וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אנשי משמרות המהפכה שהו במתקנים שהופצצו בסוריה

לפי הדיווח באתר האמריקאי Thetower.org בין היעדים שהותקפו בסוריה, גם מתקנים שאוכלסו על ידי לוחמים איראנים. ערוץ לבנוני דיווח כי בתקיפה נהרגו ארבעה בני אדם

צילום: מור שאולי, לע"מ, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: לירון בארי

התקיפות בסוריה נועדו לפגוע במתקנים צבאיים רגישים, בהם כאלה שהופעלו על ידי אנשי משמרות המהפכה האיראניים – כך דיווח אתמול (ראשון) אתר החדשות האמריקאי Thetower.org המתמחה בנושאי המזרח התיכון. את הדיווח מבסס האתר על דברים שאמרו גורמים דיפלומטיים במערב המעורים במשבר האזורי. עם זאת, אין אישור רשמי לפרסום לגבי המעורבות האיראנית. אמש דיווח ערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה כי במתקפה, שאותה ייחסו כלי תקשורת זרים לישראל, נהרגו ארבעה בני אדם, ו-70 נוספים נפצעו. לא ברור אם בין הנפגעים גם אנשי משמרות המהפכה האיראניים.

כבר מהשלבים הראשונים של מלחמת האזרחים בסוריה החלה איראן יחד עם בעלת בריתה חיזבאללה לגבש כוח צבאי שיוכל להשתלט על שטחים במדינה ביום שאחרי נפילת הנשיא בשאר אסד. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אף נסע לאחרונה לבירת איראן טהרן על מנת להיוועד עם המנהיג הרוחני של הרפובליקה האיסלמית, האייתוללה עלי חמינאי, ולדון עמו בנושא הסורי.

תקיפה בסוריה: כותרות אחרונות
- אחרי התקיפה: ”סוריה הציבה סוללות טילים המכוונות לישראל”
- התקיפה בסוריה: נטרול חיזבאללה לפני תקיפה באיראן?
- בשל המתיחות: המרחב האווירי בחיפה נסגר לטיסות אזרחיות

ראש הממשלה ורעייתו ממריאים לביקור ממלכתי בסין. מאי 2013. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ורעייתו לפני המראתם לביקור הרשמי בסין/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

הדיווחים דיברו על כך שהמנהיגים מקווים ליצור מיליציה חמושה שבה לפחות 150 אלף חיילים נאמנים לציר איראן-חיזבאללה. אף שהפעילות של חיזבאללה ושל כוחות איראניים הייתה ידועה, אם יתברר שישראל אכן הצליחה לפגוע באנשי משמרות המהפכה, הרי שמדובר באיתות ברור לאיראן. מוקדם יותר גינתה איראן את ישראל על "תקיפתה" את משלוח טילי הקרקע-קרקע בדמשק, שעל פי הדיווחים נשלח על ידי המדינה האיסלמית ויועד להגיע לידי חיזבאללה. משרד החוץ בטהרן קרא למדינות במזרח התיכון להתנגד לפעולה, ומסר כי איראן רואה בפעולה זו "ניסיון לערער את היציבות באזור".

עוד טענה איראן כי מדובר בפעולה משותפת של ירושלים ו-וושינגטון. "המתקפה של המשטר הציוני, שנערכה באישור ארצות הברית, הסירה את המסכה מעל הקשר בין הטרוריסטים שכירי החרב ומשטר הכיבוש הישראלי", אמר שר ההגנה האיראני, אחמד וחידי. בשעות הערב ננעלה ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בישראל, שנועדה בין היתר לדון באירועים האחרונים בסוריה. בתום הישיבה המריא ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם רעייתו לביקור רשמי בסין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תיעוד: כך נראה האתר שהותקף בידי ישראל בדמשק. רויטרס
האזור שבו בוצעה לכאורה התקיפה בסוריה/רויטרס

על אף שלא ברור אם סוריה מתכוונת להגיב לתקיפות בשטחה, ערוץ "אל-מיאדין" דיווח כי "סוריה הציבה סוללות טילים המכוונות לפלסטין הכבושה". חרף תקיפת הטילים שיועדו לחיזבאללה, נמסר כי "סוריה ערוכה להמשיך לחמש את ההתנגדות (חיזבאללה) בלבנון בכל סוגי החימוש". הערוץ דיווח כי בכוונת דמשק להעביר לידי ארגון הטרור השיעי נשק מתקדם שעד כה נמנעה מלהעביר.

במסיבת עיתונאים בדמשק, התייחס מוקדם יותר היום שר ההסברה הסורי עומראן זועבי לתקיפות, שלפי פרסומים זרים ביצעה ישראל בארצו. "המתקפה הזו פותחת את כל האפשרויות שיש בידינו לתגובה". לדבריו, "המתקפה הוכיחה את הקשר בין ארגוני הטרור הכופרים לבין האויב הישראלי. אנו מבהירים שצבא סוריה ימשיך להגן על המולדת, על המדינה ועל העם מפני כל מתקפה מבפנים או מבחוץ". סגן שר החוץ הסורי, פייסל מקדאד, אמר בראיון לרשת CNN כי התקיפה מהווה "הכרזת מלחמה", וכי ארצו תגיב נגד ישראל בזמן ובמקום שתבחר.

איראן חוששת מפעולות דומות נגד תכנית הגרעין?

בניגוד לתקיפות קודמות שיוחסו לישראל, התקיפות האחרונות שיוחסו לישראל גררו תגובות חריפות יותר מצד איראן ובכיריה. משעות הבוקר השמיעו גורמים רבים בממשל האיראני הודעות המגנות את ישראל. שר ההגנה האיראני צוטט כאומר: "התקיפה בסוריה הרימה את המסך מעל לשיתוף הפעולה בין הטרוריסטים הסורים (המורדים) לבין המשטר הכובש של ירושלים. המתקפה של המשטר הציוני על סוריה מגיעה לאחר קבלת אור ירוק מן האמריקאים". דובר משרד החוץ האיראני, רמין מהמנפרסט, הגיב גם הוא לאירועים. בהודעה רשמית מטעם משרדו נאמר כי "המשטר הציוני גורם לחוסר יציבות וחוסר בטחון באזור". מהמנפרסט הפציר במדינות האזור "לעמוד איתן מול ישראל ולהתאחד בסולידריות מול איומי המשטר הציוני".

התבטאויות אלה ואחרות של גורמים באיראן מעידים ככל הנראה על הפנמת המסר בעניין חציית "קווים אדומים" מצד הסורים – פעולה שעלולה להביא תוצאות דומות גם עבור האיראנים. השיח במדינה על התקיפות לכאורה כפעולות מערביות שאותן ביצעה ישראל, יכול ללמד על חשש איראני משיתוף פעולה דומה ומתן "אור ירוק" מצד האמריקאים לפעולות דומות בסוגיית הגרעין האיראני.

בהכנת הידיעה השתתף משה-חי הגיגת


(עדכון ראשון: 21:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully