וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: 2 הצדדים טוענים לניצחון, הצבא נאחז בשלטון

ניר יהב ורויטרס

18.6.2012 / 9:01

האחים המוסלמים כבר חוגגים את נצחונו של מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות, אך גם במטהו של אחמד שפיק עדיין לא ויתרו. המועצה הצבאית קיצצה סמכויות הנשיא - "זו הפיכה צבאית"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

בבוקר שאחרי הסיבוב השני של הבחירות לנשיאות מצרים, עדיין קשה לדעת ידו של מי על העליונה, ושני הצדדים טוענים היום (שני) לניצחון. אמנם תנועת האחים המוסלמים הודיעה כבר במהלך הלילה כי מועמדה, מוחמד מורסי, הוא המנצח, אך מנגד, גם במטהו של המועמד הנגדי, ראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק, מסרבים להכיר בהפסד וטוענים כי הנתונים שבידיהם מעידים כי שפיק הוא המנצח. כלי התקשורת במדינה טרם הודיעו רשמית על זהות המנצח, כאשר עד כה נספרו קולות הבוחרים ב-98% מהקלפיות, אם כי רובם נוטים לכיוונו של מורסי. במקביל, נראה כי המועצה הצבאית העליונה, ששלטה במצרים מאז ההפיכה בשנה שעברה, מנסה להיאחז בסמכויות השלטון - והוציאה אמש צו המותיר בידיה סמכויות נרחבות בתחומי התקציב והחקיקה.

בחירות במצרים - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
שיעור הצבעה נמוך: "כבר לא משנה מי ינצח"
בין יריות לאדישות: יום הבחירות השני
יום הבחירות הראשון: החרמה ועימותים

חגיגות הניצחון של האחים המוסלמים בכיכר תחריר בקהיר בעקבות נצחונו של מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות מצרים, 18 ביוני 2012. רויטרס
חגיגות ניצחון של האחים המוסלמים, הבוקר בכיכר תחריר/רויטרס
מוחמד מורסי בנאום ניצחון לאחר הבחירות לנשיאות מצרים, קהיר, 18 ביוני 2012. רויטרס
"אהיה הנשיא של כולם". מורסי בנאום הניצחון, הלילה/רויטרס

ברשת הטלוויזיה מטעם מפלגת "החירות והצדק" של האחים המוסלמים, נטען כי מורסי זכה ב-52.7% מהקולות - כמיליון יותר משפיק, שגרף 47.3% מהקולות. נתונים אלו מגובים גם על ידי רשתות תקשורת נוספות שהציגו נתונים דומים. מאות מתומכיו של מורסי כבר הגיעו הבוקר לכיכר תחריר שבקהיר, כדי לחגוג את נצחונו בקריאות "הנשיא מורסי" ו"הלאה השלטון הצבאי". דווח כי גם מורסי עצמו עושה את דרכו למקום. עוד קודם חגגו במטה האחים המוסלמים את הניצחון, ומורסי עצמו הבטיח בנאום: "אהיה הנשיא של כולם". בדבריו הדגיש מורסי הוא "לא מחפש נקמה או יישוב חשבונות", והוסיף כי העם המצרי "בחר עתיד טוב יותר".

מטה שפיק: "האחים המוסלמים גנבו את הבחירות"

מנגד, במטהו של שפיק טוענים גם כן לניצחון. מנהלי הקמפיין של ראש הממשלה לשעבר האשימו את אנשיו של מוחמד מורסי בהפצת שמועות חסרות-בסיס וב"ניסיון לגנוב את הבחירות". לדברי אנשיו של שפיק, על פי הספירה שלהם, הוא זכה ב-51.5% מהקולות לעומת 48% שקיבל מורסי. "האחים המוסלמים מתעקשים להפיץ שמועות כדי להשיג אינטרסים אישיים. זו שיטה שעושות בה שימוש חמאס ואירן, המשרתות את האחים המוסלמים במצרים", נמסר מהמטה.

חגיגות הניצחון של האחים המוסלמים בכיכר תחריר בקהיר בעקבות נצחונו של מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות מצרים, 18 ביוני 2012. רויטרס
תומכי מורסי שורפים את תמונתו של שפיק, הבוקר בכיכר תחריר/רויטרס

בין היתר, מזכירים במצרים כי הקלפיות שטרם נספרו הן אלו מהבירה קהיר - שם נמצאת השכבה המשכילה החילונית, שרובה מורכבת מתומכי שפיק. עם זאת, באופן לא רשמי, ככל שהתקדמו השעות הופיעו כבר דיווחים על כך שבמטה שפיק מכירים בהפסד, וכמה מתומכיו אף תועדו מבכים על תוצאות הבחירות. אחד מהם התייחס לאפשרות לצמצום הפער ממורסי, והודה כי "אני לא חושב שנצליח".

"נילחם נגד ההפיכה הצבאית"

אמש חלה גם התפתחות חשובה נוספת: שעות ספורות לפני ההכרזה על המנצח בבחירות, פרסמה המועצה הצבאית העליונה, השולטת במדינה הלכה למעשה מאז ההפיכה בשנה שעברה, צו שבו היא מנכסת לעצמה עוד כמה סמכויות, על חשבון הנשיא שייבחר. לפי הודעת המועצה, היא הכניסה תיקון לחוקה הזמנית, המעניק לצבא סמכויות נוספות בתחום התקציב והחקיקה. מדובר בסמכויות שהיו שייכות לפרלמנט, שכזכור פוזר בסוף השבוע על ידי המועצה, בעקבות החלטת בית המשפט בנושא. כתוצאה מהצו, הנשיא הנבחר יוותר קצוץ סמכויות בהשוואה למועצה רבת העוצמה.

חגיגות הניצחון של האחים המוסלמים בכיכר תחריר בקהיר בעקבות נצחונו של מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות מצרים, 18 ביוני 2012. רויטרס
חגיגות ניצחון איסלמיות בקהיר, הבוקר/רויטרס

הצו התקבל בתגובות נזעמות - הן מהמחנה הליברלי והן מהמחנה האיסלמי, ובשני הצדדים כינו אותו "הפיכה צבאית". מוחמד אל-בראדעי, מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר ואחד האישים המזוהים עם המהפכה, צייץ בטוויטר כי מדובר ב"עיכוב חמור לדמוקרטיה ולמהפכה. המועצה הפשיטה את הנשיא מסמכויות וביססה את שלטונה".

גם עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, מועמד איסלמי מתון שזכה לתמיכה נרחבת בסיבוב הבחירות הראשון, תקף בחריפות את ההחלטה. "זוהי הפיכה צבאית לכל דבר ועניין", צייץ. "עלינו להילחם נגדה".

חגיגות הניצחון של האחים המוסלמים בכיכר תחריר בקהיר בעקבות נצחונו של מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות מצרים, 18 ביוני 2012. רויטרס
חגיגות הניצחון של האחים המוסלמים בכיכר תחריר בקהיר בעקבות נצחונו של מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות מצרים, 18 ביוני 2012/רויטרס

ואיל רנים, בכיר חברת "גוגל" שהיה ממארגני ההתקוממות נגד משטר מובארק בשנה שעברה והפך לסמל המהפכה, אמר הלילה כי הוא "אינו שמח" על ניצחונו של מורסי אולם הוא "שמח על כך שמי שניסה לתקוף את המהפכה - הובס". יש לציין כי רנים היה מתומכיו של אבל אל-פותוח, ואף השתתף באופן פעיל בקמפיין שלו בסיבוב הראשון.

חום כבד והסתייגות משני המועמדים הביאו לשיעור הצבעה נמוך

החום הכבד הביא אמש לדחיית מועד סגירת הקלפיות עד לשעה 22:00 בערב, אך גם פרק הזמן הנוסף לא הביא לשיפור באחוזי ההצבעה הנמוכים, שעמדו על 46% בלבד - נמוך יותר מזה שנרשם בסיבוב הראשון. "שיעור ההצבעה נמוך מכפי שציפינו", הודו בחדר המבצעים המנהל את אירועי יום הבחירות.

רוב הבוחרים, כך נראה, הגיעו לקלפיות מתוך הכרח ולא מתוך בחירה. עבור רבים מהם, הבחירה בין אחמד שפיק לבין מוחמד מורסי - ששניהם יחד קיבלו בקושי מחצית מהקולות בסיבוב הראשון - היא קשה עד בלתי-אפשרית: הם אינם רוצים את שפיק משום שהוא מייצג את המשטר הישן, ומצד שני הם אינם רוצים את מורסי, נציג תנועת האחים המוסלמים, משום שהם חוששים מהפיכתה של מצרים למדינה דתית. עוד רבים ככל הנראה בחרו להחרים את הבחירות במחאה על הדרמה הפוליטית של הימים האחרונים ופיזור הפרלמנט בידי המועצה הצבאית העליונה, בעקבות החלטת בית המשפט בנושא.

במטותיהם של מורסי ושפיק נשמעו האשמות הדדיות שטענו לזיופי קולות, קניית קולות, מתן שוחד ושימוש אסור בתעמולה. בחלק מהמקרים דווח על הודעות טקסט שנשלחו לבוחרים ובהן נכתב כי מי שבוחר באחמד שפיק הוא "כופר". עוד דווח על אנשים שמתו ושמותיהם הופיעו ברשימות הבוחרים.

עדכון ראשון: 7:10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully