וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האביר האפל מהחניון והמלך הגיבן שרק רצה לישון

14.3.2013 / 17:56

באדינבורו ממתינים לגלות מי היה האציל בן המאה ה-13 שמצבתו אותרה במהלך שיפוצים; מוקיריו של המלך ריצ'רד, שאף הוא הושלך לחניון, חשודים שהמירו את הערצתם באיומים

לא בכל יום נתקלים בתגלית מפתיעה, ובוודאי שלא בכל יום נתקלים באביר קבור מתחת למגרש חנייה. אחרי חשיפת שלדו של ריצ'רד השלישי מלך אנגליה, נדמה היה שבריטניה כבר תתרגל לידיעות לגבי תגליות מרעישות בחפירות ארכאולוגיות מתחת לחניונים. אך הפרסום האחרון, לגבי איתורו של אציל מסתורי במגרש באדינבורו, הצליח למשוך השבוע תשומת לב רבה בכתבי העת למדע וזכה לסיקור נלהב ברשתות הטלוויזיה של סקוטלנד.

ראשית הסיפור במתחם גדול מאחורי אוניברסיטת אדינבורו, שם נועדה לקום פקולטה חדשה למעדי הטבע והסביבה. מפעילי דחפורים שבאו למקום בשעת בוקר מוקדמת החלו להרוס את מגרש החנייה הגדול שהיה במקום. עבודות ההריסה נעצרו מיד, כשמתחת לאבני החניון התגלה דבר מה חשוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המצבה ועליה הצלב והחרב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארכיאולוגים שנקראו למקום הסיטו את הדחפורים, ומתחת לכפות החפירה גילו לוח עבה מאבן שיש, המעוטר בסימן של צלב ההקרבה: צלב לטיני בעל זרוע ארוכה הפונה כלפי מטה, המוצב בדרך כלל בבתי קברות לגיבורי מלחמה. לצד הקבר אותרה חרב, ובשלב הזה כבר לא מקום לספק: מדובר במצבה השעונה מעל קברו של אדם חשוב - ולפי כל ההערכות מדובר באביר שחי, לחם ומת במאה ה-13.

בזהירות נפתח הקבר, ובתוכו התגלה שלד של גבר מבוגר. השלד נלקח לבדיקה כדי לנסות ולזהות פרטים נוספים על בן האצולה ולהבין באילו שנים בדיוק הוא חי. בדיקות די-אן-איי ייערכו בימים הקרובים ללסת של האביר, "שלמרבה המזל צחצח שיניים היטב", כדברי אחד החוקרים שהתראיין לרשת מקומית. סריקות אחרות ייערכו לשיירי השלד כדי לגלות כיצד סיים את האביר את חייו ונקבר דווקא במיקום הזה; שכן, בני אצולה נהגו לשלם ממון רב כדי לבחור בדיוק את מקום מנוחתם האחרון.

צפו בחשיפת הקבר

ריצ'רד לואיס, חבר מועצת העיר אדינבורו ומרכז תיק התרבות בעירייה, אמר בהתרגשות לרשת בי-בי-סי כי "מדובר בממצא שיש לו פוטנציאל להיות התגלית הארכיאולוגית המשמעותית ביותר בעיר והחשובה ביותר זה שנים רבות". לפי העיתון "סקוטסמן", אתר הארכיאולוגי שבו אותר השלד מסתיר שרידים של כמה בניינים נוספים בעלי עניין וחשיבות היסטורית, ששימשו כולם כמנזר. ההערכה היא שמדובר באתר שהוקם ב-1230 בהוראת אלכסנדר השני מלך סקוטלנד, והוחרב במאה ה-16 בזמן הרפורמציה הפרוטסטנטית שהוביל איש הקלוויניזם ג'ון נוקס. בחפירות נוספות שנערכו במקום התגלו כמה שרידי שלדים של ילדים. כל הגופות נטמנו בתנוחה המאפיינת קבורה נוצרית, כשהראש פונה לכיוון מערב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לדברי החוקרים, השלד אותר במצב טוב יחסים. אפילו השיניים בריאות ונקיות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בינתיים, מתלהט הוויכוח על טקס האשכבה לריצ'רד השלישי, מלך אנגליה שקברו אותר טמון אף הוא מתחת לחניון. לריצ'רד יש אגודת מעריצים מושבעת, שמבקשת לטהר אותו מתיאורו הספרותי כגיבן מעוות ומעורער בנפשו שרצח את שני אחייניו ועשה פשעים מחרידים נוספים (ואולי פניו המשוחזרים יסייעו לשכתב את ההיסטוריה). כבר עם ההשערה שזוהה שלדו של המלך בעיר לסטר, עלתה הדרישה לערוך לו הלוויה מלכותית לכל עניין ודבר - תביעה שנראתה מוזרה מעט, בהתחשב בעובדה כי מדובר בשלד של מלך שמת לפני יותר מ-520 שנים כשרכב על סוס. המעריצים תדרשו לקבור את המלך בקתדרלה המפוארת של יורק, הכנסייה הגדולה ביותר בבריטניה, אך לארכיאולוגים יש תכניות אחרות וצנועות יותר.

מכתבים גסים בתיבתה של דיקנית הקתדלרה

אוניברסיטת לסטר, שהחוקרים מטעמיה איתרו את קברו של המלך, קיבלה היתר ממשרד המשפטים הבריטי לערוך בעוד כשנה את הלוויה בקתדרלה של לסטר, מה שמעורר את זעמם של חברי אגודת המלך. כעת מתברר שהסקוטלנד יארד פתח בחקירה בניסיון לאתר כמה אלמונים ששלחו מכתבי נאצה גסים לקתדרלת יורק, ושמוענו לתיבתה של ראש הקתדרלה - ויויאן פאול - שעד לאחרונה כיהנה כדיקנית הקתדרלה בלסטר. נראה שהיא נקלעה, על לא עוול בכפה, ל"מלחמת השושנים" המודרנית בין הנצים.

ריצ'רד השלישי, שמלך שנתיים בלבד, נהרג ב-22 באוגוסט 1486 במערכה על בוזוורת', מוקד אחד הקרבות החשובים במלחמות השושנים. החיילים מבית לנקסטר לחמו נגדו בשליחות המלך הנרי השביעי, ירו בו חצים והלמו בראשו בגרזן אחרי שנפל מסוסו. הם בזזו את הזהב שנשא בכיסים והפשיטו אותו מבגדיו. לאחר מכן הובילו את הגופה העירומה אל המנזר הפרנציסקני בגרייפריירס - כנסייה קטנה שהושמדה לאחר מכן בהוראת המלך הנרי השמיני. מאות שנים לאחר מכן אותר וזוהה שלדו, אך גם כעת נראה שהמלך הצעיר עדיין רחוק מלמצוא מקום להניח בו את ראשו בפעם האחרונה בהחלט.

שלדו של ריצ'רד השלישי, מלך אנגליה, שנטמן מתחת לחניון בלסטר. רויטרס
שלדו של ריצ'רד השלישי. גם למלך גיבן מגיע לנוח בשלום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully