וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה לפריימריז בקדימה: מופז נגד לבני, נגד מופז

פנחס וולף

26.3.2012 / 5:58

הפוליטיקה הישראלית ידעה קרבות רבים בעשורים האחרונים, אך נדמה כי מאבק כמו זה המתנהל בראשות קדימה - טרם נראה במחוזותינו. הפעם, זו מערכה על זהותה וגורלה של המפלגה

ברגע שיפורסמו תוצאות הפריימריז לראשות קדימה, שיתקיימו מחר (שלישי) - לליכוד יישאר נשק רב שישמש אותו בקמפיין הבחירות שלו. הקמפיינרים של המפלגה לא יצטרכו לעבוד קשה כדי למצוא חומר על שאול מופז או על ציפי לבני, יש אנשים שכבר עשו זאת עבורם, קוראים להם מופז ולבני.

המערכת הפוליטית, מאז ומעולם, ידעה יחסים מתוחים בין שני טוענים לכתר במפלגות השלטון השונות. במפא"י ההיסטורית, שהפכה ל"מערך" ול"העבודה" היו אלה בן גוריון נגד לוי אשכול, פרס מול רבין ולאחר מכן נגד ברק, מצנע נגד פואד, פרץ נגד ברק וכעת גם נגד יחימוביץ'. בליכוד היו מועמדים רבים בפוטנציה, אבל הם ידעו לשמור על המנהיג, אם לא בשביל ההגינות הפוליטית. אז לפחות בשביל הפעילים שלא אוהבים לשמוע התקפות נגד ראש ממשלתם. לאחר עידן בגין החלו העימותים של שרון נגד שמיר, דוד לוי נגד נתניהו וגם שרון ונתניהו האחד נגד השני.

אך יריבות כמו זו של לבני ומופז - המערכת הפוליטית לא ידעה מימיה, ולא בגלל שהתבטאויותיהם מוקצנות יותר איש נגד רעהו ("אצל נתניהו יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה", אמר שר החוץ שרון בכהונת נתניהו הראשונה. "פרס חתרן בלתי נלאה", כתב עליו רבין). היריבות שונה משום ששני האישים מייצגים שתי מפלגות: קדימה בראשות לבני שונה בתכלית מקדימה בראשות מופז, מכל הבחינות. בראשות לבני, מדובר במפלגת שמאל מדיני וימין כלכלי. בראשות מופז זאת מפלגת מרכז מדינית וסוציאליסטית מבחינה חברתית. קדימה מייצגת את סופרמרקט הדעות הגדול ביותר מבין המפלגות. "הכל מוכר" בקדימה, ומי שייבחר יוכל לבחור לאן מועדות פניה.

הרמת כוסית לכבוד ראש השנה של מפלגת קדימה, ספטמבר 2011. שי אוקנין
קדימה בראשותו היא מפלגה שונה לחלוטין. מופז/שי אוקנין

ולמרות שהתבטאויותיהם אינן חריפות כפי שעשו קודמיהם במערכות הפוליטיות בליכוד ובעבודה, עדיין, הנשק יכול לפעול טוב בתשדירי הבחירות של הליכוד.

כרוניקה של עקיצות הדדיות

הבוטה מבין השניים היה מופז, שבמהלך כל הקדנציה האחרונה לא חדל מלתקוף את לבני. אחת הפעמים הראשונות בהן מופז שיתף את הציבור במחשבותיו על יו"ר מפלגתו היתה ביוני 2009, בראיון לגלי צה"ל, במהלכו אמר: "היא (לבני – פ"ו) אדם נחמד, אולי בשביל לשתות איתה, אבל ביכולת לקבל החלטות קשות היא לא קיימת, ואנחנו במצב טרגי".

חצי שנה בלבד הספיק לו כדי להחריף את ההתבטאויות, ובראיון ל"הארץ" בדצמבר 2009, הוא אמר כי "בבחירת לבני נעשו דברים על סף הפלילי". ההמשך היה כעבור ימים ספורים, בינואר 2010. "לבני גורמת נזק למדינה ולקדימה", הוא אמר אז. עברו כמעט שנתיים עד המתקפה הבאה; בנובמבר 2011 פורסם דו"ח מבקר חמור על ההתנהלות הכספית של קדימה. "היום קדימה לא מתנהלת באופן תקין והמסקנה הזו אינה רק שלי, גם מבקר המדינה קבע זאת בדו"ח החמור שהוציא לפני שבועיים. אני מוטרד כבר שלוש שנים מהמנגנון שמינתה ציפי לבני", הוא תקף.

במערכת הבחירות הנוכחית מופז בחר לנקוט קו ממלכתי יחסית, אך גם אז מדי פעם "ברחו" לו התבטאויות חריפות. כך, ביום בו הודיעה לבני על מועד קיום הפריימריז, הכריז מופז כי "ציפי לבני סיימה את תפקידה כיו"ר קדימה. לקדימה נגרמו נזקים כבדים בהתנהלות חלשה ומגומגמת". מטה מופז גם תקף את הצטרפות עמרי שרון, שהורשע בפלילים, למטה הבחירות של לבני, כאשר עולה השאלה כיצד הם יגיבו ביום שאחרי, במידה ששרון יחליט להמשיך בקדימה. "אם הדבר נכון, הרי שמדובר בהוכחה נוספת שאותה מספק מטה לבני כל יום, מדוע קדימה זקוקה לשינוי עמוק ולריענון ולתיקון שורות, שיעמידו אותה כאלטרנטיבה ראויה אל מול הבוחר הישראלי", עקצו במטה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"יש הבדלי איכות בין תומכיי לתומכי מופז"

לבני יכולה לזקוף לזכותה את שמירת פיה. במהלך כל השנים היא נשמרה לא לתקוף פומבית את מופז. אבל ההתנהלות הממלכתית נגמרה בפריימריז הנוכחיים, דווקא כשמופז החליט לנצור את פיו. יחסית. "אני לא מוכנה לתת לאותה פוליטיקה קטנה וקטנונית להרוס את קדימה", היא השיבה אש ביום בו הודיעה על מועד קיום הפריימריז. יום למחרת היא הסבירה מדוע חשוב לה לנצח בהפרש משמעותי; כדי שלא יגידו אחר כך: 'אכלו לי, שתו לי, גנבו לי'". מותר לנחש את מי האשימה בכך.

ימים ספורים לאחר מכן היא צירפה לעניין גם את יתר תומכי מופז וקבעה כי "רואים הבדלי איכות בין מי שבצד שלי לבין מי שבצד השני". כשהרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ בחר לתמוך במופז, לפני כחודש, לבני עקצה גם אותו. "התהליך של הפריימריז מזקק לי את בני האדם שאני פוגשת בדרך, לטוב ולרע. מי שצריך לשפוט את כל אחד, אם הוא אכן אידיאולוג או שהוא עושה מניפולציה ושיקולים קטנוניים, זה שיקול של הציבור, לא שלי", תקפה לבני.

את ההיעדרות – כל אחד מסיבותיו – של מופז ודיכטר מהצבעה על חוק טל במליאת הכנסת, לבני הסבירה כ"שטיקים פוליטיים, שקיימים גם בקרב חלק מחברי מפלגתי, שמחשבים את החישובים של המפלגות החרדיות ולכן לא באמת פועלים נגד זה ולא משנים את זה - הם פסולים והם פוגעים ביכולת של העם הזה להתאחד באמת".

כנראה שמי שחש מאוים יותר, תוקף יותר: מופז חש מאוים מנוכחות לבני במהלך הקדנציה והחריף התבטאויות. לבני, שפעלה בצורה ממלכתית, החליטה להסיר חסמים בתקופת הפריימריז שנראה שסיכוייו של מופז לנצח גבוהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully