וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן לאיחוד האירופי: "מוכנים לשוב לשיחות הגרעין"

ברשת CNN דווח כי נשיא אירן שיגר לאיחוד האירופי מכתב בו הבהיר כי ארצו מוכנה לשוב למסלול המשא ומתן בנוגע לתכנית הגרעין שהיא מפתחת. הבית הלבן: "להתייחס בחשדנות"

הסנקציות שהטילו מדינות המערב על אירן החלו להשפיע? נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד הציע הערב (חמישי) לחדש את השיחות עם מעצמות המערב בנוגע לתכנית הגרעין שמפתחת הרפובליקה האיסלמית במהירות האפשרית. ברשת CNN דווח כי הנשיא האירני העביר את המסר במכתב ששיגר לאיחוד האירופי. רשת החדשות שמה ידיה על עותק מהמכתב, ששוגר במקביל להודעתה של אירן על התקדמות משמעותית בתכנית הגרעין.

ארצות הברית אישרה כי מכתבו של אחמדינג'ד התקבל על ידי שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אך הציעה לנהוג בו בחשדנות. מהבית הלבן נמסר כי עדיין יש "זמן ומקום" לפתרון המשבר עם אירן באמצעים דיפלומטיים, "אנחנו לומדים את המכתב", הבהיר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, "האירנים היו אמורים להגיב לשאלות מעצמות המערב והם עשו כן. אני לא רוצה כעת לעשות שיפוט מהותי של המכתב".

המכתב ששיגר אחמדינג'ד עולה בקנה אחד עם הלחץ בו נתון משטרו. בכתבה שפורסמה היום ב"ניו יורק טיימס" טענו מומחים לאירן כי סדרת הצעדים האחרונה בה נקטה טהרן, שכללה בין היתר הכרזה על פריצת דרך בתחום ייצור הגרעין, צעדים כלכליים נגד המערב (אתמול איימה אירן להפסיק לייצא נפט לאירופה) וככל הנראה גם ניסיונות פיגוע נגד ישראלים בחו"ל, מצביעים בראש ובראשונה על לחץ בו נתונים ראשי הרפובליקה האיסלמית.

על פי אחת ההערכות שהוצגו בכתבה, הסיבה העיקרית להכרזות ולצעדים האגרסיביים של אירן היא הדיון המתמשך לגבי האפשרות שישראל תתקוף את מתקני הגרעין האירניים על מנת למנוע ממנה לייצר נשק גרעיני. לצד זאת, גם הלחץ הכלכלי הגובר שמפעילות על אירן מדינות המערב משפיע על קבלת ההחלטות בטהרן, ומדרבן את האירנים לפעולה.

אולם הפעולה הזו, בינתיים, אינה נושאת תוצאות משמעותיות - ההתפתחויות בתחום הגרעין אינן מרחיקות לכת, הפיגועים היו חובבניים ולא גרמו לנזק רב, והאיום הכלכלי על אירופה הוא חסר משמעות. "אם ישנו מסר בין השורות המשתמע מהמדיניות הזו, הרי הוא שאירן היא כלב שנובח אבל לא נושך", אמר בראיון כארים סאדג'אד-פור, מומחה לענייני אירן, והוסיף כי "התקפות הטרור שאירן הוציאה לפועל לכאורה שידרו פחד, ואף יותר מכך - חוסר יכולת; הודעתם על התקדמות בייצור הגרעין ככל הנראה מוגזמת; ואיומם להפסיק את העברת הנפט לאירופה התגלה כבלוף".

המאבק בגרעין האירני - כותרות אחרונות:
"הצעדים האחרונים של אירן מצביעים על לחץ"
אירן חנכה פריצת דרך גרעינית: "מעכשיו יהיה קל"
הגרעין האירני: התקדמות, אך לא קפיצת מדרגה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully