וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: "אירן מדרדרת את המזה"ת למלחמה קרה חדשה"

שר החוץ הבריטי הזהיר ממרוץ חימוש מסוכן ואמר כי בלונדון לוחצים על ישראל שלא לתקוף באירן. ה"גרדיאן": בוושינגטון מעריכים שהסנקציות נכשלו: "נתניהו לא יעשה טובה לאובמה"

אם אירן תצליח לפתח נשק גרעיני, עשוי להתפתח מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון כולו - כך מזהיר שר החוץ של בריטניה, ויליאם הייג, בריאיון ל"דיילי טלגרף" המתפרסם הבוקר (שבת). במקביל, מדווח ה"גרדיאן" כי בארצות הברית גוברת ההערכה כי העיצומים שהוטלו על אירן אינם משיגים את מטרתם, וכי פקידים בכירים מניחים שישראל תתקוף את מתקני הגרעין שלה סמוך כבר בסתיו.

שר החוץ הייג הגדיר בריאיון את האיום הנשקף מאירן ככזה המסוגל להצית "מלחמה קרה חדשה", המציב סכנה גדולה יותר מזו שנשקפה לעולם מהמאבק בין המערב לברית המועצות. לדבריו, אירן "ללא ספק" ממשיכה להתקדם בתכנית הגרעין הצבאית שלה. "אם האירנים יתחמשו בנשק גרעיני, אומות אחרות במזרח התיכון ירצו לפתח נשק גרעיני בעצמן", אמר. ממרוץ שכזה, הזהיר, נשקפות "השלכות הרסניות" לאזור. "זה יהיה אסון במונחים עולמיים".

בהתייחסו לדיווחים כי ישראל מתכוונת לתקוף צבאית את אירן, אמר הייג כי לונדון מפעילה לחץ על ישראל לסגת מכוונותיה. לדבריו, הפתרון מתמקד בהטלת עיצומים והפעלת לחץ דיפלומטי, במקביל לניהול משא ומתן מול טהרן. "אנחנו לא מתלהבים מהרעיון שאף אחד יתקוף באירן כרגע", אמר. לדבריו, למבצע צבאי באירן יהיו "חסרונות עצומים". הייג התייחס גם לחיסולם של מדעני הגרעין באירן בשנתיים האחרונות, ואמר שלבריטניה אין קשר למותם, וכי היא "אינה נוטלת חלק במלחמה סודית" נגד טהרן. "זוהי אינה הדרך שלנו", אמר, אך הבהיר כי "כל האפשרויות נותרו על השולחן".

נתניהו בפגישה בבית הלבן עם ברק אובמה - יולי 2010. מרק וילסון, GettyImages
נתניהו יעניק "מתנה" לאובמה וידחה את התקיפה עד אחרי הבחירות?/GettyImages, מרק וילסון

במאמר שהתפרסם אמש ב"גרדיאן" הבריטי, צוטטו פקידים בכירים בממשל האמריקני, שהביעו תסכול כי העיצומים שהוטלו על אירן אינם יעילים. הם העריכו כי "ארצות הברית תיאלץ לתקוף את אירן - או לצפות בישראל עושה זאת", ככל הנראה בחודשי הסתיו. לפי המאמר, עיקר הלחץ המופעל על ירושלים נועד בשלב זה לדחות את מועד התקיפה, ולהבטיח לבעלות בריתה של ארצות הברית בעולם כי העיצומים ימוצו עד תום.

"נתניהו לא יעשה טובה לאובמה ולא ימתין עם מועד התקיפה"

המאמר ב"גרדיאן" מסכם כמה הערכות מפי גורמים בבית הלבן, בפנגטון ובמחלקת המדינה, לפיהם ארצות הברית ניצבת למעשה חסרת אונים מול התקדמותה של אירן בתכנית הגרעין הצבאית שלה. העיצומים שהוטלו על אירן, לפי ה"גרדיאן", נועדו בעיקר כדי לשכנע את ישראל לדחות את מועד התקיפה שלה, שלפי פרסומים קודמים אמור לצאת לפועל בתקופת האביב. בעבר דווח כי אובמה מבקש להימנע מתקיפה לפני הבחירות לנשיאות בארצו - בחודש נובמבר; במאמר מתוארת ההערכה לפיה נתניהו "לא יעשה טובה לאובמה" בכך שיסכים לדחות את מועד התקיפה עד שאובמה יתפנה ממערכת הבחירות, ונרמז שנתניהו בכלל מעדיף שאובמה יפסיד בבחירות למועמד הרפובליקני.

המאמר מחזק הערכות קודמות, לפיהן בוושינגטון חשים לאחרונה כי ישראל מסתירה את כוונותיה האמיתיות בנוגע לאירן, ותסרב להודיע מראש על צאתה לתקיפה נגד מתקני הגרעין שלה. בין היתר, מתואר במאמר כיצד שוגרו לישראל נציגים בכירים של הבית הלבן ושל הפנטגון במאמץ לשכנע את ראש הממשלה נתניהו לתת סיכוי נוסף לסנקציות, אך אלה שבו לארה"ב בידיים ריקות. היום (שבת) יבוא לישראל טום דונילון, היועץ לביטחון לאומי. גם בהודעה הרשמית על בואו, לא הוסתרה מטרת ביקורו: "הנושא האירני".

עוד בנושא
דיווח: ספינות אירניות חצו את תעלת סואץ לעבר סוריה
אירן לאיחוד האירופי: "מוכנים לשוב לשיחות הגרעין"
נתניהו בקפריסין: "הסנקציות על אירן לא עובדות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully