי מפגין שלישי ככל הנראה צנח למותו מגג שעליו התבצר. המשטרה מצדה הכחישה כל היום כי השתמשה בנשק חם לפיזור המחאה.

הבוקר החלה המשטרה לפרק את המאהל הגדול שבמחנה בו התבצרו המפגינים בכיכר שבקייב, אך אלה הצליחו לגרש את השוטרים ולהשיב אותם לעמדותיהם. המפגינים הפרו-אירופים מוחים זה חודשיים ברחובות קייב. המחאה פרצה בשל כוונתו של נשיא אוקראינה ינוקוביץ' לקבל חבילת סיוע מרוסיה, ותמורתה לוותר על הסכמי סחר עם האיחוד האירופי.

הפגנות נגד הממשלה באוקראינה. קייב, 22 בינואר 2014. רויטרס
אחד המפגינים מוצא זמן לנגן במהלך ההפגנות. קייב, הלילה/רויטרס
הפגנות נגד הממשלה באוקראינה. קייב, 22 בינואר 2014. רויטרס
הפגנות נגד הממשלה באוקראינה. קייב, 22 בינואר 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully