וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדגם בצרפת: הולנד זכה ב-52% והדיח את סרקוזי

עם סגירת הקלפיות, עולה כי הולנד זכה ב-51.9% מהקולות. הסוציאליסטים הצליחו לשוב לאליזה אחרי 17 שנים. סרקוזי עוזב את משרת הנשיא בתום כהונה אחת וצפוי לפרוש מהפוליטיקה

(איור: סטודיו www.artishok.co.il)

פרנסואה הולנד, מועמד המפלגה הסוציאליסטית, זכה בסיבוב השני בחירות לנשיאות צרפת ברוב של 51.9% מקולות המצביעים, והדיח את הנשיא המכהן, ניקולא סרקוזי - כך עולה ממדגמים שפורסמו הערב (ראשון) עם נעילת הקלפיות וספירה של כ-80% מהן. הולנד הוא הנשיא הסוציאליסט הראשון בארמון האליזה מאז 1995, אז סיים את כהונתו פרנסואה מיטראן.

שעה לפני נעילת הקלפיות בערים הגדולות בצרפת, מכוני סקרים מחוץ למדינה כבר פרסמו מדגמים לא-רשמיים, מהם עלה כי הולנד קיבל בין 52.5% מהקולות ל-53% מהקולות, ואילו סרקוזי קיבל לכל היותר 47% מקולות המצביעים. המדגמים פורסמו ברשתות החברתיות בצרפת, בניגוד לחוק האוסר על כך, וחיזקו את ידיהם של תומכיו של הולנד.

עוד בשעות הבוקר, החלו להתאסף בכיכר הבסטיליה שוטרים וז'נדרמים, כהכנה לחגיגות. זאת, בעוד שבכיכר קונקורד, הנחשבת למקום בו מתאספים תומכי סרקוזי, לא הייתה נפש אדם. חרף הגשם ומזג האוויר הקודר בחלקים רבים בצרפת, אחוז ההצבעה בבחירות הפעם היה גבוה יחסית: כבר בשעה 17:00 דווח על 70% של הצבעה ברחבי צרפת, נוסף על שיעור גבוה מאוד של הצבעה בקלפיות מעבר לים. מכוני סקרים צופים כי מידת השתתפות הסופית תעמוד על 81% מבין בעלי זכות הבחירה.

הבחירות בצרפת - סיקור מלא בוואלה! חדשות
הצרפתים הולכים שוב לקלפיות, וסרקוזי הולך הביתה?
עד שעות הצהריים - שיעור הצבעה גבוה, הולנד אופטימי
"רוצים שינוי": הרובע העני בפריז בעיקר נגד סרקוזי

פרנסואה הולנד. AP
פרנסואה הולנד/AP

המדגמים תואמים לסקרים מוקדמים שפורסמו בסוף השבוע, שהראו כי הפער בין הולנד לסרקוזי הצטמצם במידה ניכרת, ועמד ביום שישי בערב על ארבעה אחוזים בלבד. זאת, אחרי שבתחילת השנה, נפער פער דו-ספרתי בין שני המועמדים. הולנד הגיע ליום הבחירות אחרי עימות טלוויזיוני מוצלח למדי מול סרקוזי, ואחרי שקיבל את תמיכת מועמד הימין-מרכז, פרנסואה ביירו.

הולנד וסרקוזי הצביעו בשעות הבוקר המוקדמות. בקלפי באולם האירועים "מארי לורן" בכפר טול, אמר הולנד כי ישן היטב בלילה, גם אם לא לזמן רב. "זה יהיה יום ארוך", אמר לכתבים. אמש הזהיר את תומכיו משאננות, אך היום נשמע בטוח בניצחונו: "אני עדיין לא יודע אם זה יהיה יום יפה - לחלק מהצרפתים זה יהיה יום יפה, אך לאחרים לא". סרקוזי, שהצביע בחטיבת ביניים ברובע ה-16 בפריז עם רעייתו, קרלה ברוני, חייך למצלמות אך לא אמר דבר. בסוף השבוע, אמר כי אם יפסיד, יעביר את השלטון להולנד "בצורה מנומסת".

מנהיגת הימין הקיצוני סירבה לתמוך במי מהמועמדים

בסיבוב הראשון של הבחירות, שנערך ב-22 באפריל, השיג הולנד את התוצאה הגבוהה ביותר. הוא קיבל אז 28.63% מהקולות, לעומת 27.18% שהשיג סרקוזי. מועמדת הימין הקיצוני, מרין לה פן, ניצבה אמנם הרחק מהם במקום השלישי, אך השיגה הישג חסר תקדים עבור מפלגת "החזית הלאומית", וקיבלה 17.9%.

עיקר המתח מאז הסיבוב הראשון, היה סביב השאלה אם לה פן תתמוך באחד המועמדים המובילים, לאחר שהציעה לשניהם עסקה, במסגרתה יתמכו במפלגתה בבחירות לפרלמנט. בשבוע שעבר, הודיעה כי תשים פתק לבן בקלפי, והיום אמרה כי "הולנד וסרקוזי הם תאומים סיאמיים". לפי סקרים, כמחצית מתומכיה אמרו כי בכוונתם להצביע לסרקוזי וכחמישית יצביעו להולנד, אך לא ברור כמה מהם עשו זאת בפועל.

אולם ריק אחרי עצרת של ניקולא סרקוזי. פריז, מאי 2012. רויטרס
תומכי סרקוזי שמרו על אופטימיות עד הרגע האחרון/רויטרס

באשר ליחסו לישראל, הולנד לא צפוי להביע עמדה מרוככת יותר בסוגיית ההתנחלויות מזו שהביע סרקוזי. הוא תומך ברעיון שתי המדינות לשני העמים, ואמור לשמור על יחסים טובים עם הרשות הפלסטינית. בכל הנוגע למדיניות הביטחון, ההצהרה המשמעותית היחידה שנשמעה מפיו של הולנד בנושא מעוררת דאגה בקרב חברות ברית נאט"ו, וגם היא תעלה בשיחתו מול אובמה בקמפ דיוויד: הוא הודיע כי בכוונתו להסיג מאפגניסטן את החיילים הצרפתים עד סוף השנה הנוכחית, שנה מוקדם מהתאריך הצפוי. הכוח הצרפתי שנותר באפגניסטן אינו גדול, אך ארצות הברית חוששת שהמהלך הסמלי - בסימן בריחה - יפגע בנסיגה המוקפדת שהיא מתכננת.

פרנסואה הולנד, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית בצרפת. פריז, 2012. AP
העולם הכלכלי ממתין בהתרגשות למוצא פיו - ובחשש. הולנד/AP

הולנד מקווה להקים ממשלה עד אמצע החודש הבא. לפי הבטחתו, הקבינט ימנה מספר שווה של גברים ונשים. שני המועמדים הבולטים לעמוד בראשות הממשלה הם ז'אן-מארק אירו, יו"ר סיעת הסוציאליסטים באסיפה הלאומית של הפרלמנט וראש העיר נאנט; ומרטין אוברי, יו"ר המפלגה הסוציאליסטית, שהפסידה להולנד בפריימריז לתפקיד המועמד לנשיאות.

טבילת האש - אצל מרקל ואובמה

אחרי כינון הממשלה, יתקיימו בחודש יוני בחירות לאסיפה הלאומית. הסוציאליסטים שולטים כעת ברוב המושבים בבית העליון - הסנאט - ומקווים כי התנופה שהשיגו בבחירות לנשיאות תסייע להם להשיג רוב גדול גם הפעם, בתמיכת הקומוניסטים, מפלגת הירוקים ואיש המרכז, פרנסואה ביירו.

טבילת האש הראשונה של הולנד צפויה כבר בשבועות הקרובים. הוא ייצא בקרוב לברלין, ויפגוש לראשונה בחייו את הקנצלרית אנגלה מרקל. זאת, ברקע חששות שהשמיע משרד האוצר של גרמניה מתכניתו של הולנד לשבור את ההסכמים מול גוש האירו, להגדיל את ההוצאות הממשלתיות ולהוסיף מסים לבעלי הכנסה גבוהה.

כמה ימים לאחר מכן, יבוא הולנד לקמפ דיוויד, להשתתף בוועידת G8, כנס מנהיגי שמונה הכלכלות החזקות בעולם. שם, הוא יפגוש את הנשיא ברק אובמה, ויאלץ להסביר לו כיצד הוא מתכוון להמשיך לקיים את צרפת כעמוד התווך הכלכלי של אירופה לצד גרמניה. גם בארצות הברית, התעורר חשש שמא העלאת המסים שמתכנן הולנד תגרום למשקיעים להדיר את רגליהם מצרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully