וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח השגריר בלוב: "לא הועלתה הכוננות למרות התרעה"

ה"אינדיפנדנט" הבריטי חושף כשלים טרם ובמהלך רצח השגריר האמריקאי בבנגזי. לפי הדיווח, בוושינגטון התקבלה התרעה ממוקדת 48 שעות לפני ההסתערות, והתוקפים נחשפו למידע רגיש

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן דוד, קריינות: לירון בארי

יומיים אחרי רצח שגריר ארצות הברית בלוב, מפרסם הבוקר (שישי) ה"אינדיפנדנט" הבריטי פרטים בלעדיים על המקרה. מעדויות שאסף העיתון ומראיונות שערך עם מקורות ביטחוניים בכירים, עולה כי הסיבה לכך שבארצות הברית מאמינים שרצח השגריר, כריסטופר סטיבנס, לא היה מטרת הפיגוע בבנגזי נובעת מכך שאיש לא היה אמור לדעת שכריסטופר נמצא בעיר, משום שהוא רק חזר ללוב מביקור באירופה. לצד השגריר נרצחו בפיגוע קצין המודיעין, שון סמית, ושני חיילי מארינס. עוד שמונה אמריקנים נפצעו באירוע.

העיתון מפרט שורה ארוכה של כשלי אבטחה שהובילו למתקפה. כמו כן, בעקבות הפשיטה שערך ההמון הזועם על מבנה הקונסוליה, נחשף מיקומו של "הבית הבטוח" ששימש להסתרת הדיפלומטים שברחו מבנגזי, וכעת, חוששים בארצות הברית כי לא ניתן יהיה להשתמש עוד בבתי מסתור מסוג זה בלוב. מיקום הבית הופיע כנראה במסמכים מסווגים שנעלמו מהקונסוליה בבנגזי, בהם פורטו גם שמות של אזרחים לובים ששיתפו פעולה עם ארצות הברית. מסמכים אחרים חשפו לכאורה קשרים של ארצות הברית עם חברות נפט בלוב.

עוד דווח כי פקידים בכירים חשפו שמחלקת המדינה בוושינגטון קיבלה התרעה ממוקדת 48 שעות לפני ההסתערות על הקונסוליה בבנגזי והשגרירות בקהיר. לפי ההתרעה, היה חשש שדיפלומטים יהוו מטרה לפגיעה, אך לא ניתנה לדיפלומטים הוראה להעלות כוננות או להתבצר.

הקונסוליה האמריקנית בבנגזי עולה באש אחרי מתקפה משולבת של חמושים. לוב, 11 בספטמבר 2012. רויטרס
היה חשש שדיפלומטים יהוו מטרה לפגיעה/רויטרס

ההערכה היא שהמתקפה בוצעה כנקמה על מותו של מספר 2 בפלג התימני של אל-קאעדה. כמו כן המתקפה אירעה סמוך ליום השנה לפיגועי 11 בספטמבר. מקורות ביטחוניים אמרו כי הקונסוליה אמנם עברה בדיקת אבטחה לקראת יום השנה לפיגוע במגדלי התאומים, אך ההמון שהסתער עליה בשעה 22:00 בערב שלישי (שעון מקומי) פרץ את האבטחה תוך 15 דקות. עדי ראייה סיפרו שהיו במקום כ-30 שומרים לובים. "המאבטחים פשוט ברחו, ומי ששלטו בשטח היו החבר'ה הצעירים עם הרובים והפצצות", סיפר אחד העדים, עלי פאטורי, בן 59, רואה חשבון שמתגורר סמוך למתחם.

ככל הנראה, ובדומה לדיווחים קודמים, הצוות האמריקני איבד קשר עם השגריר סטיבנס בשל העשן הכבד והשריפה. מאוחר יותר הוא אותר ללא רוח חיים, אחרי שככל הנראה מת משאיפת עשן. תושבים מקומיים פינו אותו לבית חולים סמוך, שם נקבע מותו. במקביל, צוות חילוץ אמריקני הוזעק מטריפולי. מפקד המשמר האזרחי המקומי ליווה את הכוח הזה אל "הבית הבטוח", וילה במיקום סודי שבה הסתתרו כ-40 מאנשי הקונסוליה. עם זאת, המפגינים הגיעו גם לשם וירו לעבר המקום לפחות שש פצצות מרגמה. רק לאחר מכן הגיעה תגבורת מהמשטרה הלובית והמפגינים פוזרו.

לאחר המתקפה הודיע גורם רשמי בארצות הברית כי כל הצוות הדיפלומטי בקונסוליה בבנגזי פונה לשגרירות בטריפולי. לדבריו, בשגרירות בטריפולי צומצמה הנציגות האמריקאית לכדי צוות חירום בלבד.

אתמול הכריז ראש ממשלת לוב, מוסטפא אבו שקור, כי הושגה התקדמות בחקירת המתקפה. "יש לנו תמונות ושמות. עצרנו חשודים ובכוונתנו לעצור חשודים נוספים", אמר בהודעה רשמית. סגן שר הפנים, וניס שריף, סירב למסור פרטים לגבי העצורים ולאיזו תנועה הם משתייכים. "איני רוצה שהדבר יפגע בחקירה", אמר בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית.

עוד בנושא
ראש ממשלת לוב: "נעצרו חשודים בתקיפת הקונסוליה"
נציגות ארה"ב בבנגזי פונתה, "מטוסי ריגול באוויר"
ההסחה, ההצתה והבריחה הנואשת לגג: כך נרצח השגריר בלוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully