וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: הסוציאליסטים כבשו הפרלמנט, הימין התרסק

בתום הסיבוב השני, שולטת מפלגתו של הולנד בכל מוסדות השלטון. יו"ר הימין הקיצוני לה פן לא הצליחה להיבחר לפרלמנט - אך השחילה אליו את אחייניתה. שיעור ההצבעה בשיא שלילי

מדגם שפורסם הערב (ראשון) בצרפת, בתום ההצבעה בסיבוב השני בבחירות לפרלמנט, צופה למפלגה הסוציאליסטית רוב מוחלט באסיפה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט בפריז. מפלגת השלטון, בראשותו של הנשיא פרנסואה הולנד, שחתמה על הסכם קואליציוני עם מפלגת הירוקים, זכתה ב-341-311 מושבים מתוך 577 בבית, וייתכן שתוכל לשלוט בו גם לבדה. מסתמן שלפחות 108 נשים נבחרו לפרלמנט. לראשונה, התמודדו לאסיפה גם תושבי החוץ, בהם דפנה פוזננסקי, תושבת תל אביב. טרם ברור אם היא הצליחה להיבחר מטעם המפלגה הסוציאליסטית.

מפלגת הימין-מרכז UMP, שבראשה עמד הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, זכתה ב-212 מושבים בלבד, והפסידה כמאה מושבים שהיו לה. שיעור ההצבעה בסיבוב השני של הבחירות לפרלמנט, שהתקיים שבוע אחרי הסיבוב הראשון, וכמה שבועות אחרי שנערכו שני סיבובים בבחירות לנשיאות, עמד על 44% בלבד, מהנמוכים בכל הזמנים.

הנשיא הטרי חשש שייאלץ להזדקק לתמיכת הקומוניסטים בפרלמנט, שיכפו עליו להקצין את מדיניותו. כעת, יש לו יותר מאשר אוויר לנשימה: מפלגתו מחזיקה בכל מוסדות השלטון, ובימין יש כבר מי שמזהיר מהכוח החדש שנמצא בידי הסוציאליסטים. אנשי השמאל מחזיקים בעמדות המפתח ב-21 חבלי היבשה בצרפת, והחל מהיום - לראשונה בתולדות הרפובליקה החמישית - שולטים גם בשני בתי הפרלמנט.

האסיפה הלאומית בפריז - הבית התחתון של הפרלמנט הצרפתיץ. אוקטובר, 2011. AP
כמעט 6,000 מועמדים מ-40 מפלגות התמודדו על 577 מושבים. האסיפה הלאומית/AP

מי שעשויה להרוויח ממפלתה של מפלגת השלטון הקודמת, ובהחלט מקווה לכך, היא מנהיגת הימין הקיצוני, מארין לה פן, שרוצה לאסוף את התומכים המובסים למחנה של "החזית הלאומית". כצפוי, היא עצמה לא זכתה במושב לפרלמנט. בתחילה דרשה לערוך ספירה חוזרת של הקולות במחוז הנין בומון, שם התמודדה, אך בנאומה הודתה בתבוסה. לעומת זאת, אחייניתה הצעירה, מריון לה פן, בת 22, נבחרה במחוז ווקלוז, ובשמאל טוענים כי הצעירה שעד לתקופה האחרונה לא הביעה עניין רב בפוליטיקה, והפכה כעת לחבר הפרלמנט הצעירה בהיסטוריה, תשמש בובה לדודתה. המפלגה הקיצונית צפויה לקבל בסך הכל עד ארבעה מושבים בפרלמנט (שבו היא אינה מיוצגת כלל כיום) ותשוב אליו לראשונה מאז 1995. זה יהיה שיא כוחה מאז שנות השמונים.

"שיטת הבחירות אשמה": לה פן מחוץ לפרלמנט

שיטת הבחירות לפרלמנט בצרפת היא מחוזית-אזורית, ולכן על כל מושב מתחרים בנפרד במחוז בחירה אחר. כתוצאה מכך, באופן מסורתי כמעט כל חברי הפרלמנט בצרפת מגיעים מאחת משתי המפלגות הגדולות, שאחת מהן כמעט תמיד מנצחת בכל מחוז. מסיבה זו, זוכה "החזית הלאומית" לייצוג כה זעום בפרלמנט, ואינה מצליחה לתרגם את אהדתה בציבור לכוח של ממש. בבחירות לנשיאות גרפה לה פן 17% מהקולות, ובבנין הומון, שם הובסה הערב, אף נחשב למעוז של תמיכה בה.

כוח מוחלט

הרוב המוחלט בפרלמנט יאפשר להולנד לקדם את תכניתו לרפורמה בפנסיה ובמסים ולהוריד את גיל הפרישה מ-60 ל-62, ולהמשיך בחקיקה שתאפשר להעלות את שכר המינימום, וליצור עשרות אלפי מקומות עבודה במגזר הציבורי. התחזקותו בזירה הפנימית של הולנד גם מעצימה את מעמדו באירופה. צרפת נדרשת להביע עמדה תקיפה מול יוון המטלטלת, ולהביע עמדה ברורה מול הקריאות לבעוט, בלשון המעטה, את המדינה מגוש האירו. תוצאות הבחירות גם מחזקות את מעמדו מול הקנצלרית אנגלה מרקל, שכוחה הפוליטי בגרמניה ובאירופה כולה כבר אינו בלתי-מעורער כשהיה.

שתי נשים, נשיא אחד

ואם תוצאות הבחירות לפרלמנט מדגימות עידן חדש שבו הסוציאליסטים שולטים בצרפת, הרי שהן מסמלות לא פחות מאסון עבור מפלגת הימין-מרכז, UMP, שבראשה עמד ניקולא סרקוזי. לאחר שהובס בבחירות לנשיאות, סרקוזי הותיר את המפלגה בידיהם של המזכ"ל ז'אן פרנסואה קופ וראש הממשלה שלו, פרנסואה פיון, שני יריבים מרים שמעוניינים להוביל את המפלגה לכיוונים שונים. רק בתחילת הסתיו צפויה להתכנס ועידת המפלגה כדי לבחור נציגים לנשיאות מוסדותיה. לפי ההערכות המחמירות של הפרשנים הפוליטים, עד הבחירות הבאות ב-2017 היא תהפוך למפלגה השלישית או הרביעית בגודלה בלבד. אלן ז'ופה, בכיר UMP ולשעבר שר החוץ של צרפת, כבר הספיק לומר הערב כי תוצאות הבחירות משקפות "תבוסה מוחלטת" עבור מפלגתו.

על הסיבוב השני של הבחירות האפיל סקנדל עסיסי במיוחד. ואלרי טריירווילר, בת זוגו של הנשיא הולנד, צייצה בטוויטר איחולי הצלחה למועמד ממפלגת הסוציאליסטים, אך דווקא לזה שמתחרה נגד זוגתו לשעבר של הולנד: סגולן רויאל, שהיא אם לארבעת ילדיו. אוליבייה פלורני על מושב מטעם מחוז לה רושל, שהביס אותה הערב. רויאל, לשעבר מועמדת לנשיאות, הודתה בתבוסתה בנאום שבו ציטטה את ויקטור הוגו והאשימה את יריבה ואת חבריה בבגידה, ויתכן שתפרוש מהזירה הפוליטית. תומס הולנד, אחד מהבנים שגידלה עם פרנסואה הולנד, ניחם אותה והרחיק אותה מהמצלמות. לפי דיווח ב"ז'ורנל דו דימנש", תומס ושלושת אחיו מחרימים את טריירווילר מאז "תקרית הטוויטר".

נאום התבוסה של סגולן רויאל: "בגדו בי"

כמה דמויות בולטות שהובסו הערב וסיימו את דרכן בזירה הלאומית הן ז'אן לוק מלנשון, מנהיג השמאל הקיצוני, שהפסיד בקרב בסיבוב הראשון מול לה פן, ופרנסואה ביירו, מועמד זרם המרכז-ימין. שניהם סללו את הדרך לניצחונו בנשיאות של פרנסואה הולנד. התקשורת בצרפת מציינת לחיוב גם את תבוסתו של מי שהיה עד לאחרונה שר הפנים, קלוד גיאן, שהתרברב בהצלחת המצור בטולוז, ושנחשב לאחד האחראים למבצע המגומגם.

מארין לה פן, יו"ר "החזית הלאומית", מול בניין האסיפה הלאומית בפריז. דצמבר 2011. AP
יו"ר החזית הלאומית, מארין לה פן, מחוץ לפרלמנט. לא נבחרה/AP
בחירות לאסיפה הלאומית של הפרלמנט בצרפת, 17 ביוני 2012. AP
מריון לה פן, האחיינית. נבחרה לפרלמנט/AP
ז'אן לוק מלנשון, מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת, המתמודד לפרלמנט במחוז הנין-בומונט. מאי 2012. רויטרס
ז'אן לוק מלנשון, מנהיג השמאל הקיצוני. בחוץ/רויטרס
פרנסואה ביירו, מנהיג מפלגת המרכז בצרפת.. רויטרס
פרנסואה ביירו, מנהיג מפלגת המרכז. בחוץ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully