וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוד הגדול בהיסטוריה? "יהלומים ב-2 מיליארד ד'"

ארגון עצמאי פרסם תחקיר החושף מבצע ביזה שבמסגרתו הוברחו לאורך חודשים "יהלומי דמים" מזימבבואה לרחבי העולם במטוס מסתורי, כשאת הרווחים משלשלים לכיסם בכירי ממשל מושחתים

אחרי שבשבוע שעבר התפעלו בעולם משוד יהלומים בשווי 50 מיליון דולרים בשדה תעופה בבריסל (ויום לאחר מכן - שוד נוסף של תכשיטים השווים מיליונים בפריז) - מתברר כי ייתכן שמדובר ב"כסף קטן" יחסית: ארגון עיתונאים עצמאי טוען כי חשף גניבה של יהלומים בשווי של 2 מיליארד דולרים, לא פחות, מתעשיית היהלומים של זימבבואה שבדרום אפריקה. היהלומים, לפי הדיווח, הוברחו לאורך זמן מהמדינה ליעדים עלומים, במזימה חובקת עולם שבה היו מעורבים גורמים ממדינות נוספות באפריקה וברחבי הגלובוס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נראה שהמטוס נהנה מהעדר מוחלט של ביקורת, והסתובב במעין מרחב בלתי נראה תמידי". מטוס המנהלים של איירבוס מוצג בתחקיר באתר "100reporters"/מערכת וואלה!, צילום מסך

התחקיר המקיף בנושא, הכולל עדויות ומסמכים רבים, פורסם ביום רביעי שעבר באתר האינטרנט של ארגון בשם "100reporters" - קבוצת עיתונאים שפועלת לחשוף שחיתויות בעולם, ומתמקדת במאבק בתופעת "יהלומי הדמים" שמופקים באזורי סכסוך ביבשת השחורה. יש לציין כי אין לפי שעה תימוכין נוספים לגבי מהימנותם של ממצאי התחקיר - ומאז שהועלה לאתר, הוא כמעט ולא זכה לתהודה או אזכורים בתקשורת הבינלאומית.

לפי הפרטים שנחשפו בתחקיר, ההברחה התבצעה באמצעות מטוס מנהלים פרטי ומסתורי מדגם 319CJ של חברת "איירבוס", שנהג לעבור פעם בחודש, "ולעתים בתדירות גבוהה יותר", בנמל התעופה של הרארה, בירת זימבבואה. נמל הבית שלו, כך נטען, היה שדה תעופה בינלאומי בבעלות פרטית השוכן ליד יוהנסבורג שבדרום אפריקה. "האמונה המקובלת הייתה שעל המטוס הזה יש אנשים חשובים - ומטען יקר-ערך", נטען בדיווח. המטען, לפי הדיווחים, כלל יהלומים גולמיים שהופקו במכרה מרנגה במזרח המדינה, אחד ממכרות היהלומים הגדולים בעולם, ולא היה להם כל תיעוד רשמי.

"הנוסע המתמיד": איש עסקים סיני

התחקיר מגולל מסכת מסועפת של קשרים בין מבצע ההברחה לגומים שונים - מפקידי ממשל בזימבבואה, ועוד משרדי עורכי דין וחברות השקעות ברחבי העולם, בין היתר בבריטניה, בסין, באנגולה, בברמודה וגם בוול סטריט. "יומני הטיסה מעידים גם על עצירות בסינגפור, בהונג קונג, בטנזניה, באנגולה ובמקומות נוספים", נכתב. "נראה שהמטוס נהנה מהעדר מוחלט של ביקורת, והסתובב במעין מרחב בלתי נראה תמידי. הנוסעים והמטען לעולם לא עברו במכס או היו נתונים לבדיקה של ביקורת הגבולות".

לפי המסמכים שנחשפו, "הנוסע המתמיד" על המטוס המדובר היה שו ג'ינג-הואה, איש עסקים סיני שהיה מוכר גם בשם "סם פה". האיש הזה, נטען, היה אחד המעורבים המרכזיים בהברחת היהלומים מהמדינה, ולטענת ארגוני זכויות אדם, הוא מעורב גם באספקת נשק וכלי רכב למשטרה החשאית של זימבבבואה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מכרה היהלומים מרנגה, מזרח זימבבואה, נובמבר 2006. AP
"סבל אנושי בל יתואר". מכרה היהלומים מרנגה במזרח זימבבואה/AP

לפי ההערכות, לשלטונות זימבבואה, בראשות הנשיא רוברט מוגאבה, יש מעורבות ישירה בהברחת היהלומים מהמדינה, ובכירי הממשל משלשלים את רווחי מכירת היהלומים ישירות לכיסם. הטענה הזו מגובה על ידי ארגוני זכויות אדם רבים שמנהלים כבר שנים מלחמת חורמה נגד שלטון מוגאבה, ומאשימים אותו בסחר ב"יהלומי דמים" שהפקתם עלתה בסבל אנושי בל יתואר - קמפיין שאף הביא בעשור האחרון להטלת סנקציות בינלאומיות על זימבבואה. התחקיר הנוכחי מספק, כך נראה, עדויות חדשות רבות התומכות בטענות הללו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully