וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבה לדאגה? הפשרה חסרת תקדים של קרח בגרינלנד

צילומי לווין מגלים ששטח הקרח המופשר באי גדל ב-4 ימים החודש מ-40% ל-97%. התופעה עדיין לא מוסברת, ולא ברור אם מדובר בתהליך טבעי מחזורי או בתוצאה של ההתחממות הגלובלית

צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ'

תיעוד: צניחת הקרחון בשבוע שעבר כמעט הטביעה סירה

בשבוע שעבר השתאו ברחבי העולם למראה התמונות שתיעדו את התנתקותו של גוש קרח עצום מקרחון בגרינלנד, וצניחתו לתוך האוקיינוס תוך יצירת גל עצום דמוי-צונאמי. כעת מתברר כי האירוע מצטרף לתופעה רחבה יותר ואף מדאיגה למדי, שהמדענים עדיין מתקשים להסבירה: הדמיה המבוססת על צילומי לווין, שפרסמה הבוקר (רביעי) סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, מגלה כי בתוך ארבעה ימים בלבד החודש, הפשיר חלק ניכר מכיפת הקרח המכסה את האי העצום, בקצב שמדענים מכנים "חסר תקדים" ואף "מדהים".

תוך 4 ימים: הפשרה חסרת תקדים של הקרח בגרינלנד. תמונות גולשים
בלתי מוסבר: גרינלנד ב-8 ביולי/תמונות גולשים

אמנם כ-50% מהקרח של גרינלנד - האי הגדול בעולם - מפשיר מדי קיץ, אולם השנה התופעה היא חריגה במיוחד. לפי הנתונים שנמסרו לפרסום, המבוססים על ניתוח של נאס"א וחוקרים בשתי אוניברסיטאות, האזור שהקרח הפשיר בו השנה, עד 12 ביולי, הוא כבר הגדול ביותר שתועד מאז החלו לווינים לעקוב אחר כיפת הקרח של גרינלנד לפני 30 שנה. זאת ועוד - לראשונה זה למעלה מ-100 שנה תועדה הפשרה גם בנקודה הגבוהה והקרה ביותר באי - תחנת הפסגה (Summit Station).

ההדמיה שפורסמה מתעדת את כיפת הקרח בהפרש של ארבעה ימים: בין 8 ביולי (התמונה השמאלית) ל-12 ביולי (התמונה הימנית) גדל היקף השטח בו הפשיר קרח בגרינלנד מ-40% משטח האי, ל-97% ממנו. ההפשרה נצפית בכל רחבי האי - מהשוליים הדקים שליד החופים, ועד שכבת הקרח במרכז האי, שעוביה מגיע לשלושה קילומטרים. עד היום, שיעור השטח הגדול ביותר באי בו תועדה הפשרת קרח בשלושת העשורים האחרונים הגיע ל-55% בלבד.

אשר להפשרה ב"תחנת הפסגה" - כזו תועדה לאחרונה ב-1889. עם זאת, מדענים מרגיעים ואומרים כי לפי חפירות שערכו באזור, מוערך כי תופעה כזו מתרחשת אחת לכ-150 שנה.

"חלק מסיפור מורכב"

"כשרואים קרח מפשיר במקומות שלא ראינו בעבר, או לפחות לא ראינו זה זמן רב, זה גורם לך להתחיל לחשוב מה קורה פה", אמר בראיון ל-BBC המדען הראשי של נאס"א, וואליד עבד אל-עטי. "זה סימן רציני, שאת השלכותיו אנחנו נלמד בהדרגה במהלך השנים הקרובות".

כרגע, לדבריו, מלוא המשמעויות של הגילויים האחרונים עדיין בבדיקה. הפשרה רחבת היקף כבר אירעה בגרילנד בעבר, ולא ברור אם ההפשרה הנוכחית היא אירוע דומה, שמתרחש באופן טבעי ומחזורי מדי תקופה, או שמדובר בתהליך מלאכותי הקשור להתחממות כדור הארץ, מעשה ידי אדם.

החדשות מגיעות לאחר שבשבוע שעבר התנתק גוש קרח ענקי, גדול יותר ממנהטן, מקרחון פיטרסון בגרינלנד. הגל דמוי-הצונאמי שיצר כמעט והטביע סירה שתיעדה את האירוע מקרוב - והסרטון הדרמטי שתיעד את האירוע (המובא כאן למעלה) כבר נצפה ברשת על ידי קרוב למיליון גולשים.

צילום לווין המתעד התנתקות של גוש קרח ענקי מקרחון פיטרמן, גרינלנד, 16 ביולי 2012. רויטרס
התנתקות גוש הקרח מקרחון פיטרסון בשבוע שעבר, כפי שתועדה מהחלל בצילום לווין/רויטרס

אמנם רשמית שתי התופעות נגרמו מסיבות שונות - ההפשרה בגלל עלייה בטמפרטורת האוויר, ואילו התפרקות הקרחון קשורה לזרמי מים חמים באוקיינוס - אולם עבד אל-עטי סבור שיש בהחלט קשר. "התפרקות הקרחון, יחד עם עוד תופעות טבעיות אך בלתי שכיחות, הן חלק מסיפור מורכב", הוא אומר.

אחת הערכות שנשמעות הן כי רצף ההתרחשויות קשור להתחממות הדרגתית באזור הארקטי, ובמיוחד ל"כיפה" של אוויר חם שהתמקמה מעל גרינלנד. עם זאת, מדענים מדגישים שעדיין מוקדם לקשור בין הממצאים החדשים לתופעת התחממות כדור הארץ בכללותה. "כדי להגיע למסקנה כזו", הסבירה ל"וושינגטון פוסט" מדענית נאס"א דורותי הול, "נצטרך להמתין למדידה של ההפשרה במהלך אוגוסט, ובקיץ הבא. אז נוכל לדעת אם זה קשור להתחממות הגלובלית. עכשיו עדיין מוקדם מדי". חוקרת הקרחונים לורה קונינג, העובדת גם היא בנאס"א, מסכמת: "אם נמשיך לחזות באירועי הפשרה כאלו בשנים הקרובות - תהיה לנו סיבה לדאגה".

לקריאה נוספת:
החודש: המכתש הגדול והעתיק בכדור הארץ נחשף בגרינלנד
מחקר: מפלס האוקיינוסים יעלה פי 3 מהצפוי עד 2100
אירופה מצטננת? זרמי מים קרים מגיעים ליבשת
בשנה שעברה: קרחון בגודל של ניו יורק התנתק מאנטרקטיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully