וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60 שנה אחרי שהתאבד: חנינה לגאון המחשב אלן טיורינג

24.12.2013 / 13:02

הבריטי שפיצח את מכונת ההצפנה של הנאצים הורשע בשל היותו הומוסקסואל. הקמפיין שקרא למלכה לחון אותו נמשך ארבע שנים. "ראוי שיזכרו אותו בשל תרומתו למאמץ המלחמתי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פסלו של טיורינג באתר בלצ'לי באנגליה, לצד דיוקנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא עזר לבריטים לפצח את קוד ההצפנה "הבלתי-שביר" של הנאצים, והתיאוריות שלו הניחו את הבסיס למדעי המחשב המודרניים. עבודתו בתחום הבינה המלאכותית מעוררת דיון עז עד היום, בשאלה האם מחשבים מסוגלים לחשוב.

אך המתמטיקאי אלן טיורינג היה הומוסקסואל, וב-1950, בית המשפט בבריטניה הרשיע אותו בשל כך בעבירה פלילית. הוא נעצר, וגם כששוחרר היה נתון למעקב צמוד וטופל בהורמונים כדי לדכא את יצר המין שלו. כעת, כמעט שישה עשורים אחרי שהתאבד, המלכה אליזבת השנייה העניקה לו חנינה.

שר המשפטים של בריטניה, כריס גריילינג, אמר כי "טיורינג היה איש יוצא-דופן עם מוח מבריק". לדבריו, טיורינג סבל מעיוות דין, וראוי היה שיזכרו אותו "בשל תרומתו המדהימה למאמץ המלחמתי ובשל מורשתו המדעית".

מדובר במקרה נדיר של חנינה מלכותית, ואחד מהמקרים הבודדים בהיסטוריה שבהם הוענקה חנינה כזו לאדם שהורשע על פי חוק. בחודש יולי גיבשה הממשלה בלונדון את ההצעה להעניק חנינה לטיורינג, שהתאבד ב-7 ביוני 1954 בבליעת ציאניד.

מכונת הצפנה גרמנית "אניגמה" שהייתה בשימוש הנאצים. AP
מכונת הצפנה גרמנית "אניגמה" שהייתה בשימוש הנאצים/AP

תהליך המחילה לא היה קצר: הוא החל בשנת 2009, בקמפיין של מתמטיקאים ופעילים בולטים למען הקהילה ההומו-לסבית בבריטניה. באותה שנה התנצל ראש הממשלה דאז, גורדון בראון, על כליאתו של טיורינג, אך ממשלתו החליטה שאין להעניק לו חנינה, משום שהרשעתו התבססה על החוק שהיה נהוג בשנות ה-50.

מרבית ההיסטוריונים טוענים כי עבודתו של טיורינג, שסייעה לפיצוח מכונת ההצפנה "אנגימה", הצליחה לקצר את מלחמת העולם השנייה בכמעט שנתיים, וסייעה להציל את חייהם של מאות אלפי בני אדם. פיענוח ההצפנה של הגרמנים עזר לצבא בריטניה לגלות את מיקומן של ה- U-Boat - הצוללות הגרמניות - שארבו לצי הסוחר של בעלות הברית.

צפו בסרטון על חייו של טיורינג

ב-1952, בימים שבהם נרדפו הומוסקסואלים בבריטניה, הורשע טיורינג ביחסי מין עם צעיר בן 19 וניתנו לו שתי אפשרויות: מאסר או טיפול הורמונלי. הוא בחר בטיפול, שנועד "להחזירו לדרך הישר" באמצעות זריקות לסירוס כימי. הוא התאבד שנתיים לאחר מכן, בגיל 41.

ב-2012 פרסם הפיזיקאי הנודע סטיבן הוקינג מכתב, בו קרא לממשלת בריטניה לחון את טיורינג. המכתב פורסם במקביל להודעת משרד הפנים בלונדון, על מחיקת הרישום הפלילי לגברים שהורשעו בעבר בקיום יחסי מין חד-מיניים.

עבודתו של טיורינג נמשכה גם אחרי שהסתיימה מלחמת העולם השנייה. "מבחן טיורינג" המפורסם, אותו הציע המתמטיקאי במאמר שפרסם בשנת 1950, נועד לקבוע האם למכונה יש בינה מלאכותית. המכונה שיצר, "מכונת טיורינג", נחשבת לאבטיפוס הראשון בהיסטוריה של מחשב.

מכונת ההצפנה של הנאצים מוצעת למכירה פומבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully