וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין נועד עם אובמה: "אמשיך לחמש את אסד"

7.9.2013 / 0:03

נשיאי רוסיה וארה"ב נועדו בארבע עיניים בשולי ועידת G20, אולם "לא התקרבו בעמדותיהם". אובמה צפוי לשאת נאום לאומה האמריקנית בנושא הסורי ביום שלישי

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

ועידת המדינות המתועשות (G20) בסנט פטרסבורג שננעלה אמש (שישי) הביאה אתמול למפגש בין נשיאי רוסיה וארה"ב, ברק אובמה ו-ולדימיר פוטין, הנמצאים בעימות מתוקשר בתקופה האחרונה - במיוחד לנוכח המשבר בסוריה. השניים נועדו בשולי הפסגה לפגישה קצרה, אולם הפער ביניהם נותר בעינו.

לקראת תקיפה - כותרות אחרונות
ארצות הברית מפנה אנשיה מלבנון
פוטין דבק בעמדתו: ”רוסיה שלחה נחתת לחופי סוריה”
בריטניה: ראיות חדשות לשימוש בנוזל סארין בסוריה

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
אובמה ופוטין ב-G20, אתמול/רויטרס

"הם ישבו לפני פגישותיהם היום בכורסאות וניהלו שיחה של 20 דקות, אחד על אחד", אמר עוזרו של פוטין לענייני מדיניות חוץ, יורי אושקוב לסוכנות רויטרס. לדבריו, השיחה עסקה בעיקר בסוריה. "לא, עמדותיהם לא נעשו קרובות יותר", הוסיף.
פוטין עצמו אמר במסיבת עיתונאים שכינס כי הוא והנשיא האמריקני נותרו בעמדותיהם, אולם הקשיבו זה לזה ומחפשים אחר דרכים להתקדם בנושא.

במהלך הנאום שנשא בהמשך, טען אובמה כי רוב המנהיגים המשתתפים בוועידה מסכימים כי נשיא סוריה בשאר אסד אחראי לשימוש בגז רעיל נגד אזרחיו בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט. יחד עם זאת, הוא ציין כי יש אי-הסכמה בקרב המדינות המשתתפות בוועידה באשר להחלטה אם לנקוט פעולה צבאית בסוריה ללא החלטה שיקבל האו"ם בנושא. עוד אמר הנשיא האמריקני כי בכוונתו לשאת ביום שלישי הקרוב נאום לאומה האמריקנית שבו יתייחס לסוגיה הסורית. מוקדם יותר אמר סגן היועצת לביטחון לאומי של אובמה, טוני בלינקן, כי הנשיא אובמה לא יפעל בסוריה ללא אישור של הקונגרס.

הנשיא סירב לומר מה יעלה בגורלה של התקיפה בסוריה אם הקונגרס יצביע נגד, ואמר כי בכוונתו לנסות לשכנע את העם האמריקני ואת המחוקקים בדבר הנחיצות של פעולה נגד משטרו של אסד. "אני מתכוון להביא את זה בפני הקונגרס, משום שאינני יכול לומר בכנות ששימוש בנשק כימי בסוריה מהווה איום מידיי על ארצות הברית", אמר. לדבריו, אם היה איום ישיר על ארצות הברית או על אחת מבעלות בריתה, הוא היה יוצא לפעולה גם בלי לבקש את אישור הקונגרס.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
מנהיגי המדינות שהשתתפו ב-G20, אתמול ברוסיה/רויטרס

פוטין הטיל את האחריות על השימוש בנשק הכימי בפרברי דמשק על המורדים במשטר הסורי באומרו כי מדובר בפרובוקציה. לדבריו, תקיפה אמריקנית במדינה השסועה תפגע בכלכלה העולמית ותאט את הצמיחה. הוא הבהיר כי ארצו אינה מעוניינת להיגרר למלחמה בסוריה, ובכך רמז כי תספק סיוע לבעלת הברית גם במקרה של התערבות צבאית בשטחה. "האם נעזור לסוריה? בהחלט", אמר פוטין במסיבת העיתונאים בסנט פטרסבורג. "אנו מסייעים להם עכשיו. אנחנו מספקים אמצעי לחימה, אנו משתפים פעולה בזירה הכלכלית ואני מקווה כי נשתף פעולה גם בנושא ההומניטרי, כדי לעזור לאזרחים המצויים כעת במצב קשה".

ממתינים לדוח הפקחים

בתוך כך, 11 מנהיגים של מדינות המשתתפות בוועידת G-20 פרסמו גינוי לתקיפה הכימית בפרברי דמשק וקראו לתגובה בינלאומית חריפה. "הראיות מצביעות בבירור כי הממשלה הסורית אחראית לאירוע, שהוא חלק מדפוס של שימוש בנשק כימי על ידי המשטר", נכתב בהצהרה שפורסמה לקראת נעילת הוועידה, ועליה חתמו נציגי ארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה, קנדה, צרפת, איטליה, יפן, קוריאה הדרומית, סעודיה, ספרד וטורקיה. "אנו קוראים לתגובה בינלאומית חריפה להפרה הבוטה הזו של החוק הבינלאומי ושל המצפון האנושי, שתשלח מסר ברור כי זוועה שכזו לעולם לא תחזור על עצמה. חייבים לראות באלה שביצעו את הפשעים האלה אחראים".

נשיא צרפת פרנסואה הולנד הבהיר כי ארצו תמתין לתוצאות הבדיקה שערכו חוקרי האו"ם בסוריה, במטרה לבדוק אם נעשה שימוש בנשק כימי מצד המשטר הסורי, לפני שתחליט על פעולה צבאית. "נמתין לדוח הפקחים בדיוק כפי שנמתין להחלטת הקונגרס בארצות הברית". באשר לאפשרות של תקיפה בסוריה, אמר הולנד: "נעשה כל שביכולתנו כדי שצרפת תפגע ביעדים צבאיים בלבד ולא תביא להרג אזרחים". כשנשאל אם נשיא סוריה אסד הזיז כוחות צבא כחלק מההיערכות לתקיפה, השיב: "רודן לא יכול לדעת הכל מראש".

(עדכון ראשון: 17:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully