וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סוריה חיסלה הטייסים הטורקים שהפילה, רוסיה ידעה"

ניר יהב

29.9.2012 / 19:54

מסמכים מסווגים שהגיעו לידי רשת "אל ערבייה" חושפים לראשונה כי טייסי הפאנטום שרדו את הפלת מטוסם בחודש יוני, אולם נשבו בידי הצבא הסורי והוצאו להורג - בידיעת רוסיה

icon

בגיל המתאים לצפות בסרטון?

הצפייה בסרטון זה מיועדת למי שמלאו לו 18 שנים

צילום: רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו באיתור גופות הטייסים הטורקים בחודש יולי)

"שני טייסי הפאנטום הטורקים שמטוסם הופל בידי צבא סוריה ב-22 ביוני, נשבו בידי מודיעין חיל האוויר הסורי, בתיאום עם בסיס חיל הים הרוסי הממוקם בעיר הסורית טרטוס - והוצאו להורג" - כך עולה ממסמך מסווג שנשלח מלשכת נשיא סוריה, בשאר אסד, לעבד אל-רחמן, מפקד הכוחות המיוחדים של צבא סוריה. רשת "אל-ערבייה", שלידיה הגיעו המסמכים, חשפה הערב (שבת) את הקשר הסורי-רוסי לאחר הפלת המטוס, במה שנראה כהסתרת המידע מטורקיה, כי שני טייסיה שרדו את הפלת מטוסם, נשבו - והוצאו להורג בידי כוחות הביטחון הסורים.

ולדימיר פוטין (מימין) מארח את בשאר אסד במוסקבה, 19 בדצמבר 2006. Mikhail Klementiev, AP
רצו להביך את ארדואן, על תמיכתו באופוזיציה הסורית. פוטין ואסד/AP, Mikhail Klementiev

לפי הדיווח, לשכת אסד הורתה להתייחס לטייסים הטורקים כאל "שבויי מלחמה", ולהעבירם לאגף המודיעין האחראי על פעולות הצבא מחוץ לשטחי סוריה, שם ייחקרו על אודות תמיכת ממשלת טורקיה בכוחות האופוזיציה בסוריה, הפועלים נגד משטר אסד. יצוין כי מהמסמך עולה שאת משמעות היותם "שבויי מלחמה", הגדיר מסמך אחר שנכתב בידי אסד עצמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אסד הורה לנהוג בטייסים כ"שבויי מלחמה", מושג שהוא עצמו ניסח והגדיר. המסמך, כפי שהגיע לידי "אל ערבייה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנקודה השנייה במסמך נכתב כי על ממשלת סוריה למהר ולהתנצל רשמית בפני ממשלת טורקיה על תקרית נפילת המטוס על מנת להביך את ממשלת טורקיה ועל מנת להשיג את תמיכת דעת הקהל בעולם. בנקודה השלישית במסמך נכתב כי במקביל להתנצלות, "הורה אסד להפעיל את ה-PKK בגבול עם טורקיה כדי לבצע פעולות צבאיות נגד צבא טורקיה כדי להעביר מסר של אזהרה לממשלת טורקיה אם תמשיך לתמוך בצבא הסורי החופשי".

"גנרל סורי הציע להעביר הטייסים לרשות חיזבאללה"

עוד עולה מהמסמך, כי אסד בחן הצעה שהעלה גנרל בשם בסאם, עליו לא נמסר מידע נוסף, לפיה טוב יהיה אם יועברו הטייסים לשטח לבנון ולרשות ארגון חיזבאללה. מעדויות המסמך עולה, כי הגנרל בסאם האמין כי ארגונו של נסראללה מסוגל יהיה להוציא מהם מידע רלבנטי "ולעשות בהם שימוש" בשלב מאוחר יותר.

"אל ערבייה" עומדת בדיווחה על הקשר בין סוריה לרוסיה בפרשה, כשמסמך אחר מציין כי "סוריה נשענה על העצות והמידע שסיפקה לה רוסיה, כדי להביך את הממשלה בטורקיה, שתמכה בצבא הסורי החופשי. לפיכך, הורה הנשיא אסד להיפטר משני הטייסים הטורקים בדרך טבעית". אותה הדרך, כפי שמוסבר במסמך, היא החזרת גופות הטייסים שהוצאו להורג - למקום התרסקות מטוסם.

מאז פרוץ ההתקוממות נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד לפני שנה וחצי, הביעה רוסיה תמיכה בלתי מסויגת במשטר הסורי. רוסיה נמנעה במשך תקופת ההתקוממות מהטלת סנקציות על סוריה ודאגה, ביחד עם סין, להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון נגד סוריה. בנוסף הביעה רוסיה עמדה עקבית נגד התערבות צבאית בסוריה וקראה לאופוזיציה לנהל דיאלוג עם אסד. רוסיה אף שיגרה ספינות קרב רבות שעגנו מול נמלים סורים, ובחודש יוני עצרה בריטניה ספינת מטען רוסית בשם "אלייד", החשודה כי נשאה על סיפונה מסוקי קרב וטילים לסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully