וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מבולבלת: "לא ברור למה האיראנים מתכוונים"

נטשה מוזוגביה, וושינגטון

28.11.2013 / 8:19

דוברת מחלקת המדינה התייחסה לדברי טהראן לפיהם חלק מהעבודה בכור הפלוטוניום באראק תימשך למרות הסכם הגרעין. "זקוקים להבהרות. אם העבודה תימשך - זו הפרה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

"לא ברור למה האיראנים מתכוונים" – כך אמרה הלילה (חמישי) דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, בתגובה לדבריו של שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, לפיהם למרות הסכם הביניים בין הרפובליקה האיסלמית למעצמות המערב, העבודה בכור הפלוטוניום באראק תימשך. בתדרוך שערכה סאקי בוושינגטון ציטטה מדבריו של זריף ואמרה: "זריף אמר – 'היקף העבודה באתר באראק לא תגדל, זה אומר שלא ייוצר עוד דלק גרעיני ולא יתקינו שם שום אמצעי נוסף, אבל העבודה תימשך'. לא ברור לנו למה הוא מתכוון כשהוא אומר 'עבודה', אבל לא תהיה שום עבודה על הכור".

סאקי המשיכה ואמרה: "כמו שכולכם יודעים, האיראנים זקוקים לדלק כדי להפוך את הכור באראק למבצעי. לכן, אחת המטרות המיידיות שלנו הייתה לעצור את ייצור הדלק שקשור לאראק. בלי ייצור דלק, הם לא יוכלו להשלים את המתקן. לכן בין אם הוא התכוון לבניית כביש גישה לשם, או משהו אחר, אנחנו זקוקים ליותר בהירות בהקשר הזה. אבל יש דרישות ספציפיות והסכמות קונקרטיות לגבי אראק, ויש לנו ציפייה שהאיראנים יעמדו בהן. אם הם לא, זו תהיה הפרה של ההסכם".

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
העבודה בו תימשך או לא? כור הפלוטוניום באראק/AP

בימים האחרונים, מאז חתימת ההסכם בין איראן לבין מעצמות ה-5+1, פרסמו משרדי החוץ של המדינות הודעות סותרות באשר לסיכומים שהושגו בז'נבה. המדינות טענו בין היתר לפרשנות שונה של הצדדים. מקבילתה האיראנית של סאקי, מרזייה אפחם, אף אמרה כי "מה שפורסם על ידי הבית הלבן כטיוטה עובדתית הוא פרשנות חד-צדדית של הטקסט עליו הוסכם בז'נבה". לדבריה, "חלק מההסברים והמילים בטיוטה סותרים את הטקסט" של העסקה. היא הביעה צער על כך שהנוסח האמריקני "השגוי" תורגם ופורסם בחלק מכלי התקשורת, וציינה כי אחת הסיבות לכך שהמשא ומתן נמשך זמן רב כל כך קשורה לדיוק שנדרש בבחירת המילים שיופיעו בהסכם. לטענתה, המשלחת האיראנית הייתה נוקשה יותר ושמה דגש רב יותר על הצורך בדיוק זה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אובמה מנסה להרגיע גם את סעודיה

איראן מנסה להשלים את בנית הכור באראק זה שנים רבות, ולכשתושלם יוכל הכור להפיק פלוטוניום. בשונה מאורניום, הנמצא בטבע ומופק כחומר בקיע לייצור פצצה גרעינית, פלוטוניום הוא יסוד "מלאכותי" שיש לייצר בכור. פצצות גרעיניות מפלוטוניום הן בעלות עוצמה גדולה יותר, וקטנות יותר בממדיהן, כך שקל יותר להרכיב אותן על טיל בליסטי. בשל כך, מעורר הכור המדובר דאגה רבה בישראל, ולכן גם ייחסו לו מעצמות המערב תשומת לב רבה בהסכם הביניים שגובש בז'נבה.

במקביל לניסיונות האמריקניים להרגיע את ישראל, עמלים בוושינגטון גם על הרגעת שותפותיהן האחרות באזור, המודאגות מההתקדמות האיראנית לפצצה, בהן סעודיה. הנשיא אובמה טלפן הלילה למלך עבדאללה הסעודי, ושיתף אותו בפרטי ההסכם. לפי הודעת הבית הלבן, השניים סיכמו כי ישמרו על קשר קרוב בעניין המגעים עם איראן באשר לתכניתה הגרעינית, ולקראת גיבוש הסכם הקבע מולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully