וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ורוסיה הסכימו: סוריה תפורק מנשק כימי עד אמצע 2014

בתום שלושה ימים של שיחות הסכימו שרי החוץ של המדינות כי סוריה תגיש תוך שבוע רשימת מלאי הנשק הכימי שברשותה. במקביל דיווחו המורדים שסוריה מעבירה הנשק ללבנון ולעיראק

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

ארצות הברית ורוסיה חתמו על מתווה להשמדת ארסנל הנשק הכימי של סוריה - זאת בתום שלושה ימים של שיחות בין שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי למקבילו הרוסי, סרגיי לברוב. במסיבת עיתונאים משותפת שקיימו שרי החוץ בז'נבה, הציג קרי שישה צעדים לקראת פירוקה של סוריה מנשק כימי. "יצירת המסגרת הזו יכולה להביא לסופו של האיום הכימי הסורי, לא רק לעם הסורי, אלא גם לאזור ולעולם כולו".

הקרב על סוריה - כותרות אחרונות
”הנשק הכימי פוזר ברחבי סוריה כדי למנוע תקיפות”
קרי מבהיר לרוסים: ”יש ציפיות גבוהות. זה לא משחק”
האו”ם מאשר: אסד ביקש להצטרף לאמנת הנשק הכימי

פגישת קרי ולברוב בנוגע לפירוקה של סוריה מנשק כימי 14 בספטמבר 2013. רויטרס
"לא יכול להיות מקום למשחקים". לברוב וקרי, היום בז'נבה/רויטרס

על פי אחד הסעיפים, על סוריה למסור תוך שבוע, ולא תוך 30 ימים כפי שהוצע לפני כן, רשימה מלאה של מאגרי הנשק הכימי שלה. קרי קרא לממשל אסד לעמוד בהתחייבותו: "לא יכול להיות מקום למשחקים, או לכל דבר שהוא לא קיום מלא של הדרישות על ידי משטרו של אסד". עוד הוסיף כי על פי ההסכם, על פקחי הנשק הכימי של האו"ם להגיע לסוריה לא יאוחר מחודש נובמבר. המטרה, הסביר, היא הריסתו המוחלטת של הארסנל הסורי עד אמצע שנת 2014.

קרי ולברוב הסכימו כי אם סוריה לא תעמוד בהסכם, אשר יושלם על ידי הארגון לאיסור על נשק כימי, יהיה עליה להתמודד עם ההשלכות: במקרה כזה תוכל מועצת הביטחון לקבל החלטה המתבססת על סעיף 7 במנדט האו"ם, המאפשר הטלת סנקציות או שימוש בכוח צבאי. "מגוון האפשרויות לא פחתו", אמר קרי. לברוב הבהיר כי לא סוכם דבר בנוגע לשימוש בכוח או על סנקציות אוטומטיות. השניים הדגישו כי הם עדיין מאמינים שהפתרון לסכסוך בסוריה חייב להיות דיפלומטי ולא צבאי, "ואנחנו מחויבים להגיע אליו יחד".

האו"ם אישר הערב כי קיבל את כל המסמכים הדרושים כדי לאפשר לסוריה להצטרף לאמנה לאי-הפצת נשק כימי. על פי הודעת הארגון, הצטרפותה של סוריה לאמנה תיכנס לתוקף בעוד חודש ימים.

בד בבד, הודיע הגנרל סלים אידריס, רמטכ"ל צבא סוריה החופשית, כי כוחותיו של הנשיא אסד החלו בימים האחרונים להעביר חלק מהנשק הכימי שברשותם ללבנון ולעיראק כדי לחמוק מבדיקה אפשרית של האו"ם. לדבריו, המורדים בסוריה רואים את העסקה בין ארה"ב לרוסיה כמהלומה למאמצים להוריד את אסד משלטונו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ארצות הברית תדרוש גישה גם לאתרי הגרעין הסוריים?

העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח היום כי הנציג האמריקני בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ג'וזף מקמנוס, אמר בפגישה של אנשי הסוכנות בסוף השבוע בווינה, כי "זה הכרחי שסוריה תשתף פעולה באופן מלא" ותשיב על שאלות בנוגע לפרוייקט הגרעין שלה. לפי הדיווח, מקמנוס הביע את דרישת ארצות הברית והסוכנות לקבל גישה למספר אתרים הקשורים לכור הגרעיני בדיר א-זור, אשר לפי פרסומים זרים הותקף על ידי ישראל בשנת 2007.

אנשי הסוכנות לאנרגיה אטומית הביעו בשנים האחרונות עניין באותם אתרים הקשורים לתכנית הגרעין הסורית, בעיקר משום שייתכן ומאוחסנים בהם חומרים מסוכנים כגון אורניום. החשש של אנשי הסוכנות הוא שחומרים אלו עשויים "לזלוג החוצה" ולעבור לידי ארגוני טרור ו/או להימכר בשוק השחור למרבים במחיר.

"האורניום עשוי להיות בכל אחד מהאזורים בסוריה בהם שולט עדיין צבאו של אסד, אם בכלל לא יצא כבר מגבולות המדינה", נכתב בדוח של המכון למדע ולביטחון בינלאומי, הממוקם בוושינגטון. "היכולת לדעת מה עלה בגורלו, חייבת להיות בעדיפות עליונה", ממליצים כותבי הדוח למקבלי ההחלטות האמריקניים.

על אף שלעומת הנשק הכימי שברשותו של אסד, האורניום והחומרים הנוספים מפרוייקט הגרעין אינם ניתנים לשימוש כנשק, מדגישים מחברי הדוח כי אתרי הגרעין "דורשים תשומת לב משמעותית" וכי יש להעמיד את הדרישה לבקרם ולפקחם בראש סדר העדיפויות. "אם מועצת הביטחון של האו"ם מעבירה את ארסנל הנשק הכימי הסורי לפיקוח בינלאומי", נכתב בדוח, "עליה גם להידרש ל'נכסיה' הגרעיניים הבלתי מוכרזים של סוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully