וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "ההתנגדות לתקיפה אוטומטית, נמשיך לשכנע"

7.9.2013 / 21:10

שר החוץ האמריקני התייחס במסיבת עיתונאים עם עמיתו הצרפתי לחשש בארצו מהתערבות צבאית בסוריה. "כולנו נכווינו ועדיין משלמים את המחיר, אבל צריך להתמודד עם האיום"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי התייחס הערב (שבת) למאמצי הממשל האמריקני לזכות בתמיכה רחבה לתקיפה בקרב חברי הקונגרס. במסיבת עיתונאים עם עמיתו הצרפתי לורן פביוס בפריז, אמר קרי: "יש תגובה אוטומטית באמריקה וגם כאן: 'אוי אלוהים, הנה עיראק, הנה אפגניסטן שוב'. אני מבין את זה, אבל לא – לא יהיו 'מגפיים על הקרקע'. לא להרבה זמן ולא חיילים על הקרקע. זה לא כמו עיראק ואפגניסטן. לאנשים יש חוש אוטומטי של ניתוק". לדבריו, "יש ספקות שאני לגמרי יכול להבין כי כולנו נכווינו ועדיין משלמים את המחיר, אבל צריך להתמודד עם האיום האמיתי הזה ולעשות את עבודתנו כדי להסביר לאנשים למה זה חשוב וזה מה שאנחנו מנסים לעשות".

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
”אובמה ידע כבר לפני שנה על שימוש אסד בנשק כימי”
באתי לעזרת חבר: חברי איפא"ק מקדמים תקיפה בסוריה
פוטין נועד עם אובמה: "אמשיך לחמש את אסד"

"אני חוזר ואומר שאנחנו לא מדברים על מלחמה. זה לא המקרה של עיראק, אפגניסטן, לוב או קוסובו", המשיך קרי. "הדרך היחידה לסיים את זה היא באמצעות פתרון פוליטי. אנחנו מדברים על פעולה צבאית מוגבלת שמטרתה לפגוע ביכולת של אסד ולהרתיע אותו משימוש נוסף בנשק כימי". קרי קרא לקהילה הבינלאומית לעמוד כחזית אחיזה "ולדבר בקול אחד נגד הפרה בוטה של קו אדום שהעולם הגן עליו במאה השנים האחרונות". הוא התייחס לשותפות בין ארה"ב לצרפת, אשר כבר הבהירה כי תתמוך בכל פעולה צבאית של האמריקנים בסוריה. "אנחנו וצרפת יודעים שזה לא הזמן להתבונן מהצד בטבח", אמר. "לא הזמן לשלוח מסר שאנחנו לא עושים כלום ולא מגיבים. זה לא הזמן לתת לדיקטטור להשתמש באחד מסוגי הנשר הגרועים בעולם".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ועמיתו הצרפתי לורן פביוס במסיבת עיתונאים שעסקה בסוריה. פריז, 7 בספטמבר 2013. AP
יד אחת נגד סוריה. פביוס וקרי, הערב/AP

כשנשאל אם ארה"ב חושבת על תכנית חלופית למקרה שלא יהיה רוב התומך בתקיפה, השיב: "היום הייתה לי שיחה עם שרי החוץ של האיחוד האירופי, כולם גינו בחריפות את מעשי אסד. יש הסכמה שהמשטר עשה זאת. אנחנו נכונים לספק מידע למי שעדיין לא משוכנע. יש מי שלא מאמינים בנקיטת פעולה צבאית אף פעם וחלק פשוט רוצים להמתין. כולם רואים במשטר אסד אחראי". לדבריו, שבע מתוך שמונה המדינות המרכיבות את ה-G8 תומכות בפעולה צבאית ואילו 12 מתוך 20 המדינות המרכיבות את הG20 גם הן תומכות בכך, "כך שהתמיכה גדלה".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"ההיסטוריה מלאה במקרים של התעלמות"

קרי השווה במסיבת העיתונאים את הסיטואציה בסוריה למצב ששרר ערב מלחמת העולם השנייה. "זהו רגע מינכן שלנו", אמר בהתייחסו להסכם הפייסני שהעניק לאדולף היטלר שליטה בחלקים מצ'כוסלובקיה, בניסיון כושל למנוע את פרוץ המלחמה ההיא. הוא התייחס גם לפינוי דיפלומטים ובני משפחותיהם מלבנון ואמר: "לא עזבנו את השגרירות אלא הסגנו חלק מהאנשים. רצינו להפחית את מצבת כוח האדם".

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי ועמיתו הצרפתי לורן פביוס. פריז, 7 בספטמבר 2013. AP
"מה תגיד איראן אם ארה"ב תיסוג?". קרי ופביוס, היום/AP

"אם הנשק הזה נופל לידיים הלא נכונות, זה צריך להדאיג אותנו", השיב קרי לשאלה מדוע על שתי המדינות לצאת לפעולה צבאית. "אם לא ננקוט פעולה, הכוח חיזבאללה-איראן-אסד יוכל לעשות מה שירצה לעם בסוריה". לדבריו, "כשמסתכלים על הילדים בקטעי הווידאו, שלא מצליחים לנשום, שמריירים, שחייהם נלקחו מהם או מהוריהם בגז - האם עלינו להתעלם מזה? קלינטון אמר שהחרטה הגדולה ביותר שלו היא שלא עשה דבר ברואנדה. ההיסטוריה מלאה במקרים של התעלמות וקרו דברים נוראיים, כולל מלחמות. מה תגיד איראן אם ארה"ב תיסוג?"

שר החוץ הצרפתי נשאל אם לשתי המעצמות יש כוונה להמתין לדוח האו"ם בנושא. "באן קי מון אמר לנו שהדוח יוצג בקרוב מאוד", אמר פביוס. "השירותים שלנו הראו בדרכים שונות ובערוצים שונים שאלה עובדות: בשאר אסד אחראי לזה. אין ספק. המומחים יעבירו את הדוח שלהם ולבטח הם יראו שהייתה מתקפה כימית. צעד אחר צעד בימים האחרונים דברים השתנו".

האיחוד האירופי: "רק לאסד יש אמצעי לשגר נשק כימי"

מוקדם יותר, הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אמרה כי 28 המדינות החברות באיחוד הסכימו על כך שהמידע שיש ברשותן כולל ראיות חותכות לכך שהמשטר הסורי הוא שעומד מאחורי התקיפה הכימית, אולם היא נמנעה מלהביע תמיכה בפעולה הצבאית המתוכננת. "המשטר הוא היחיד שיש ברשותו נשק כימי, ואת האמצעים לשגר אותו, בכמות מספקת", אמרה אשטון לעיתונאים בתום פגישה עם שרי החוץ האירופיים בווילנה בירת ליטא. היא הוסיפה כי השרים הסכימו שהעולם "לא יכול לעמוד מנגד" וכי תגובה ברורה ועוצמתית נחוצה על מנת למנוע שימוש עתידי בנשק כימי בסוריה.

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, נפגש עם הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, בווילנה שבליטא, ספטמבר 2013. רויטרס
קרי ואשטון נפגשו בווילנה, היום/רויטרס

עם זאת, אשטון ציינה כי השרים תומכים בהתחייבותו של נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, להמתין עד לפרסום הדוח של פקחי האו"ם בנוגע לתקרית בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט לפני שנוקטים כל פעולה. "האיחוד האירופי מדגיש את הצורך להתקדם ביחס למשבר הסורי, במסגרת התהליך של האו"ם", אמרה אשטון.

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
אובמה נפגש עם מנהיגים בוועידת ה-G20/רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח בימים האחרונים עם מנהיגים מהעולם במסגרת ועידת ה-G20, בניסיון להשיג תמיכה למהלך הצפוי עם קבלת האישור מהקונגרס בארצו. גם קרי נפגש היום עם שרי חוץ אירופיים ודן עמם בנושא הסורי. קרי בירך על הודעת האיחוד שלפיה יש ראיות חותכות המצביעות כי ממשלת סוריה תקפה אזרחים בנשק כימי בחודש שעבר בפרברי דמשק. "אנו שמחים מאוד על ההודעה", אמר קרי בתום הפגישה.

שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה, אמר היום כי ארצו חתמה על הצהרה משותפת למדינות ה-G20 שדוחקת ב"תגובה חזקה" לשימוש בנשק כימי בסוריה. אתמול פרסמו 11 מנהיגים של מדינות המשתתפות בוועידת G20 בסנקט פטרסבורג גינוי לתקיפה הכימית, וקראו לתגובה בינלאומית חריפה. "הראיות מצביעות בבירור כי הממשלה הסורית אחראית לאירוע, שהוא חלק מדפוס של שימוש בנשק כימי על ידי המשטר", נכתב בהצהרה שפורסמה לקראת נעילת הוועידה. "אנו קוראים לתגובה בינלאומית חריפה להפרה הבוטה הזו של החוק הבינלאומי ושל המצפון האנושי, שתשלח מסר ברור כי זוועה שכזו לעולם לא תחזור על עצמה. חייבים לראות באלה שביצעו את הפשעים האלה אחראים".

דוח האו"ם עשוי להתפרסם עד סוף השבוע הבא

כאמור, צרפת כבר הודיעה שתחכה לממצאי חקירת האו"ם לפני שתפעל בסוריה. "נמתין לדוח הפקחים בדיוק כפי שנמתין להחלטת הקונגרס בארצות הברית", אמר הנשיא הולנד במסיבת עיתונאים בוועידה בסנקט פטרסבורג. באשר לתקיפה עצמה, אמר הולנד: "נעשה כל שביכולתנו כדי שצרפת תפגע ביעדים צבאיים בלבד ולא תביא להרג אזרחים".

בריטניה הייתה הראשונה לנטוש את צדה של בעלת בריתה ארצות הברית, כאשר הפרלמנט במדינה הצביע נגד השתתפות בריטית במבצע צבאי בסוריה לפני שבוע. שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, אף הוסיף ואמר כי ארצו שוללת לחלוטין התערבות צבאית בסוריה, גם במקרה של מתקפה כימית נוספת. "הפרלמנט אמר את דברו", אמר הייג. "זה יהיה בלתי מציאותי לנסות לשכנע מדי שבוע את בית המחוקקים לתמוך בפעולה צבאית".

העיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" דיווח הבוקר כי צוות פקחי האו"ם עשוי להגיש את הממצאים הראשוניים מהבדיקות שנערכו לדגימות מאתר התקיפה הכימית בפרברי דמשק כבר בסוף השבוע הבא. על פי הדיווח, המתבסס על מידע שהתקבל ממקורבים לחקירה, דוח הביניים שיוגש למזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ככל הנראה יכיל פרטים בנוגע לסוג הגז, ולאמצעים שבהם נעשה שימוש במתקפה שהרגה יותר מ-1,400 בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully