וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה על סף הפיכה: "דורשים בחירות - עכשיו"

הנהגת האופוזיציה במדינה קראה לנשיא הפרו-רוסי להתפטר, שעה שהמוני מפגינים גדשו את מרכז קייב, חסמו את בניין הממשלה ודרשו להתקרב לאירופה. "אוקראינה כנועה לפוטין"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

אוקראינה לקראת הפיכה? כשהם לא נרתעים מהשימוש באלימות המשטרתית, וחרף ההכרזה על איסור להתקהל - המשיכו הלילה (שלישי) המוני אזרחים למלא את הכיכר המרכזית של הבירה קייב, בדרישה להדחת הנשיא הפרו-רוסי המכהן ויקטור ינוקוביץ' וממשלתו. הם חסמו את בניין הממשלה המרכזי בקייב, בעוד שנציגיהם בפרלמנט קראו לקיים היום הצבעת אי-אמון בממשלה.

הנשיא, שהמפגינים מאשימים אותו בעשיית "יד אחת" עם רוסיה, ממשיך לשדר "עסקים כרגיל" ונדמה שאינו מתרגש מההפגנות. היום החל את ביקורו בסין. "כל שלום רע עדיף על מלחמה טובה", אמר ינוקוביץ', "כולם צריכים לשמור על חוקי המדינה". משרד הפנים בקייב הזהיר כי שוטרים שהוקצו למשימה יסיירו ברחובות ויאתרו את מפרי הסדר והפורעים.

עוד על המהומות באוקראינה:
האוקראינים עולים על בריקדות: ההפגנות לא פוסקות
הפגנות סוערות נגד רוסיה בקייב: ”העתיד באירופה”

מהומות באוקראינה בדרישה להדיח את הנשיא והממשלה. דצמבר 2013. רויטרס
המפגינים נערכים ללילה נוסף של מחאה. קייב, אמש/רויטרס

הנהגת האופוזיציה כינסה מסיבת עיתונאים שבמהלכה הובהר כי "יש צורך לקיים בחירות לנשיאות ולפרלמנט - עכשיו". "הדרישה הזו היא לא רק מצד האופוזיציה, אלא מטעם העם האוקראיני כולו", אמר ארסני יצניוק, שר הכלכלה לשעבר וכיום בכיר באופוזיציה.

המחאה הנוכחית, הגדולה ביותר מאז "ההפיכה הכתומה" ב-2004, אז הביאו מאות אלפי מפגינים לחילופי המשטר, ממשיכה להמחיש את הפער שבין הרצון להתקרב למערב אירופה, ובין חזרה ל"אמא רוסיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"אוקראינה פגיעה"

הסיבה לפרוץ המהומות נעוצה בהחלטת הנשיא ינוקוביץ' מסוף החודש שעבר שלא לתמוך בהסכם סחר חופשי עם האיחוד האירופי, צעד שמשמעו הגברת שיתוף הפעולה עמו והתקרבות למדינות במערב היבשת. הסיבה לביטול ההסכם, כך לפי ממשלת אוקראינה, היא דאגה ל"ביטחון הלאומי", אולם אנשי האופוזיציה גורסים כי ההחלטה נגועה בפוליטיקה.

"הוא (ינוקוביץ') הותיר את ארצו פגיעה לאיומים וללחץ של ולדימיר פוטין", אמר דויד קרמר, איש ארגון אופוזיציה אוקראיני שמושבו בארצות הברית. לדבריו, אם הנשיא ינוקוביץ' לא יחזור בו מהחלטתו, "כך תיזכר המורשת שהוא ישאיר אחריו".

פוטין לא נשאר חייב, ובמהלך מסיבת עיתונאים בעת ביקור בארמניה אמר: "זה מזכיר יותר פוגרום מאשר מהפכה".

מהומות באוקראינה בדרישה להדיח את הנשיא והממשלה. דצמבר 2013. AP
אנשים נהרו לקייב מכל חלקי המדינה/AP

אחרי ששלשום השתתפו כ-300 אלף בני אדם בהפגנות האלימות נגד הממשלה, אתמול חסמו המפגינים הרבים את הגישה למשרדי הממשלה בקייב ואף הביאו לסגירת רחובות בעיר. הם הציתו פחי אשפה וניסו למנוע מאזרחים להגיע למקומות העבודה - זאת בניסיון לשתק את הבירה ואת החיים הסדירים. "אין דרך חזרה. הגענו לנקודת האל-חזור", אמר סרגיי ויסוצקי, אחד המפגינים בכיכר העצמאות - שם מתרכזים מירב המוחים. "כעת, העתיד הוא בידיים שלנו". המפגינים קראו לשביתה כללית במדינה ולעצרת המונים בשעות הערב והלילה.

"זו אינה הפגנה. זו מהפכה", אמר אחד ממנהיגי המחאה יורי לוצ'נקו לקהל העצום. "מהפכה! מהפכה!", השיבו לו הנוכחים.

העימותים בין כוחות הביטחון האוקראינים לבין המפגינים הובילו לעשרות פצועים, בהם שוטרים. דוברת בית החולים המרכזי בקייב מסרה אמש כי 91 אנשי כוחות הביטחון אושפזו עקב סוגים שונים של פציעות שמהן סבלו כתוצאה מעימותים עם מפגינים.

העימותים האלימים זכו לסיקור רב ברחבי העולם ואף גררו התייחסות אמריקנית, שתקף את התנהלותה של הממשלה באוקראינה. "האלימות של המשטר נגד המפגינים התמימים בקייב היא בלתי מתקבלת", אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני. הוא הוסיף כי המידע שלפיו בין הנפגעים הרבים גם עיתונאים הוא "מטריד".

מהומות באוקראינה בדרישה להדיח את הנשיא והממשלה. דצמבר 2013. רויטרס
פחים הוצתו, משרדי הממשלה נחסמו. קייב, אמש/רויטרס

רוסיה איימה להשית סנקציות מסחריות על שכנתה, דוגמת העלאה משמעותית במחיר הגז שהיא מספקת לה - אם זו תאשר את ההסכם עם האיחוד האירופי. מוסקבה הגדילה לעשות והתחייבה להעניק לאוקראינה הנחות בתשלומי הגז אם האחרונה תאשר את הסכמי המסחר עמה. אולם לצד ההסבר הזה, עומדת גם סיבה פוליטית פנימית להיצמדות של ינוקוביץ' לפוטין. הוא מסרב לשחרר ממאסר את ראשת הממשלה לשעבר יוליה טימושנקו, יריבתו הוותיקה. "ההפיכה הכתומה" שאירעה לפני תשע שנים היא זו שהובילה להדחתו מראשות הממשלה, ובהמשך גם הצעידה את טימושנקו לתפקיד הבכיר. לפני שנתיים הורשעה טימושנקו בשימוש לרעה בסמכויותיה ונידונה לשבע שנות מאסר - דבר שנתפס בקרב הציבור האוקראיני כמשפט פוליטי. "ינוקוביץ' החליט שיותר חשוב להשאיר אותה בכלא מאשר לקרב את אוקראינה לעבר אירופה", אמר קרמר.

גם אתמול נהרו לקייב אזרחים מכל חלקי המדינה. "הסיבה לכך שאנחנו נוסעים לקייב היא פשוטה: אנחנו עושים את זה היום עבור עצמנו, אבל לא פחות עבור כל כך הרבה אחרים שקולם צריך להישמע, גם הדור הצעיר", אמר אחד המשתתפים.

(עדכון ראשון: 23:00)

הפגנות באוקראינה, דצמבר 2013. AP
"זו אינה הפגנה, זו מהפכה"/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully