וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: ללא צעדים בשטח, הסנקציות על אירן יוחרפו

טל שלו

27.5.2012 / 0:04

פקיד אמריקאי בכיר המעורה בשיחות הגרעין מבקש להקטין את החשש הישראלי מהקלה במשטר הסקנציות על אירן: "עליהם לעשות שינוי ממשי שיוכיח רצינות, אחרת יוספו עוד סנקציות"

"ארצות הברית שותפה לדאגותיה הלגיטימיות של הממשלה בישראל מהתקדמות הגרעין האירני, ומחויבת למטרה המשותפת כדי למנוע מטהרן להשיג גרעין צבאי", כך אומר פקיד בכיר בממשל בוושינגטון, במסר הרגעה בעקבות סיום סבב השיחות השני של ששת המעצמות עם הנציגים האירניים בבגדד. "כל מי שחושב שיש לנו מטרה אחרת לא מבין את הרצינות שהממשל מייחס לאיום האירני ולסכנה שהוא מטיל על קיומה של ישראל ועל שלום העולם, ונעשה כל מה שצריך כדי למנוע זאת".

על רקע החשש הישראלי כי השיחות יובילו להקלה חלקית במשטר הסנקציות מבהיר הבכיר האמריקאי, הבקיא במגעים עם אירן, כי היא "טרם עצרה את פיתוח הגרעין הצבאי שלה. הם לא יקבלו שום הקלה רק על שיחות ועל בסיס הצהרות שיתופי פעולה. עליהם לעשות שינוי ממשי ולבצע צעדים קונקרטיים שיוכיחו את רצינותם". הוא הדגיש כי במהלך השיחות הובהר לאירנים שלא תהיה כל הקלה ביישומן המלא של הסנקציות החריפות הצפויות להיכנס לתוקפן בסוף יוני בארצות הברית ובתחילת יולי באירופה. "כל עוד לא יינקטו צעדים בשטח, העולם ימשיך בלחץ ובידוד בינלאומי, ואף יוטלו סנקציות נוספות בהמשך".

בשבוע האחרון, על רקע המפגש השני בין נציגי קבוצת ה-5+1 לנציגי אירן בבגדד, החריפו ראש הממשלה, שר הביטחון, ובכירים ישראליים נוספים את הטון, וקראו למערב "לא להפגין חולשה" ולהעמיד דרישות ברורות וחד משמעיות בפני אירן, שמטרתן הפסקה מוחלטת של העשרת האורניום והוצאת כל האורניום המועשר מחוץ למדינה.

שיחות הגרעין בין אירן למעצמות ה"5+1", בגדד, 23 במאי 2012. רויטרס
"מהשיחות עלה שיש מכנה משותף מסוים בין המערב ואירן, אך בשלב זה הוא צר מאוד". שיחות בגדד/רויטרס

בעוד בוינה הוגש דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אשר קבע כי אירן ממשיכה להתקדם בתכנית הגרעין מעבר למשוער ואף העשירה אורניום במתקן בפורדו ל-27%, הגיעה אתמול תת-מזכירת המדינה האמריקאית, ונדי שרמן, שמייצגת את ארצות הברית בשיחות הגרעין, לביקור קצר בישראל בדרכה חזרה מבגדד, וקיימה עם חברי משלחתה ומקביליהם הישראליים פגישת עדכון על המשא ומתן.

"לא היו הפתעות בבגדד"

"אין פערים בין ישראל וארצות הברית", הדגיש הפקיד האמריקאי הבכיר בתדרוך לכתבים ישראלים והוסיף כי "הממשל האמריקאי והממשלה הישראלית עובדים יחד בתיאום מלא ונחושים להתמודד עם האיום העצום - שהוא איום קיומי מבחינת ישראל ואיום ביטחוני על כל העולם". עוד ציין הבכיר את העובדה ששרמן הגיעה לתדרוך בישראל מיד לאחר השיחות בבגדד, עוד לפני שובה לוושינגטון, כעדות לתיאום המלא והעמוק בין ישראל וארצות הברית בסוגיה. "תחושת הדחיפות משותפת לכולם - אף אחד לא רוצה שאירן תשיג נשק גרעיני. זו המטרה המשותפת של כולם, זהו לא לחץ ישראלי בלבד אלא לחץ שמגיע מהידיעה שאירן גרעינית היא איום ביטחוני עצום על העולם".

לדבריו, הממשל שותף לספקנות הישראלית בנוגע לכוונותיהם של האירנים בשיחות, וגם למדינות המערב "ברור לחלוטין שחלון ההזדמנויות הדיפלומטי מוגבל". לכן הבהירו המעצמות לאירן כי הן מצפות לראות צעדים ממשיים בקרוב על מנת לבחון את רצינות כוונותיה, והציגו עמדה מאוחדת לפיה המשא ומתן חייב להוביל לעמידה אירנית בכל דרישות הקהילה הבינלאומית. עמדה זו, טוען הבכיר, אינה תשתנה גם בסבב השיחות הבא שנקבע בין הצדדים, בחודש הבא במוסקבה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
השיחות התמקדו בדרישה ה"דחופה ביותר", להפסקת העשרת האורנים לרמה של 20%. נצטריפוגות במתקן בנתנז/AP, Vahid Salemi

"לא היו הפתעות בבגדד. אף אחד לא חשב שהאירנים יסכימו מיד לתנאים או ציפה שנגיע להסכם", ועל כן התמקד המפגש בעיקרו בדרישה "הדחופה ביותר", כהגדרתו, ובצעדים קונקרטיים שיינקטו בזמן הקרוב להפסקת העשרת האורניום לרמה של 20%, מתוך הערכה כי הסכם מלא לעצירת פיתוח הגרעין האירני, שיעמוד בדרישות מועצת הביטחון, עשוי לקחת חודשים - במהלכם תתקדם אירן במסלול הגרעין.

"מהשיחות עלה שיש מכנה משותף מסוים בין המערב ואירן, אך בשלב זה הוא צר מאוד. האירנים דרשו שהמערב יכיר בזכותם להעשרת אורניום, אך לא נעשה זאת. הגענו למכנה משותף מספק כדי להמשיך בשיחות אבל לא מעבר לכך. במפגש הבא במוסקבה נבחן אם אפשר לגשר על הפערים". הבכיר הודה כי "אין יכולת להעריך לאן פניהם של האירנים או אם הם רק מושכים זמן", אמר, "משא ומתן לוקח זמן ודורש אמון, ובניית אמון אינה מתרחשת בן לילה. כל משא ומתן מתחיל בעמדות שונות, אם הן היו דומות לא היינו זקוקים להסכם, אבל לא נסכים לזמן בלתי מוגבל כי בכל יום שעובר אירן ממשיכה להתקדם בתוכנית הגרעין שלה".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully