וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא נקבל עסקה עם איראן שתוציא אותנו פראיירים"

9.11.2013 / 10:28

ביומו השלישי של המו"מ בין המעצמות לאיראן, במערב מבקשים להנמיך ציפיות. "לא בטוח שנגיע להסכם", אמר שר החוץ הצרפתי. "יש לקחת בחשבון את החשש בישראל". לברוב הצטרף לשיחות

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

רוח פסימית מז'נבה? עם התחדשות המגעים בשוויץ בין איראן למעצמות בנוגע לתכנית הגרעין שלה, יוצאות צרפת ובריטניה בהצהרה לפיה לא בטוח שהשיחות יובילו להסכם ושהן עשויות להסתיים בכישלון - משום שהמחלוקות בין הצדדים גדולות. בראיון לרדיו אמר הבוקר (שבת) שר החוץ הצרפתי לורן פביוס כי הפערים מתבססים על הטיוטה הראשונית של ההסכם. "בזמן זה, אני לא יכול לומר בוודאות שאנחנו נוכל לסיים את המו"מ", אמר. "אנחנו לא נקבל עסקה שתוציא אותנו 'פראיירים'". בהתייחסו לזווית הישראלית הוסיף כי "החששות הביטחוניים של ישראל, כמו גם של מדינות נוספות באזור, צריכים להילקח בחשבון". דבריו של פביוס מצטרפים לדיווח בעיתון האמריקני "לוס אנג'לס טיימס", לפיו התגלעו קשיים במשא ומתן. בדיווח, מפי דיפלומטים בכירים, חוסר ההסכמה בין הצדדים נוגע לדרישתה של איראן לבנות כור פלוטוניום בשטחה, נתיב אפשרי נוסף היכול לשמש את טהראן להעשרת אורניום.

עוד על שיחות הגרעין:
”ארה”ב החלה להקל בסנקציות על איראן כבר ביוני”
אובמה לנתניהו: מחויבים למנוע מאיראן גרעין
פרשנות: הסכם גרוע עם איראן - אז מה?

ג'ון קרי בפתיחת יום השיחות השלישי בשיחות הגרעין בז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
התגלעו קשיים במשא ומתן. קרי, הבוקר/רויטרס

בהתייחסו למגעים אמר הבוקר שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג כי שיחות הגרעין אמנם "התקדמו בצורה משמעותית", אך יחד עם זאת ציין כי עדיין קיימות כמה סוגיות שצריכות להיפתר. "לא בטוח שנוכל להגיע להסכם עד סוף היום", סיכם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"אם לא יהיה הסכם, עלינו להמשיך ולהתבסס בשבועות הקרובים על ההתקדמות שנרשמה. כבר עכשיו אנחנו עושים מאמצים לעשות זאת. לצד העובדה שמספר נושאים טופלו באופן משביע רצון, כפי שגם אמרו אחרים - האווירה בשיחות הללו היא אחרת לגמרי מזו שהייתה לפני מספר חודשים", הוסיף.

בתוך כך, וכחלק מהמאמץ הבינלאומי לגבש את ההסכם, פתחו הבוקר שרי החוץ של ארה"ב והאיחוד האירופי את היום השלישי של השיחות מול איראן. השאיפה בקרב הדיפלומטים הבכירים היא לצמצם את הפערים שעדיין קיימים בין המעצמות לבין איראן בנוגע להסכם שעשוי להוביל להקלה בסנקציות על הרפובליקה האיסלאמית. גורם אמריקני בכיר אמר הבוקר כי שר החוץ ג'ון קרי ייפגש תחילה בארבע עיניים עם מקבילתו האירופית קתרין אשטון, וכי בהמשך הם יצרפו לשיחה גם את שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואז זריף. עדיין לא ברור כמה זמן מתוכננת הפגישה המשולשת להימשך, אולם אתמול ארכה הפגישה בין השלישיה חמש שעות.

למרות הרוח הפסימית מצידם של שרי החוץ של צרפת ובריטניה, ואולי על מנת להעיד על ההתפתחות הדיפלומטית, הצטרף היום שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, למעגל השיחות. הוא נחת בצהריים בז'נבה וחבר לשרי החוץ של ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה בדיונים לקראת חתימה על הסכם הגרעין. "זהו סימן להתקדמות בין הצדדים לקראת חתימה על הבנות בנושא", אמרו מקורות דיפלומטיים לסוכנות הידיעות הרוסית איטר-טאס.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון בסבב השני של שיחות הגרעין בין איראן המעצמות בז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
ייפגשו עם קרי. זריף ואשטון/רויטרס

אמש טלפן נשיא ארצות הברית ברק אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו ושוחח עמו על האיום האיראני ועל המאמצים להגיע להסכם עם הרפובליקה האיסלאמית. מהבית הלבן נמסר כי אובמה עדכן את נתניהו על המשא ומתן בין איראן למעצמות, המתנהל מאז אתמול בז'נבה, והדגיש את מחויבותו העמוקה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. עוד נמסר כי שני המנהיגים "סיכמו להיות בקשר בנושא".

לצד זאת - בשעה שהשיחות בז'נבה בעיצומן, מתברר כי ארצות הברית החלה להקל בסנקציות על איראן חודשים ארוכים לפני תחילתן של השיחות. אתר החדשות "דיילי ביסט" דיווח אמש כי הקלה בסנקציות החלה כבר לאחר בחירתו של הנשיא חסן רוחאני בחודש יוני, וזאת בהסתמך על מסמכים של משרד האוצר בוושינגטון. לפי הדיווח, המשרד הפסיק כמעט לחלוטין להכניס גורמים חדשים ל"רשימה השחורה" שלו, הכוללת ישויות המסייעות לרפובליקה האיסלאמית להתגבר על הסנקציות הכלכליות שהטיל עליה המערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully