וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפה בסוריה: נטרול חיזבאללה לפני תקיפה באיראן?

6.5.2013 / 0:09

מודיעין מדויק ורצון לנטרל את יכולות ארוכות הטווח של חיזבאללה שכנעו את מקבלי ההחלטות בישראל לתקוף על פי פרסומים זרים בסוריה. אך מה יקרה במשלוח הטילים הבא? פרשנות

ראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, חשף לפני יותר מחודש כי ברשות חיזבאללה טילי סקאד, שמסוגלים לפגוע בכל נקודה במדינת ישראל. הנשק ככל הנראה עבר מאיראן דרך סוריה לידי חיזבאללה בלבנון. אז מה קרה כעת שישראל, על פי פרסומים זרים, הגבירה את קצב התקיפות נגד משלוחי הנשק לחיזבאללה? ניתן להניח כי שתי סיבות עיקריות גרמו לכך. הראשונה היא העובדה שבקיץ הקרוב יידרשו במערב לקבל הכרעה בנושא תכנית הגרעין האיראנית, וכיוון שארגון הטרור השיעי בלבנון משמש מוצב קדמי של משמרות המהפכה במזרח התיכון, מדובר במאמץ לנטרל את יכולותיו במקרה של הסלמה עם איראן. "המוצב הקדמי" של טהרן דורש טיפול מעמיק ויסודי, וכל ניסיון להפר את האיזון בין הצדדים מחייב נקיטת פעולה - גם במחיר של תגובה סורית. סיבה נוספת היא שימוש במודיעין מדויק והפעלת תכנית מבצעית לתקיפה ששכנעו את דרג מקבלי ההחלטות לאשר את הפעולה. על פניו, אישור הפעולות היה מוצדק, כיוון שלא נראה שישראל עומדת ערב הסלמה בגבול הצפון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, העניק גיבוי לפעולה כשטען שישראל רשאית להגן על עצמה מפני משלוחי הנשק המועברים לחיזבאללה. אובמה יסכם בקיץ הקרוב את השיחות בין המערב לבין איראן בנושא תכנית הגרעין של טהרן, ובישראל מעריכים כי הוא עשוי להגיע למסקנה כי משטר האייתוללות מורח את הזמן כמו בבזאר טורקי, ואם לא יחול שינוי מהותי בגישה של האיראנים, שבחודש הבא יילכו לבחירות, עשויה להתגבש קואליציה מערבית שתצא לתקיפה באיראן כמוצא אחרון. האיראנים מבינים היטב כי הם עומדים לפני הכרעה גורלית לגבי עתידם, ועל כן הם עושים בשנים האחרונות מאמצים רבים לפגוע ביכולות של צה"ל ובמוכנות של מדינת ישראל, גם על ידי חיזוק כושר ההרתעה של חיזבאללה באמצעות משלוחי נשק. בטהרן מעדיפים להעביר את הנשק דרך שדה התעופה בדמשק, משם לגבול עם לבנון עד לאזור הבקעה הלבנונית. פעולה זו עדיפה על פני הנחתת מטוסים הנושאים את אמצעי הלחימה בשדה התעופה בביירות, הנמצא בפיקוח של המודיעין הישראלי, אשר פועל כמעט מדי יום בחופשיות במרחב האווירי של לבנון.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, בעצרת תומכיו בביירות, ספטמבר 2012. רויטרס
מאיים בתגובה על תקיפה ישראלית באיראן. חסן נסראללה/רויטרס

למרות הצרות מבית והביקורת החריפה מצד האופוזיציה בלבנון, יצא באחרונה מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה - שמבין היטב את מקומו בציר הרדיקלי יחד עם איראן וסוריה - בהצהרה פומבית לפיה אם ישראל תעז לתקוף באיראן היא תמצא את ארגון חיזבאללה מגיב באופן תקיף. לכן, אמצעי לחימה מדויק ואיכותי כמו טיל הקרקע-קרקע "פאתח 110" שיגיע לידי חיזבאללה, עלול להקשות מאוד על צה"ל ועלול לגרום נזק הרסני בעורף של מדינת ישראל.

האם בשאר אסד יגיב למתקפה?

פעילי זכויות אדם בסוריה מצייצים ללא הרף בטוויטר כי עד היום בשאר אסד ביצע טבח ביותר מ-70 אלף מאזרחיו. אמנם כלי התקשורת בישראל עוסקים בסוגיה הסורית ובתקיפות שאירעו בשבוע האחרון בשטחה, אך סדר העדיפויות של אסד שונה לחלוטין מסדר היום של הציבור בישראל. אסד נאבק על עצם קיומו ועתידו, ולכן הוא לא מעוניין לצרף את ישראל לחזית נגד המשטר העלאווי. בפועל, המתקפה הישראלית - על פי פרסומים זרים, פגעה בריבונות הסורית. אך לא מדובר בפגיעה במחסני נשק של הצבא הסורי - שהייתה עשויה לטלטל את הצבא במאבקו עם המורדים הסורים, אלא מדובר בפגיעה במשלוח איראני שאמורה להסב נזק ליכולת ההתעצמות של חיזבאללה. אסד לא ימהר להגיב, וגם לא ארגון הטרור השיעי, שלא הגיב לחיסולו של אחראי המבצעים בחיזבאללה עימאד מורניה, באדמת סוריה ב-2008.

השאלה העולה היא מה יקרה אם גוף מודיעין מערבי יחשוף משלוח נשק נוסף שיוצא מאדמת סוריה לידי חיזבאללה בלבנון? כידוע, הטרור על סוגיו מוצא דרכים חלופיות לפעולה כדי לממש את חזונו, כמו סכר מים שיוצר תופעות לוואי חדשות בטוואי השטח שמאחוריו. מדינת ישראל צריכה למצוא את הדרך לתחזק את ההרתעה מבלי להתלהם ומבלי להקים עליה את אויביה. על פי פרסומים זרים, מאז שנת 2007 תקף חיל האוויר הישראלי יעדים באדמת סוריה בשלושה מקרים שונים, מבלי שהמשטר בדמשק הגיב על כך ולו בירי כדור בודד לעבר מדינת ישראל. נכון לעכשיו יש נוסחה, נותרו רק שאלות העיתוי והדרך לממש אותה כדי שצה"ל ימשיך לשמור על עליונותו במזרח התיכון.

(עדכון ראשון: 18:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully