וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל "אסון הסופרמרקט": ראש ממשלת לטביה מתפטר

27.11.2013 / 16:09

חמישה ימים אחרי קריסת הגג בריגה שגרמה למותם של 54, הודיע ולדיס דומברובסקיס כי ממשלתו "לוקחת אחריות לטרגדיה". הנשיא, שהגדיר את האירוע "רצח", רשאי לדחות את הצעד

לוקח אחריות: ראש ממשלת לטביה, ולדיס דומברובסקיס, הודיע היום (רביעי) לנשיא אנדריס ברזינס על התפטרותו, בעקבות קריסת גג המרכול בריגה ביום שישי לפנות בוקר - אסון שבו נהרגו 54 בני אדם ונפצעו לפחות 40 אחרים.

"בהתחשב בטרגדיה ובכל הנסיבות הקשורות לה, נדרשת ממשלה חדשה שתזכה לתמיכה של הפרלמנט", אמר דומברובסקיס לכתבים בבירה. לסוכנות הידיעות הצרפתית אמר כי "הממשלה לוקחת אחריות פוליטית לטרגדיה". משמעות התפטרותו של דומברובסקיס היא נפילתה של ממשלת הימין-מרכז בראשותו באופן אוטומטי. הנשיא ברזינס רשאי לדחות את ההתפטרות, או לקבלה ולמנות ראש ממשלה בפועל שירכיב ממשלה חדשה.

חדשות נוספות מאירופה:
איטליה: פרסם שידידתו "קלה להשגה" – שמונה ענו ואנסו
דיווח: ארקדי גאידמק נעצר בציריך בסוף השבוע
בריטניה מזהירה את ישראל: אל תחתרו תחת ההסכם

12 הרוגים בקריסת גג בסופרמרקט בריגה, בירת לטביה, 22 בנובמבר 2013. רויטרס
חקירה פלילית נפתחה. אתר האסון בבירה ביום שישי לפנות בוקר/רויטרס

קריסת הגג של המרכול "מקסימה" שהיה בבנייה – אירוע שהצית זעם רב בקרב האזרחים – נחשבת לאסון הגדול ביותר שהתרחש במדינה האירופית, מאז הכריזה על עצמאות מברית המועצות ב-1991. המשטרה פתחה בחקירה פלילית לבדיקת נסיבות הקריסה. בין הגורמים האפשריים – תכנון לקוי, חומרי בנייה באיכות ירודה ומעשי שחיתות הקשורים לבנייתו של המרכול.

ראש ממשלת לטביה ולדיס דומברובסקיס ושר הפנים ריכרד קוזלובסקיס באתר שבו קרס מרכול בריגה ו-54 נהרגו. נובמבר 2013. רויטרס
ראש הממשלה הלטבי מבקר באתר האסון, בסוף השבוע/רויטרס

ביום שבת הגדיר הנשיא ברזינס את האסון "רצח" וקרא למומחים בינלאומיים לחקור את הסיבות שהביאו לכך. היום צוטט הנשיא הלטבי בסוכנות הידיעות דלפי כאומר: "אני קורא לכל מי שמביט לעבר העתיד לבחון את אחריותו ולפעול בהתאם".

דומברובסקיס עלה לשלטון ב-2009, והיה לראש הממשלה שמילא את התפקיד במשך התקופה הארוכה ביותר. כשנכנס ללשכת ראש הממשלה הייתה ארצו נתונה במיתון עמוק. רבים האשימו אותו בקיצוצים חדים בתקציב ובהעלאת מסים, וכן בעריכת רפורמות מבניות לדרישתם של ארגונים בינלאומיים כמו קרן המטבע הבינלאומית.

12 הרוגים בקריסת גג בסופרמרקט בריגה, בירת לטביה, 22 בנובמבר 2013. רויטרס
בין הגורמים האפשריים – תכנון לקוי, חומרי בנייה באיכות ירודה ומעשי שחיתות. פינוי פצועית מזירת האסון/רויטרס

יחד עם זה, מאז 2009 הוא נבחר מחדש פעמיים, ונזקפות לו פעולות שמנעו פשיטת רגל של המדינה הבלטית. בשנים האחרונות חזר השק המקומי לצמוח ואף הפך לכלכלה שבה נרשמה הצמיחה החדה ביותר מקרב מדינות האיחוד האירופי. ב-1 בינואר תהפוך לטביה באופן רשמי לחברה ה-18 באיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully