וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגה כתומה בהולנד: המלך החדש - מהנדס חובב בירה

רויטרס

30.4.2013 / 22:54

המלכה ביאטריקס שהדהימה את ההולנדים בפרישתה העבירה את הכתר לבנה וילם-אלכסנדר. המלך הצעיר הבטיח "לא לסגוד לפרוטוקול". אמסטרדם חוגגת עם תקליטנים - ועם אורחת מסתורית

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

באמסטרדם הוכתר בצהריים (שלישי) הנסיך וילם-אלכסנדר למלך הולנד תחת אמו, המלכה ביאטריקס. בתחילת השנה, ימים ספורים לפני יום-הולדתה ה-75, הדהימה המלכה הפופולרית את בני עמה כשהודיעה שהיא מוותרת על התואר אחרי 33 שנים, לטובת בנה, המלך הראשון של הולנד זה יותר מ-120 שנים.

עם הכתרתו, אמר וילם-אלכסנדר, בן 46, כי הוא מבטיח להיות "מלך של המאה ה-21 ולא לסגוד לפרוטוקול". המוני בני אדם התקהלו בכיכר דאם במרכז אמסטרדם כדי לחזות במלך החדש ובאשתו - מקסימה סרוטי, לשעבר יועצת השקעות מארגנטינה – מנופפים ממרפסת הארמון. "הוא מוכן לחלוטין", אמרה אמש המלכה על בנה, מהנדס מים בהכשרתו, שרבים בהולנד צופים שיביא עמו אופי פחות-רשמי לתפקיד. בעיקר מזכירה התקשורת המקומית את חיבתו של וילם-אלכסנדר לבירה הצ'כית פילזנר, והוא מכונה לעתים "הנסיך פילז".

מלכת הולנד ביאטריקס מעבירה את הכתר לבנה, וילם-אלכסנדר. אמסטרדם, אפריל 2013. רויטרס
המלך החדש והמלכה הפורשת, הבוקר באמסטרדם/רויטרס

שגרירות הולנד בישראל חגגה הערב את טקס העברת הכתר. שגריר הולנד בישראל, קאספר וולדקמפ, ערך קבלת פנים חגיגית בביתו, ואמר לרגל האירוע: "אנו רוצים להביע את תודתנו הכנה להוד מלכותה המלכה ביאטריקס על תרומתה הרבה למדינה ב-33 שנות שלטונה. בד ובבד אנו נרגשים לקראת הכתרתו של בנה למלך הולנד. אנו מאחלים לו הצלחה רבה בתפקידו החדש כראש בית המלוכה וכנציג הולנד בעולם". עוד אמר השגריר: "הסקר שערכנו מראה שהציבור הישראלי רואה בהולנד אחת המדינות הידידותיות ביותר באירופה. אני בטוח שהמלך אלכסנדר ואשתו ימשיכו לשמור על הקשר החם בין שני העמים".

חרף הזמן הקצר שניתן להכנות, אמסטרדם הספיקה להיערך בהתאם ולהיצבע כולה כתום - הצבע המסמל את בית המלוכה אורנג'-נסאו. בתי העיר כוסו בדגלים לרגל העברת הכתר ובחנויות הוצבו עוגות צבעוניות. בעירייה צופים שכחצי מיליון עד מיליון בני אדם ישתתפו במסיבות-רחוב שייערכו באמסטרדם במהלך היום והלילה לצלילי תקליטנים מפורסמים - ותחת אבטחה כבדה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מלכת הולנד ביאטריקס מעבירה את הכתר לבנה, וילם-אלכסנדר. אמסטרדם, אפריל 2013. רויטרס
ההולנדים לבשו כתום. קהל מחוץ לארמון המלוכה, הבוקר באמסטרדם/רויטרס

בני המלוכה בהולנד זוכים לפופולריות רבה. 78% מהציבור תומך במונרכיה, עליה של ארבעה אחוזים באהדה מסקר דומה שנערך בשנה שעברה. עם זאת, המלכה והנסיכים הופשטו מסמכויותיהם לאורך השנים ונותרו למעשה בעלי תפקיד ייצוגי בלבד. הם אף אינם ממנים את הממשלה.

כ-2,000 אורחים הוזמנו לטקס העברת הכתר, שלפי המסורת החילונית ההולנדית אינו מונח על הראש אלא על שולחן לצד תכשיטי המלכות. אחת האורחות המסקרנות היא מסאקו, נסיכת הכתר היפנית ואשתו של הנסיך נרוהיטו, המסתגרת בביתה יותר מעשר שנים בשל מחלה וזהו ביקורה הראשון בחו"ל.

בעשורים האחרונים נהיה זה נוהג למלכי הולנד להעביר את הכתר בעודם בחיים. כהונתה של המלכה ביאטריקס, שקיבלה את הכתר מאמה ב-1980, לא התאפיינה בשערוריות, אך הייתה רוויות טרגדיות. ב-2009 הרג אדם שמונה בני אדם כשנהג לקהל בתהלוכה שבה השתתפה. בשנה שעברה שקע בנה השני בתרדמת, אחרי תאונת סקי באוסטריה.

מלכת הולנד ביאטריקס מעבירה את הכתר לבנה, וילם-אלכסנדר. אמסטרדם, אפריל 2013. רויטרס
המלך ורעייתו מקסימה סרוטי מנופפים לקהל/רויטרס
מלכת הולנד ביאטריקס מעבירה את הכתר לבנה, וילם-אלכסנדר. אמסטרדם, אפריל 2013. רויטרס
בבוקר חוגגים, ובערב תזרום הבירה/רויטרס
יום המלכה, הולנד. צילום: Pecold, ShutterStock
משקה המלך החדש?/ShutterStock, צילום: Pecold

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully