וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממר נורמלי ל"אדון חלש": יום השנה העצוב של הולנד

רויטרס

6.5.2013 / 13:47

עם הפגנות משמאל ומימין, נשיא צרפת מציין שנה לכהונתו. מי שסומן כהבטחה גדולה מתויג כעת כמנהיג שאינו יודע לנווט את מדינתו, וכנשיא הססן שצפוי להפסיד בבחירות הבאות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

את יום השנה הראשון לכהונתו, ציין בוודאי פרנסואה הולנד ברוח עגומה, על רקע סקרים המסמנים אותו כנשיא הלא-אהוד בהיסטוריה המודרנית של צרפת. כ-30 אלף מפגינים יצאו אמש (ראשון) לרחובות פריז, והאשימו את הנשיא בבגידה באומה ובסטייה מדרך הסוציאליזם. הם קראו להפלת הממשלה ולהקמת הרפובליקה השישית של צרפת.

בראש המפגינים עמד הפוליטיקאי הוותיק ז'אן לוק מלנשון, מנהיג השמאל הקיצוני, שתמך בהולנד בשנה שעברה אחרי שהפסיד בסיבוב הראשון של הבחירות. "אסור לקבל את מדיניות הצנע", אמר מלנשון לקהל, "אנו לא מוכנים שהכלכלה תשלוט בפוליטיקה". בראיון לעיתון לה פריזיאן, האשים מלנשון את הולנד בהעמקת המשבר הכלכלי באירופה, ואמר כי נשיא צרפת "זנח את הפועלים לטובת האינטרסים של בעלי המניות והעסקים הגדולים".

לקריאה נוספת
בעיות עם בת הזוג, עם הצוענים ועם העיתונות: הימים הקשים של פרנסואה הולנד

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד. אפריל 2013. AP
נשיא צרפת, פרנסואה הולנד. תמו ימי החסד/AP

הולנד ניצח בבחירות ב-6 במאי 2012 והיה לנשיא הסוציאליסטי הראשון באליזה זה 17 שנה. בבחירות לפרלמנט שנערכו לאחר מכן, זכו הסוציאליסטים לרוב באסיפה הלאומית (בנוסף לרוב בסנאט), מה שהקנה להם רוב חסר תקדים בכל מוסדות השלטון.

ואולם, לאורך השנה שחלפה מאז הדרדר מעמדו של הולנד בעיני הציבור, ומי שמותג עם עלייתו לשלטון "מר נורמלי" מכונה כעת בלעג "אדון חלש". קרלה ברוני, רעייתו של הנשיא המודח סרקוזי חיברה שיר בגנותו ("הפינגווין"). גם העיתונים המזוהים עם השמאל כבר אינם טורחים לצאת להגנתו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגנת השמאל הקיצוני נגד נשיא צרפת פרנסואה הולנד. פריז, 5 במאי 2013. AP
המפגינים קראו להדחת הולנד, ולהקמת הרפובליקה השישית של צרפת/AP

צרפת נותרה על סף מיתון חמור והאבטלה הגיעה לשיא של כל הזמנים; שותפותיה של המדינה בגוש האירו - ובעיקר, הקנצלרית אנגלה מרקל - לוחצות עליה לצמצם את הגירעון בתמורה לקיצוצים בתקציב. תכניתו השאפתנית של הולנד להטיל מס על העשירים נתקלה בהתנגדות צורבת ונפסלה לבסוף בבית המשפט.

בתחום החוץ, ההתערבות הצבאית במאלי סייעה מעט לשפר את מעמדו של הולנד, אך בניגוד לקודמו בתפקיד סרקוזי, הוא נחשב למי שמביע טון ההססני מול סוריה ואיראן. בתחום הפנים, יריביו טוענים כי הוא חושש לבצע צעדים של ממש וכי ממשלתו אינה מביעה טון אחיד. הוא הצליח לאשר בפרלמנט נישואים חד מיניים, אך ההפגנות הסוערות נגד החוק נמשכו אפילו גם אתמול.

לא רק בשמאל מפגינים נגד הולנד

שיעורי התמיכה בהולנד צנחו כמעט ברציפות לאורך השנה האחרונה. ההשפלה הגדולה ביותר שספג הייתה ככל הנראה בחודש שעבר, כשמקורבו, אחד השרים הבכירים בממשלה והממונה על התקציבים ז'רום קאהוזק, התפטר לאחר שהודה ששיקר לו במשך שבועות, כשהחזיק חשבונות בנק סודיים בחו"ל.

בשבוע שעבר הפגינו בפריז מאות מתומכיה של מנהיגת הימין הקיצוני, יו"ר "החזית הלאומית" מארין לה פן, וקראו להפיל את ממשלתו של הולנד. סקר מפתיע שנערך לאחרונה הראה כי אם ייערכו היום הבחירות לנשיאות, לה פן תגיע למקום השני אחרי הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, ואילו הנשיא המכהן הולנד יגיע למקום השלישי בלבד.

הפגנת השמאל הקיצוני נגד נשיא צרפת פרנסואה הולנד. פריז, 5 במאי 2013. AP
מפגיני השמאל צועדים בפריז במחאה על "מדיניות הצנע" של הולנד/AP
צעדת הימין הקיצוני של מארין לה פן, פריז, 1 במאי 2013. AP
מנהיגת הימין הקיצוני, מארין לה פן, עם אביה, ז'אן מארי לה פן, בהפגנה בשבוע שעבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully