וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב עקבה אחר הטלפון של מרקל מאז 2002

27.10.2013 / 0:15

מקור במשרד קנצלרית גרמניה מסר ל"דר-שפיגל" כי אובמה התנצל על המעקב אחריה וטען כי לו ידע על כך, היה מונע זאת. לפי מסמכי סנודן ה-NSA הפעיל זרוע ריגול מהשגרירות בברלין

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הסערה סביב המסמכים המודלפים של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) בארצות הברית לא שוככת. העיתון הגרמני "דר-שפיגל" דיווח אמש (שבת) כי אנשי ה-NSA צותתו לטלפון של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מאז 2002. מקור במשרדה של מרקל מסר לעיתון כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ששוחח השבוע עם הקנצלרית בנושא, התנצל והסביר כי לא ידע על המעקב אחריה. הוא טען באוזניה כי לו היה יודע על כך – היה מונע זאת.

אנגלה מרקל התקשרה בכעס לאובמה לאחר שגילתה שארה"ב ציטטו לשיחות הטלפון שלה. רויטרס
התנצל. ברק אובמה ואנגלה מרקל/רויטרס

הזעם הגרמני כלפי הממשל האמריקני בשל הציתות לקנצלרית הוביל לזימון השגריר האמריקני בברלין לשיחת נזיפה – צעד שלפי העיתון "דר-שפיגל" אירע לראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה. על פי הדיווח בעיתון הגרמני, מספר הטלפון של מרקל היה נתון אחר מעקב הסוכנות לביטחון לאומי בארצות הברית לפחות עד חודש יוני – אז ביקר אובמה בברלין. במסמך שהגיע לידי "דר-שפיגל", אשר הודלף על ידי האמריקני אדוארד סנודן, נכתב כי שירות האיסוף המיוחד (SCS), הפועל תחת ה-NSA, הפעיל זרוע ריגול חוקית למחצה בשגרירות בברלין, אשר חשיפתה עלולה לגרום "נזק רב ליחסים בין ארצות הברית לבין ממשלה אחרת". באמצעות השלוחה הגרמנית צותתו אנשי ה-NSA, וכן אנשי סוכנות הביון המרכזית (CIA), לממשלת גרמניה, תוך שימוש באמצעי מעקב מתקדמים ביותר.

על פי המסמך שהגיע לידי העיתון הגרמני, זרועות ריגול נוספות פעלו ב-80 ערים בעולם, בהן פריז, מדריד, רומא, פראג, ז'נבה ופרנקפורט. מהמידע שברשות ה"דר-שפיגל" לא ברור אם אמצעי המעקב המתקדמים הקליטו שיחות או רק יירטו תעבורת מידע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אדוארד סנודן מדליף מסמכי ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב. מוסקבה, אוקטובר 2013. AP
אדוארד סנודן/AP

אם לא די בכך, אתמול דיווח העיתון הצרפתי "לה-מונד", לפי מסמכים שהדליף סנודן, כי הרשויות בצרפת חשדו שארצות הברית הייתה אחראית לניסיון חדירה לרשת התקשורת של ניקולא סרקוזי במאי 2012, בעת שכיהן כנשיא צרפת. האמריקנים הכחישו נמרצות את הטענות של צרפת, אך העיתון "לה-מונד" העלה השערה, ולמעשה רמז שלפי תוכן המסמך המודלף - המוסד הישראלי או מערך לוחמת סייבר הפועל בישראל, הם האחראים לניסיון הפריצה.

חשיפת מסמכי סנודן, לפיהם ה-NSA צותת אחר לא פחות מ-35 מנהיגי מדינות, בהן בעלי ברית מובהקים של וושינגטון, הוביל את הקנצלרית הגרמנייה ליזום ניסוח של הסכם "איסור ריגול" מיוחד בין 28 המדינות החברות באיחוד האירופי, בדומה להסכם שצרפת וגרמניה מתעתדות לחתום עליו. דובר הממשלה הגרמנית, שהודיע על כך, הסביר כי מרקל, שנמצאת בימים אלה בבריסל בכנס מנהיגי האיחוד האירופי, הציעה במהלכו למנהיגים לגבש הסכם כזה. על פי גורמים שמשתתפים בכינוס, הצעתה נשקלת בחיוב על ידי המנהיגים. הצעה זו של מרקל, מצטרפת לדיווח לפיו גרמניה מגבשת יחד עם ברזיל הצעת החלטה שתובא בפני העצרת הכללית של האו"ם, ואשר מטרתה למנוע ריגול נגד מדינות ואזרחים שעושים שימוש בתקשורת אלקטרונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully