וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת תכלא את מכחישי שואת הארמנים; זעם בטורקיה

22.12.2011 / 16:30

אנקרה החזירה את שגרירה מצרפת אחרי שהבית התחתון בפרלמנט שלה העביר הצעת חוק לפיה הכחשת שואה תיחשב עבירה פלילית. בשבוע שעבר ארדואן אמר לסרקוזי: זה נושא חשוב, תתאזר בהיגיון בריא

משבר חמור ביחסים בין טורקיה לצרפת, אחרי שהבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי העביר בצהריים (חמישי) הצעת חוק, המטילה עונש על מי שמכחיש מקרים של רצח עם. טורקיה הודיעה כי היא משיבה את שגרירה? מצרפת להתייעצות באנקרה, מחאה על כך שהחוק החדש כולל הכרה דה פקטו בשואה הארמנית כטבח שביצעה בעברה. במשרד החוץ של ארמניה בירכו על העברת החוק בצרפת.

טורקיה מתנגדת באופן מסורתי למינוח "רצח עם" או "שואה" בכל הנוגע להריגתם של בין 600 אלף ליותר ממיליון ארמנים במלחמת העולם על ידי חיילי האימפריה העותמאנית, ובשבוע האחרון גבר המתח בין אנקרה לפריז, לקראת ההצבעה הצפויה. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הזהיר את נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, מפני ההשלכות הצפויות על יחסי הסחר בין שתי המדינות אם יאושר החוק. הוא אמר כי יחסי טורקיה-צרפת הם נושא רגיש, וכי "יש להנהיג היגיון בריא בנושא".

טייפ ארדואן וניקולא סרקוזי בצרפת. רויטרס
קרע ביחסים. נשיא צרפת סרקוזי וראש ממשלת טורקיה ארדואן/רויטרס

לפי ההצעה, שטעונה את אישור הסנאט - הבית העליון של הפרלמנט הצרפתי - מכחישי שואה או "ממזערי נזקים" שנגרמו ממנה, צפויים לעונש של עד שנת מאסר או 45 אלף אירו. בפרלמנט מקווים לאשר סופית את החוק לפני חודש פברואר, אז יצאו המחוקקים לפגרה לפני הבחירות לנשיאות.

זמן רב עד שהחוק ייכנס לתוקף

בשנה שעברה, השיבה טורקיה את השגריר שלה משבדיה, לאחר שהפרלמנט השבדי אישר החלטה לפיה טבח הארמנים בידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה יוגדר רצח עם. ראש הממשלה ארדואן מסר בזמנו כי "אנו מגנים בחריפות את ההחלטה, שאושרה משיקולים פוליטיים. ההחלטה איננה תואמת את היחסים הקרובים בין שתי המדינות".

באנקרה מייחסים להצעת החוק ניסיון מצד סרקוזי לזכות בקולות הארמנים בבחירות הקרובות, במדינה שבה חיים כ-500 אלף מהגרים, וטוענים כי היא מגבילה מאוד את חופש הביטוי והמחשבה. צרפת הכירה בשואת הארמנים כבר ב-2001, אך זו הפעם הראשונה שהיא קובעת עונש בחוק על מי שמכחיש אותה.

הנוסח האחרון של הצעת החוק מהווה פשרה מסוימת, בכך שהוא מתייחס לכל מי שמכחיש רצח עם באשר הוא, ואינו מתייחס באופן ספציפי לשואת הארמנים. כמו כן, ייתכן שהחוק לא יאושר עד פגרת הבחירות ולא ייכנס לתוקף בקרוב, משום שלא הושלמו כל הליכי החקיקה שלו.

גם הכנסת קיימה דיון בשואת הארמנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully