וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדק מאוחר? בן 93 שפעל באושוויץ נעצר בגרמניה

האיש, האנס ליפשיז, טוען כי שירת כטבח בלבד, אולם הרשויות בגרמניה סבורות שהיה שומר וכן כי יש "ראיות משכנעות" למעורבותו בפשעים שנעשו במחנה. "כתב אישום בעוד כחודשיים"

קשיש בן 93 החשוד ששימש שומר במחנה ההשמדה אושוויץ בתקופת מלחמת העולם השנייה נעצר, כך מסרו היום (שני) הרשויות בגרמניה. העצור הוא האנס ליפשיז, אחד האנשים המבוקשים ביותר על ידי מרכז שמעון ויזנטל העוסק בין היתר בלכידת פושעים נאצים. לפי דיווחים שונים, ליפשיז מסר לרשויות כי שימש טבח באושוויץ, ולא שומר. אכן נמסר כי החקירה נגדו נפתחה גם כאשר סברו שם שזה היה תפקידו.

תובעת ממשרד התובע המחוזי בשטוטגארט, קלאודיה קראוט, אמרה כי ישנן "ראיות משכנעות" לכך שהאיש היה מעורב בפשעים שהתרחשו במחנה בין השנים 1941 ל-1945, וכי "כעת מכינים את כתב האישום נגדו". לדבריה, כתב האישום יוגש בעוד כחודשיים. קראוט הוסיפה כי רופא שבדק את ליפשיז אישר שבריאותו מאפשרת את מעצרו, וכן כי בינתיים לא מונה לו עורך דין.

שלט אשוויץ, העבודה משחררת. AP
שער הכניסה למחנה אושוויץ/AP

לפני כשבועיים הודיע תובע מהמוסד הגרמני המטפל בנושאים הקשורים לפשעי הנאצים, תומאס וויל, כי הסתיימה החקירה הראשונית בעניינו של ליפשיז. אף שאין שום ראיה הקושרת את ליפשיז לפשע מלחמה מסוים, ייתכן שהוא יועמד לדין בגין סיוע לרצח בעקבות התקדים של העמדתו למשפט והרשעתו של ג'ון דמיאניוק, שהיה שומר במחנה ההשמדה סוביבור בפולין. וויל הוסיף כי משרדו חוקר כעת חשדות העומדים נגד כ-50 אנשים בעקבות תקדים משפטו של דמיאניוק, שמת בשנה שעברה בטרם הסתיים הערעור על הרשעתו.

בראיון שהעניק בחודש שעבר לעיתון הגרמני "די וולט", אמר ליפשיז כי במהלך כל שירותו באושוויץ תפקידו היחיד היה לבשל עבור אנשי האס.אס, וכי מעולם לא היה עד לזוועות המחנה. הוא הודה עם זאת כי "שמע" על המתרחש שם. ליפשיז, שהיגר לארצות הברית בשנות ה-50, גורש בחזרה לגרמניה ב-1983, לאחר שהתברר ששיקר בנוגע לעברו הנאצי. לדברי וויל, החוק בגרמניה מאפשר כעת להעמיד לדין כל אדם ששירת במחנה השמדה בסיוע לרצח, משום שמטרתו היחידה של המחנה הייתה רצח בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully