וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימין הקיצוני שוב הפתיע: "הקרב על צרפת רק החל"

מארין לה פן הגיעה למקום השלישי בבחירות לנשיאות עם 18% מהקולות. ההישג לא נושא משמעות פרלמנטרית, אך החשש האמיתי הוא שסרקוזי יחזר אחר בוחריה עם מצע קיצוני וגזעני

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן דוד)

אם עד כה התנהלה מערכת הבחירות לנשיאות בצרפת בצורה מנומנמת למדי, והמועמדים התחרו על לבם של מצביעים אדישים במידת מה, הרי שאמש (ראשון) ניתן להצביע על שתי מגמות מפתיעות. ההפתעה הראשונה היא אחוז ההצבעה הגבוה, שנכון לנתונים שפורסמו כשעתיים לפני מועד סגירת הקלפיות, עמד על כמעט שלושה-רבעים מבין בעלי זכות הבחירה.

ההפתעה השנייה הייתה ההישג העצום שהשיגה מועמדת הימין הקיצוני, יו"ר מפלגת "החזית הלאומית", מארין לה פן, שקיבלה 18% מקולות המצביעים, וניצבת לא הרחק מהמועמד המוביל, פרנסואה הולנד הסוציאליסט, שעולה לסיבוב השני ב-6 במאי עם 28.6% לעומת 27.1% בלבד לנשיא המכהן, ניקולא סרקוזי.

פרט לעובדה שזו הפעם הראשונה שנשיא מכהן אינו משיג את מירב הקולות בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, זהו גם ההישג הגדול ביותר של מפלגת הימין הקיצוני במעמד שכזה. למרות שכעשרים האחוזים שהשיגה לה פן בבחירות, במפלגה שירשה מאביה, לא משקפים השפעה מעשית על שני בתי הפרלמנט בפריז - הסנאט ובית הנבחרים - עדיין מדובר בהלם עבור השמאל. החשש העיקרי הוא שלקראת הסיבוב השני - ובניסיון לנגוס בנתח המצביעים של לה פן, ולנצח את הולנד הסוציאליסט - סרקוזי יקצין עוד יותר את המצע שלו, ויגביר את התבטאויותיו נגד המהגרים ונגד האיסלם הקיצוני.

מארין לה פן, שהתמודדה על נשיאות צרפת, בנאום מול תומכיה 2012. רויטרס
הישג עצום למפלגת הימין הקיצוני. לה פן בעצרת בפריז, הערב/רויטרס

עד שהוריש את ההנהגה לבתו, קידם לה פן האב תכנים גזעניים, פשיסטים ואנטישמיים, ואף נקנס על הכחשת שואה. השבוע, השווה את הנשיא סרקוזי לנאצי. לה פן עשתה כל מאמץ כדי להתנער מהתדמית הפרובוקטיבית של אביה, תוך הבנה כי היא מסוגלת לזכות בקולותיהם של מי שמאסו בסרקוזי, אך אינם מוכנים להצביע למועמד השמאל. גם בישראל, רבים מיוצאי צרפת אמרו כי בלית ברירה, בכוונתם להצביע עבורה, בשל תמיכתה בהגבלת הגירת המוסלמים לצרפת, גם אם לא בהכרח הצביעו לה בפועל - בתל אביב, למשל, רק 3.9 אחוזים מ-7,000 מצביעים תמכו בה, לבסוף.

הבחירות בצרפת - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
מדגם: סיבוב שני בין הולנד לסרקוזי, הישג ניכר ללה פן
הנקמה בסרקוזי מחברת בין המוסלמים לשמאל הקיצוני
משלהב המונים, יורשת וממליך מלכים: כל המועמדים
גם בתל אביב בחרו נשיא - אך לא בחשק רב במיוחד

צפו: לה פן בריקוד ניצחון, לצלילי הפזמון הידוע של ליונל ריצ'י

בנאום שנשאה מול אלפים מתומכיה, אחרי פרסום המדגמים שהעניקו לה כ-20% מקולות הבוחרים, לה פן בירכה את מי שהצביע לה, אך לא הביעה תמיכה במועמדים שעלו לסיבוב השני - מועמד הסוציאליסטים, פרנסואה הולנד, והנשיא המכהן, ניקולא סרקוזי.

כל מילה מדודה

במה שנראה כנאום ניצחון לכל דבר, רצוף חיוכים ותשואות, לה פן הנרגשת ביקשה לפנות לאדם הפשוט - לחקלאים, לזבנים, לפקידים ובעיקר ליושבי הפרברים, ולכל מי שהודר על ידי מפלגתו של סרקוזי וסבל מהתנשאות של המפלגה הסוציאליסטים.

"הסיבוב הראשון הוא רק ההתחלה", אמרה לה פן. "כעת, הפטריוטים, שאוהבים את צרפת ושאוהבים להגן על זהותה של המדינה, הם אלה שקובעים. ללא קשר למה שיקרה ב-15 הימים הקרובים, עד הסיבוב השני, הקרב על צרפת רק החל", קבעה.

היא תקפה בנאומה את "השקרים שבסקרים המזויפים" שלא צפו נכון את ההישג הגדול שזכתה בו, ואמרה כי "הערב הוכח שניתן לנצח את עיקרון הכניעה. מהערב, אנחנו מהווים את האופוזיציה היחידה לנשיא, לאולטרה-ליברלים, ולכל מי שסבל בשל אהבתו למדינה".

כפי שעשתה לאורך מרבית הקמפיין שלה - במלים מדודות, בלי אף מעידה או פליטת פה, התלוצצות או בדיחות גזעניות שהיו מאפיינת את אביה - סיימה לה פן את נאומה במלים: "נשיב לכם את הכבוד, את החופש, ובעיקר את הגאווה". לה פן האב התגאה מאוד בבתו, בת 43, אך הוסיף עקיצה קטנה: "אני גאה בה, והיא הצליחה מאוד - אך רק בזכותי, בגלל שאני הוא מי שטיפח אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully