וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מצוקת מזומנים מונעת מצה"ל לממש תכניות עתידיות"

18.8.2013 / 6:10

משרדים ממשלתיים מאחדים כוחות כדי להקדים עסקת סיוע ביטחוני אמריקני מ-2018, ולממן רכישת מטוסי V-22, טילים חכמים ומכ"מים מתקדמים. בארה"ב ממתינים להתקדמות תהליך השלום

נציגים בכירים במשרד ראש הממשלה, במועצה לביטחון לאומי, במשרד הביטחון ונגיד בנק ישראל היוצא סטנלי פישר מנסים לקדם חתימה מוקדמת מול האמריקנים על עסקת סיוע ביטחוני לשמירת היכולת הצבאית של ישראל במזרח התיכון. העסקה טומנת בחובה סיוע אמריקני לטווח של עשר שנים ובתקציב מוגדל. הלחץ הישראלי נובע מהמצוקה התקציבית שבה מצויה ישראל והקיצוץ החד שהוטל על תקציב הביטחון, שלא מאפשר לממש את עסקת הענק אותה קידם שר הביטחון לשעבר אהוד ברק.

"יש בארץ מצוקה חסרת תקדים של מזומנים שלא מאפשרים לצה"ל לממש תכניות עתידיות", הסביר גורם מדיני בכיר בירושלים. "צה"ל הוא גוף מסודר ולכן הוא לוחץ לתכנן את הרכש כבר עכשיו - מה שהוליד לחץ על ארצות הברית לקדם את החתימה על העסקה כבר בתקופה הקרובה. אי אפשר להתעלם מהשינויים במזרח התיכון ומהאיומים שמשתנים סביבנו והאמריקנים מודעים לכך". הגורם הוסיף כי השיקולים האמריקניים כרוכים גם בתהליכים אזוריים, פוליטיים ומדיניים ולא רק ביטחוניים, ולכן יש חשיבות רבה להתקדמות המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

שר הביטחון יעלון עם יושב ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל מרטין דמפסי, אוגוסט 2013. אלון בסון, משרד הביטחון
רמטכ"ל ארה"ב דמפסי ושר הביטחון יעלון, שבוע שעבר/משרד הביטחון, אלון בסון

ההסכם, שעליו חתם ראש הממשלה אהוד אולמרט בשנת 2007 לטווח של עשר שנים, וכלל 30 מיליארד דולר בסיוע אמריקני לרכש צבאי, יפוג בשנת 2018. על פי המתווה המוצע על ידי ישראל, ההסכם יסתיים כבר עתה ויאפשר לממן חלק ניכר מעסקת הענק על חשבון הסיוע הביטחוני האמריקני העתידי. חתימה על הסכם זה בשנה הקרובה תוכל להאיץ את נחיתת מטוסי ה-V-22 והעברת טילים מתקדמים למחסני הנשק של צה"ל מוקדם מהצפוי.

"ניתן להניח כי העסקה תגדל מעבר ל-30 מיליארד דולר"

תת-אלוף (במיל') מהרן פרונזפר, יועץ הכספים לשעבר של המטה הכללי, הסביר את משמעות המהלך: "מדובר בניסיון לקבל את הסיוע הביטחוני מוקדם מהמתוכנן כדי לשנות את תזרים המזומנים של מערכת הביטחון. מצב שכזה יאפשר למשרד הביטחון לשלם באמצעות מט"ח סיוע רק משנת 2018. בפועל יש מספיק זמן לדון על כך, אך אם זה הפך לדיון בזמן הנוכחי זה מעיד על החשיבות שישראל מעניקה למהלך. ניתן להניח כבר עכשיו כי העסקה תגדל מעבר ל-30 מיליארד דולרים בשל האינפלציה בשתי המדינות".

עסקת הענק שאושרה לישראל יל ידי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כוללת רדארים, מכ"מים מתקדמים, מטוסי V-22 (מטוס-מסוק) ומטוסי תדלוק. כמו כן היא כוללת טילים שמתבייתים על קרינה שיודעים להתמודד עם סוללות ההגנה האוויריות וטילי הקרקע-קרקע שמכרו בשנים האחרונות הרוסים לסוריה וחלקם עבר לידי חיזבאללה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מטוס V-22  אוספריי. AP
מערך המטוסים שפעל בעיראק סבל מתקלות רבות. מטוס-מסוק V-22/AP

בתוך כך, בחודשים הקרובים יוגש דוח ביקורת פנימי של מחלקת הביטחון במשרד ההגנה האמריקני אודות פעילות מטוס ה-V-22 . הדוח, שיוגדר כמסווג, יכלול מחקר אודות משך הפעילות של כלי הטיס, התקלות ועלות האחזקה. מערך המטוסים שפעל בעיראק סבל מתקלות רבות שדווחו בדוחות גלויים. אחוזי הכשירות של המטוס הם 58%-64% בחיל הים האמריקני והנחתים שמפעילים את כלי הטיס. בשלב זה מתעניינים ב-V-22 חיל הים האמריקני, חיל האוויר הישראלי ואיחוד האמירויות הערביות.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully