וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הסכם עם איראן? שרי החוץ בז'נבה

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הגיע לז'נבה והצטרף לשיחות, לאחר שעמיתו הרוסי כבר נחת בשווייץ. רוחאני על ההסכם הנרקם: "על המעצמות להתעלם מישראל, שדואגת רק לעצמה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אמיר תיבון

המגעים בין איראן לקבוצת שש המעצמות נמשכו אתמול (שישי), ובניגוד לאווירה הפסימית שהורגשה שלשום בז'נבה, כעת מסתמן כי חלה התקדמות בשיחות והצדדים קרובים להסכם ביניים. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הגיע אמש לז'נבה כדי להצטרף לשיחות, ואף נועד במשך שעה וחצי עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף; ואילו שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הגיע הבוקר לז'נבה.

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, אמרה הלילה כי החלטתו של קרי להצטרף לשיחות הגרעין התקבלה לאור ההתקדמות במשא ומתן. "בשל ההתקדמות שנעשתה, השר קרי החליט לנסוע לז'נבה כדי לחבור היום לעמיתיו שרי החוץ למקרה שיושג הסכם", אמרה סאקי. בתוך כך, גם שרי החוץ של בריטניה וצרפת, ויליאם הייג ולורן פביוס, צפויים להגיע לז'נבה ולהשתתף במשא ומתן. הייג צפוי להגיע עוד הלילה ואילו עמיתו הצרפתי יגיע בבוקר. כמו כן שר החוץ הסיני, וואנג יי, ככל הנראה יגיע היום בבוקר. משרד החוץ הגרמני הודיע הלילה כי גם גם שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה, צפוי להגיע לסבב השיחות.

שיחות הגרעין - כותרות אחרונות
רוחאני על שיחות הגרעין: לא להתחשב באינטרס הישראלי
המו"מ עם איראן: מאמץ אחרון לפני הסכם?
בכיר בבית הלבן: "הדרישות של ישראל יובילו למלחמה"

סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, אמר אמש כי נציגי ארצו וכן נציגי שש המעצמות הדנים בז'נבה בתכנית הגרעין של טהראן, "מתקרבים להשגת הסכם". דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, אמרה הערב כי "לאחר התייעצות עם הנציגה הבכירה של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, וכן עם הנציגים בשווייץ, השר קרי יגיע היום לז'נבה כדי להמשיך בגישור בין הצדדים ולשם קידום חתימה על הסכם".

רוחאני תקף: "ישראל דואגת רק לעצמה"

שלושה ימים לאחר תחילת סבב השיחות הנוכחי, כל הגורמים המעורבים, כולל האיראנים, הסכימו לומר שיש מקום לאופטימיות. מקורות דיפלומטיים מעריכים כי ייתכן שקבוצת המעצמות תסכים להוסיף להסכם הביניים ניסוח ממנו ישתמע שלאיראן יש זכות להעשיר אורניום, וכעת מתנהל דיון פנימי בתוך קבוצת המעצמות כיצד בדיוק לנסח את הדברים. אותם גורמים מדגישים, עם זאת, שאיראן לא תקבל הקלות נוספות בסנקציות ותיאלץ לקבל את עמדת המעצמות לגבי הקפאת העבודה במתקן המים הכבדים באראק.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב במסיבת עיתונאים באינדונזיה, 7 באוקטובר 2013. AP
מגיעים לז'נבה. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב/AP

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס אתמול בשעות הצהריים לסבב השיחות הנוכחי, ואמר כי "המעצמות חייבות לקבל החלטות באופן עצמאי ומנותק מישראל. ישראל דואגת אך ורק לאינטרסים של עצמה ולא חושבת על האינטרסים של המעצמות". רוחאני פרסם את הדברים בחשבון הטוויטר שלו. שר החוץ האיראני זריף אמר בתום פגישתו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, כי "יש מקום לאופטימיות".

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ האירופית קתרין אשטון. ז'נבה, 20 בנובמבר 2013. רויטרס
"מקום לאופטימיות". זריף ואשטון/רויטרס

פגישתם של זריף ואשטון אתמול הגיעה לאחר שלוש פגישות שקיימו השניים שלשום – בבוקר, בצהריים ובערב. האיראנים העדיפו עד כה לנהל את המשא ומתן מול אשטון בלבד, כדי להימנע מהמצב שנוצר בסבב השיחות הקודם כאשר החברות בקבוצת המעצמות, בדגש על צרפת, הציגו עמדות סותרות. אלא שאמש, בפעם השנייה מאז תחילת השיחות, נערכה פגישה ישירה בין צוותי המשא ומתן של איראן וארה"ב. המעצמות מפגינות בינתיים עמדה אחידה לחלוטין אל מול האיראנים.

(עדכון ראשון: 22:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully