וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח רוסי: ערפאת מת בנסיבות טבעיות ולא הורעל

26.12.2013 / 13:00

הממצאים החדשים עולים בקנה אחד עם אלה של מדענים בצרפת ומנוגדים לדוח שוויצרי שקבע כי יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר הורעל בחומר רדיואקטיבי. השגריר הפלסטיני: נמשיך לחקור

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר, יאסר ערפאת, מת בנסיבות טבעיות ולא כתוצאה מהרעלה – כך הודיעה היום (חמישי) הסוכנות הרוסית הממלכתית שבדקה דגימות מגופתו. הממצאים הרוסיים עולים בקנה אחד עם קביעתם של מדענים צרפתים, שאמרו מוקדם יותר החודש כי ערפאת לא מת מהרעלה של פולוניום רדיואקטיבי, כפי שטען דוח אחר. "יאסר ערפאת לא מת כתוצאה מקרינה רדיואקטיבית, אלא בנסיבות טבעיות", אמר ולדימיר אויבה, ראש הסוכנות הפדרלית הרפואית-ביולוגית (FMBA), לפי סוכנות הידיעות אינטרפקס.

"יש החלטה להמשיך בחקירה", אמר פאאד מוסטפא, שגריר הרשות הפלסטינית ברוסיה, בתגובה לפרסום הדוח החדש. בשיחה עם סוכנות הידיעות RIA Novosti הוסיף מוסטפא: "אנו מכבדים את עמדתם (של החוקרים), אנו מעריכים מאוד את עבודתם, אבל יש החלטה להמשיך בחקירה".

עוד על "הרעלתו" של יו"ר הרשות הפלסטינית הקודם:
ברשות הפלסטינית קראו לוועדת חקירה ל"רצח ערפאת"
שר פלסטיני: היהודים הרעילו את ערפאת - כמו את מוחמד
סגן ראש השב"כ לשעבר: "ערפאת הורעל? אגדת עם"

התביעה בצרפת: נחקור חשד לרצח ערפאת. רויטרס
"עדיין משוכנעת" שבעלה לא מת בנסיבות טבעיות. יאסר וסוהא ערפאת/רויטרס

ערפאת מת ב-2004 בבית חולים בצרפת בגיל 75, ארבעה שבועות אחרי שנודע כי לקה במחלה. הגורם הרשמי למותו היה שבץ חמור, אולם רופאים צרפתים אמרו אז כי אין ביכולתם לקבוע את המקור למחלתו. לא נעשתה בגופתו נתיחה שלאחר המוות.

בנובמבר 2012 לקחו חוקרים צרפתים, שוויצרים ורוסים דגימות מגופתו של המנהיג הפלסטיני. זאת בעקבות תחקיר של רשת "אל-ג'זירה" הערבית שבו נטען כי על בגדיו של ערפאת נמצאו כמויות גדולות של פולוניום. בחודש שעבר פרסם צוות המומחים השוויצרי את ממצאיהם, שמהם עלה כי ערפאת ככל הנראה הורעל למוות באמצעות פולוניום. על פי הדוח, בגופתו של ערפאת נמצאה רמה גבוהה פי 18 מהרגיל של החומר הרדיואקטיבי. במסמך טענו המומחים כי הם בטוחים ב-83% כי יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר הורעל.

אלמנתו סוהא ערפאת אמרה בתגובה לכך: "אנחנו חושפים פשע אמיתי, התנקשות פוליטית". עם זה, היא לא הפנתה אצבע מאשימה כלפי אף גורם או מדינה והודתה כי לבעלה היו אויבים רבים. הוועד הפועל של אש"ף קרא להקמת ועדת חקירה בנושא. החודש פורסם כאמור דוח צרפתי שסותר את הממצאים השוויצריים, ועליו אמרה סוהא ערפאת כי היא "עדיין לגמרי משוכנעת שהשהיד ערפאת לא מת מוות טבעי, ואני אמשיך לנסות להגיע לאמת".

ישראל מצדה הכחישה מכל וכל טענות, בעיקר מצד גורמים ברשות הפלסטינית, שלפיהם היא האחראית להרעלתו של ערפאת. "זה יותר אופרת סבון מאשר מדע", אמר דובר משרד החוץ יגאל פלמור על הדוח השוויצרי. "זהו הפרק האחרון באופרת הסבון שבמהלכה סוהא ערפאת מביעה התנגדות ליורשיו של בעלה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully