וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בהאג: מורשע ראשון בביה"ד לפשעי מלחמה

תומס לובנגה, מפקד מיליציה מקונגו, הורשע בגיוס חיילים-ילדים וילדות כשפחות מין. בבית הדין דוחים ביקורת בדבר התמקדות-יתר שלו באפריקה: "כל העולם חוץ מאיתנו מתעלם ממנה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: אביב אברמוביץ')

כמעט עשור לאחר הקמתו, מסר היום (רביעי) בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג את פסק הדין הראשון בתולדותיו, והרשיע את תומס לובנגה דיילו, מפקד מיליציה מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בפשעי מלחמה, בגין גיוס ילדים-חיילים. זו הרשעה ראשונה בבית הדין, בו מתנהלים במקביל עוד עשרות תיקים - כמעט כולם מיבשת אפריקה, היות שתיקים רבים מאסיה ומהמזרח התיכון אינם בהישג ידו בשל מגבלות בינלאומיות שונות.

תומס לובנגה, מפקד מיליציה מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, במהלך הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג בו הורשע בפשעי מלחמה, 14 במרץ 2012. רויטרס
ישב בשקט בבגדים מסורתיים. לובנגה, היום בבית הדין/רויטרס

לובנגה, בן 51, נעצר לפני שש שנים והואשם בפשעי מלחמה בגין פשעים שביצע במהלך מלחמת אזרחים במדינה בין השנים 1998 ל-2003, בה נהרגו עשרות אלפי בני אדם. משפטו נפתח בינואר 2009. סעיף האישום הבולט בו הורשע נגע לגיוס ילדים, הצעירים שבהם בני תשע. אותם ילדים שימשו כלוחמים וכשומרי ראש, והיו ביניהם אף ילדות שאולצו לשמש כשפחות מין. "השופטים מצאו כי התביעה הצליחה להוכיח מעל לכל ספק סביר את אשמתו של הנאשם", נכתב בהכרעת הדין. "לובנגה הפעיל תוכנית מוסדרת ושיטתית לגיוס בנים ובנות מתחת לגיל 15".

לובנגה, ששימש כמפקד מיליציית "הכוחות הפטריוטיים לשחרור קונגו" (FPLC), הכחיש לאורך המשפט את כל האישומים. היום, לבוש בגלימה וכובע אפריקאיים מסורתיים, הוא ישב בשקט בזמן הקראת פסק הדין. גזר דינו, שיינתן במועד אחר, עשוי להיות מאסר עולם.

ומתי אסד יגיע להאג?

פרשנים מעריכים כי סיומו של תיק לובנגה עשוי לזרז את ההליכים בתיקים נוספים הנדונים בימים אלו בבית הדין בהאג, העוסקים בעוד שבעה סכסוכים בינלאומיים - כולם מאפריקה. בין היתר, עומד לדין נשיא חוף השנהב לשעבר, לורן גבאגבו. מבוקשים נוספים שיעמדו למשפט במידה ויוסגרו הם נשיא סודן, עומאר אל-באשיר, ובנו של שליט לוב לשעבר מועמר קדאפי, סייף אל-איסלם קדאפי (אם כי טרם הוחלט אם הוא יישפט בהאג או בלוב, שם הוא מוחזק כרגע). נאשמים נוספים בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות מגיעים מקניה ומאוגנדה, כמו גם נאשמים נוספים מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

לעומת זאת, סכסוכים אחרים בעולם שבהם בוצעו פשעי מלחמה מעולם לא הגיעו לדיון בבית הדין. חריג אחד הוא פשעי המלחמה ביוגוסלביה לשעבר, אולם כל אלו נדונו בבית דין מיוחד שהוקם רק למדינה זו, גם כן בהאג. אשר לסכסוכים אחרים, היות שבית הדין הוקם מכוח החלטה של מועצת הביטחון, לאורך השנים ניצלו ארצות הברית, רוסיה וסין את זכות הווטו השמורה להן במועצה כדי למנוע דיון בהם. כך למשל, בימים אלו מתקשות המעצמות להגיע להסכמה בעניין האשמתו של נשיא סוריה, בשאר אסד, בפשעי מלחמה.

התובע הראשי של בית הדין, לואיס מורנו-אוקמפו, דוחה בתוקף את הביקורת לפיה בית הדין מתמקד יותר מדי באפריקה, על חשבון פשעים ביבשות אחרות. "לבית הדין שלנו יש מנדט לשפוט את הפשעים הנוראים בעולם, שאותם אף אחד אחר בעולם אינו חוקר", אמר לרויטרס. "העולם מתעלם מקורבנותיה של אפריקה. אנחנו איננו יכולים לעשות זאת. אנחנו גאים בתיקים שאנחנו עובדים עליהם". הוא אף התגאה בכך שבית הדין, לטענתו, מונע בפעילותו פשעים חדשים: "אנחנו לא צריכים להמתין שתתרחש עוד שואה".

ג'וזף קוני סופרסטאר: מנהיג ארגון צבאי מאוגנדה הפך לכוכב על ביוטיוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully