וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בסוריה פרצה ב-15 במרץ 2011, במסגרת הגל השני של האירועים שזכו זה מכבר לכינוי "האביב הערבי". גילויי המחאה נגד השלטון הסורי שאבו עידוד מהמהפכות במצרים ותוניסיה, ממלחמת האזרחים בלוב ומהמהומות נגד השלטון במדינות ערביות נספות. ההפגנות נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד, שפרצו תחילה בעיר הדרומית דרעא ובהדרגה התרחבו לכל רחבי המדינה, נענו ביד קשה מצד צבא סוריה, והמחאה העממית הידרדרה במהרה למלחמת אזרחים עדתית, בין נאמני השלטון העלווי ובין מתנגדיו, רובם מוסלמים סונים המהווים את הרוב במדינה, אך יש בהם גם נוצרים וכורדים. במהלך המלחמה הקימה האופוזיציה זרוע חמושה בשם "הצבא הסורי החופשי", והצליחה לכבוש ערים שלמות ובסיסי צבא ברחבי המדינה, אך סכסוכים פנימיים מנעו ממנה להתקדם כחזית אחת. לאופוזיציה גם הנהגה פוליטית רופפת, "המועצה הלאומית הסורית", היושבת בטורקיה. במהלך 2012 החלו להצטרף לכוחות המורדים לוחמים זרים המזוהים עם האיסלאם הסלפי הקיצוני ועם ארגון אל-קאעדה, ובראשם "חזית אל-נוסרה". הם נלחמים נגד כוחות השלטון, אך פועלים בנפרד מיתר המורדים. מן העבר השני, פועל בסוריה גם ארגון הטרור השיעי-לבנוני חיזבאללה, ששלח מאות לוחמים כדי לסייע לאסד להילחם במתנגדיו. לפי דיווחים שונים, בלחימה לצד כוחותיו של אסד מעורבים גם אנשי "משמרות המהפכה" מאיראן. בערים וכפרים רבים ברחבי המדינה דווח על דיכוי אכזרי מצד כוחות השלטון - טבח אכזרי בתושבים, עינויי שבויים, אונס וחטיפות לבתי הכלא. אזורים שלמים בערים חלב, חומס, חמה, אידליב ופרברי הבירה דמשק נחרבו לחלוטין בקרבות ובהפצצות. במקביל, עלו גם דיווחים בדבר מעשי זוועה של המורדים כלפי נאמני השלטון. מספר ההרוגים במלחמה אינו ידוע, אך לפי כל ההערכות הוא חצה זה מכבר את קו ה-100 אלף. כמו כן, נמלטו מהמדינה כבר למעלה ממיליון פליטים, שרובם מצאו מקלט במחנות במדינות השכנות - טורקיה, ירדן ולבנון. לאורך הלחימה הלכו והתרבו דיווחים בדבר שימוש בנשק כימי, בעיקר מצד השלטון אך גם מצד המורדים. המקרה הבולט ביותר, שקיומו זכה לאישור מצד גורמים בינלאומיים, אירע באוגוסט 2013, אז הפעיל לראשונה צבא סוריה נשק כימי בהיקף נרחב כלפי אזרחים, באזור דמשק. שימוש בנשק כימי הוגדר זה מכבר כ"קו אדום" על ידי מעצמות המערב, בהובלת ארצות הברית, ובעקבות המקרה האחרון החלה היערכות של קואליציה בינלאומית להוצאה לפועל של תקיפה נגד השלטון הסורי. המהלך הצבאי נמנע לבסוף בעקבות הסכם שהושג בתיווך סוריה, לפיו יושמדו מאגרי הנשק הכימי של סוריה, תחת פיקוח בינלאומי.

המלחמה בסוריה פרצה ב-15 במרץ 2011, במסגרת הגל השני של האירועים שזכו זה מכבר לכינוי "האביב הערבי". גילויי המחאה נגד השלטון הסורי שאבו עידוד מהמהפכות במצרים ותוניסיה, ממלחמת האזרחים בלוב ומהמהומות נגד השלטון במדינות ערביות נספות. ההפגנות נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד, שפרצו תחילה בעיר הדרומית דרעא ובהדרגה התרחבו לכל רחבי המדינה, נענו ביד קשה מצד צבא סוריה, והמחאה העממית הידרדרה במהרה למלחמת אזרחים עדתית, בין נאמני השלטון העלווי ובין מתנגדיו, רובם מוסלמים סונים המהווים את הרוב במדינה, אך יש בהם גם נוצרים וכורדים.

במהלך המלחמה הקימה האופוזיציה זרוע חמושה בשם "הצבא הסורי החופשי", והצליחה לכבוש ערים שלמות ובסיסי צבא ברחבי המדינה, אך סכסוכים פנימיים מנעו ממנה להתקדם כחזית אחת. לאופוזיציה גם הנהגה פוליטית רופפת, "המועצה הלאומית הסורית", היושבת בטורקיה. במהלך 2012 החלו להצטרף לכוחות המורדים לוחמים זרים המזוהים עם האיסלאם הסלפי הקיצוני ועם ארגון אל-קאעדה, ובראשם "חזית אל-נוסרה". הם נלחמים נגד כוחות השלטון, אך פועלים בנפרד מיתר המורדים. מן העבר השני, פועל בסוריה גם ארגון הטרור השיעי-לבנוני חיזבאללה, ששלח מאות לוחמים כדי לסייע לאסד להילחם במתנגדיו. לפי דיווחים שונים, בלחימה לצד כוחותיו של אסד מעורבים גם אנשי "משמרות המהפכה" מאיראן.

בערים וכפרים רבים ברחבי המדינה דווח על דיכוי אכזרי מצד כוחות השלטון - טבח אכזרי בתושבים, עינויי שבויים, אונס וחטיפות לבתי הכלא. אזורים שלמים בערים חלב, חומס, חמה, אידליב ופרברי הבירה דמשק נחרבו לחלוטין בקרבות ובהפצצות. במקביל, עלו גם דיווחים בדבר מעשי זוועה של המורדים כלפי נאמני השלטון. מספר ההרוגים במלחמה אינו ידוע, אך לפי כל ההערכות הוא חצה זה מכבר את קו ה-100 אלף. כמו כן, נמלטו מהמדינה כבר למעלה ממיליון פליטים, שרובם מצאו מקלט במחנות במדינות השכנות - טורקיה, ירדן ולבנון.

לאורך הלחימה הלכו והתרבו דיווחים בדבר שימוש בנשק כימי, בעיקר מצד השלטון אך גם מצד המורדים. המקרה הבולט ביותר, שקיומו זכה לאישור מצד גורמים בינלאומיים, אירע באוגוסט 2013, אז הפעיל לראשונה צבא סוריה נשק כימי בהיקף נרחב כלפי אזרחים, באזור דמשק. שימוש בנשק כימי הוגדר זה מכבר כ"קו אדום" על ידי מעצמות המערב, בהובלת ארצות הברית, ובעקבות המקרה האחרון החלה היערכות של קואליציה בינלאומית להוצאה לפועל של תקיפה נגד השלטון הסורי. המהלך הצבאי נמנע לבסוף בעקבות הסכם שהושג בתיווך סוריה, לפיו יושמדו מאגרי הנשק הכימי של סוריה, תחת פיקוח בינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully