וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: בית ספר ערבי ינוהל באופן עצמאי

ניר יהב

1.3.2012 / 6:00

לקראת אוטונומיה תרבותית? בית הספר הדמוקרטי "חיואר" ינוהל בידי ההורים ויושתת על ערכי חינוך משחרר, ראיה ביקורתית ודיאלוג. "צעד היסטורי שישפיע על החינוך הערבי בארץ"

תקדים במערכת החינוך: לאחר שנים של דיונים משפטיים, החליטה ועדת ערר מטעם משרד החינוך לתת רישיון לבית ספר הערבי "חיואר" להפעלת בית ספר יסודי וגן טרום-חובה באופן עצמאי. זאת לאחר שנים שבמהלכן סירב מנכ"ל משרד החינוך לתת רישיון להפעלת בית הספר והגנים, הנמצאים בחיפה. בית ספר זה הוא בית ספר פרטי, המנוהל על ידי עמותת "חיואר" לחינוך אלטרנטיבי. חברי העמותה הם הורי הילדים הלומדים בבית הספר.

בית הספר "חיואר" הוא הבית הספר הדמוקרטי הפרטי היחידי במגזר הערבי. קיימים אמנם בתי ספר פרטיים נוספים במגזר הערבי אולם הם שייכים לכנסייה. בנוסף, "חיואר" הוא בית הספר היחיד שמנוהל על ידי ההורים, ובדומה לבתי ספר דמוקרטיים אחרים, גם הוא מושתת על עקרונות של חינוך משחרר, ראייה ביקורתית ודיאלוג. בבית הספר לומדים כיום 90 ילדים בין הגילאים 6-14 ו-35 ילדי גן בין הגילאים 3-5.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשוי להביא את השינוי שרבים בציבור הערבי מייחלים לו. בית הספר חיואר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית הספר "חיואר" הוקם בשנת 2004 כבית ספר רשמי המנוהל על ידי הרשות המקומית, אך לאחר שנתיים התגלעו מחלוקות בין עמותת "חיואר" ובין הרשות המקומית ומשרד החינוך. מאז פעל בית הספר ללא רשיון וכל בקשותיו ממשרד החינוך לקבל רשיון נדחו. בשבוע שעבר, לאחר שנים של דיונים משפטיים, החליטה ועדת ערר מטעם משרד החינוך בראשות עו"ד מרים רובינשטיין לדחות את נימוקי משרד החינוך ולתת רשיון לבית הספר ולגן טרום-חובה.

"עשוי להשפיע על החינוך הערבי בכל הארץ"

"בית הספר 'חיואר' הוא בית הספר הפרטי הערבי היחיד בארץ שאינו שייך לכנסייה", אמרה לוואלה! חדשות מנהלת העמותה, אימאן קנדלפת. "אנו ייחודיים גם בתפיסה החינוכית שלנו. בראש ובראשונה אנו מאמינים שלמידה היא חוויה נעימה ומהנה ולכן אנו רוצים שהילדים יגיעו בכיף לבית הספר. אנחנו מאמינים גם בשיטות הערכה אלטרנטיביות שלא מתיחיסות לילד כמי שצריך לשפוך לתוכו חומר ואז לבחון אותו. הלמידה צריכה להתבצע מסקרנות של הילד ולא מתוך רצון להצליח במבחן".

הוועד המנהל של עמותת "חיואר" הגיב בשמחה על ההחלטה באמרו כי מדובר בהחלטה "היסטורית העשויה להשפיע על פני החינוך הערבי בכל הארץ". ואכן, רבים סבורים כי ההחלטה התקדימית הזו עשויה לבשר על תחילתו של תהליך שסופו יהיה אוטונומיה תרבותית, כפי שרבים בחברה הערבית מייחלים. "אין ספק שמדובר בתקדים, שכן זו פעם ראשונה שנותנים לקבוצה ערבית לנהל באופן עצמאי בית ספר", אמרה קנדלפת. "אני חושבת שלכל הורה יש זכות להחליט לאן לשלוח את הילדים שלו ללמוד. זו החלטה משמעותית מאד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לכל הורה יש זכות להחליט לאן לשלוח את הילדים שלו ללמוד". בית הספר חיואר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעבר להצלחת ההורים לשכנע את משרד החינוך לתת רשיון לבית הספר, מדגיש ד"ר יוסף ג'בארין, משפטן מאוניברסיטת חיפה ומנהל מרכז המחקרים "דראסאת", כי זו אחת הפעמים הנדירות שבה הורים ערבים "לוקחים אחריות על חינוך ילדיהם, לאור התחושה שמשרד החינוך מפקיר את חינוך התלמידים הערבים". ד"ר ג'בארין, העוסק רבות בחינוך במגזר הערבי, הוסיף ואמר לוואלה! חדשות כי למרות שמדובר אמנם בצעד "מקומי ומצומצם", הוא מקווה שהוא ישמש דוגמה ליוזמות במקומות אחרים: "אין למשרד החינוך ממה לחשוש משום שהיוזמה תביא ערכים חינוכיים מגובשים יותר לתלמידים הערבים. צעד חיובי זה הוא מימוש של צורך פדגוגי וזכות תרבותית-לאומית".

יש גם כאלה הטוענים שהניצחון של "חיואר" הוא ניצחון פוליטי. גורם המעורב בנושא, שביקש להישאר בעילום שם, אמר כי ההחלטה היא היסטורית "משום שאין הרבה דוגמאות כאלה. זה לא בית ספר ששייך לכנסייה, לא ממלכתי ולא דתי. זו יוזמה קהילתית גרידא. הגישה של רבים כיום היא שאנו, כערביי ישראל, רוצים להיות אחראים על חינוך ילדינו. לכן זהו ניצחון ברמה הפוליטית. זהו עוד צעד קטנטן לקראת יצירת אוטונומיה תרבותית שתועיל לחברה היהודית והערבית כאחד".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully