וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין גירש עיתונאי אמריקני ותיק שביקר את שלטונו

14.1.2014 / 12:09

מוסקבה ביטלה את אשרת השהייה של העיתונאי והסופר דייויד סאטר. לקראת אולימפיאדת החורף בסוצ'י, פוטין מתאמץ לצייר את רוסיה כליברלית - אך מנגד נועץ את ציפורניו בתקשורת

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה, ספטמבר 2013. GettyImages
פוטין משדר מסרים סותרים ביחס למידת הביקורת שהוא מוכן לסבול/GettyImages

לראשונה מאז התמוטטות ברית המועצות, מוסקבה גירשה עיתונאי מערבי ואסרה עליו לשוב לרוסיה. ההודעה על סילוקו של העיתונאי האמריקני דיוויד סאטר נעשתה, לדבריו, לבקשת שירותי הביטחון. הסיבה הרשמית לא נמסרה לו. בחודשים האחרונים מתח סאטר ביקורת נוקבת על כשלונם של כוחות הביטחון הרוסים להתמודד עם פיגועי ההתאבדות במדינה, ודיווח בהרחבה על המחאה העממית באוקראינה נגד הנשיא ויקטור ינוקוביץ'.

כשבועיים וחצי לפני טקס הפתיחה של אולימפיאדת החורף בסוצ'י, גירושו של העיתונאי האמריקני הוותיק משדר מסר סותר מצדו של הנשיא ולדימיר פוטין: המחאה המחריפה נגד רוסיה, בשל דיכוי זכויות האזרח בתחומה, אילצה את פוטין לחון אסירים פוליטיים כגון מיכאיל חודורקובסקי ובנות הלהקה "פוסי ריוט", במסגרת מסע יח"צ מדוד שנועד לצייר את רוסיה כמדינה קשובה לביקורת חיצונית. ואולם, בכל הנוגע לתקשורת, פוטין אינו מוכן להתפשר, ורק מעמיק את אחיזתו במבקריו: בחודש שעבר הוא הורה לסגור את סוכנות הידיעות RIA-נובוסטי, ולהקים מעליה סוכנות ממשלתית חדשה .למנהל מונה אחד ממקורביו.

בסרטון: העיתונאי דיוויד סאטר מסביר כיצד גורש מרוסיה

סאטר, בן 66, שהה ברוסיה מאז חודש ספטמבר 2013. הוא אמר כי ההודעה על הגירוש נמסרה לו בהפתעה וכי הוא מתקשה להבין כיצד השלטונות הרוסים נוקטים צעד כזה, שעשוי להגביר את המתיחות עם ארה"ב ערב פתיחת המשחקים בסוצי'. לדבריו, כמו בזירה הפנימית, מסתמן שהרוסים מנסים לא רק להשפיע על התקשורת המערבית, אלא גם לשלוט בה.

בחודש דצמבר, סאטר בא לקייב כדי לסקר את המחאה נגד מקורבו של פוטין, נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ'. ערב חג המולד, כשביקש לחדש את אשרת השהייה שלו בשגרירות הרוסית, נאמר לו כי עליו לעזוב מיד ולא לחזור שוב לרוסיה. שגריר ארה"ב במוסקבה, מייקל מקפאול, הגיש מחאה למשרד החוץ הרוסי.

סאטר העביר שנים ארוכות ברוסיה. בשנים 1982-1976 הוא היה השליח הראשון של העיתון "פייננשל טיימס" במוסקבה, ומאוחר יותר דיווח משם עבור ה"וול סטריט ג'ורנל". במקביל שימש כמרצה עמית באוניברסיטאות ובמכוני מחקר אמריקניים וחיבר שלושה ספרים על רוסיה. בחודשים האחרונים שימש פרשן ויועץ עבור "רדיו אירופה החופשי" הממומן על ידי הקונגרס.

אוריה כנף uriah_c@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully