וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושב החורף של הכנסת ייפתח: מה צפוי להם ולנו?

פנחס וולף

31.10.2011 / 2:06

הכנסת ה-18 תפתח היום את המושב הרביעי שלה, בסימן התחזקות מעמד הממשלה, היחלשות מפלגת קדימה וחזרת העבודה למרכז הבמה הפוליטית. על רקע המחאה, צפויים חיכוכים רבים בין סיעות הבית

הכנסת ה-18 תפתח היום (שני) את המושב הרביעי שלה, כשבאופן נדיר לשנים האחרונות, המושב ייפתח בסימן התחזקות מעמדה של הממשלה. בשנתיים האחרונות, מדי פתיחת מושב, הפוליטיקאים והתקשורת ניבאו כישלון לממשלה, כשמשברים רבים שעמדו על הפרק איימו על יציבותה. כעת המצב שונה: על רקע ההסלמה הביטחונית בדרום, מושב החורף ייפתח בסימן התחזקות מעמדו של ראש הממשלה, ירידה במעמדה הציבורי של קדימה ושל יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, חיכוכים בקדימה על רקע הדרישה להקדמת הפריימריז וכניסת שחקן משמעותי נוסף לזירה האופוזיציונית – מפלגת העבודה.

היום הראשון, החגיגי, ייפתח בשעה 16:00 בהשתתפות נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה ציפי לבני. פרס צפוי לקרוא למעסיקים בהייטק לשלב חרדים במקומות העבודה. "לישראל יש פוטנציאל כלכלי לצמוח, ואחד ממנועי הצמיחה זה שילוב של חרדים בהייטק", הוא יאמר. "אני קורא לכל המעסיקים לקלוט אליהם חרדים, לתת להם זמנים לתפילות, ואם צריך – מרחק נגיעה, ולאפשר להם להשתלב בתעסוקה איכותית כך שמנהגיהם לא ייפגעו".

פרס יקדיש חלק ניכר מדבריו לנושאים המדיניים והחברתיים וידבר על הצורך בצמצום פערים בין יהודים לערבים: "התריס היחידי שנשאר פתוח זה התריס של הרשות הפלסטינית, ותהיה בכייה לדורות אם התריס ייסגר", הוא יאמר בהתייחסו לסוגיה המדינית. "אבו מאזן הוא פרטנר ראוי לשלום, לא יהיו לנו מנהיגים מתונים יותר שילחמו נגד הטרור. אסור שנפספס את התריס הפתוח היחיד שנשאר במזרח התיכון". בהתייחסו למאבק החברתי, הוא צפוי להכריז כי "זהו מאבק צודק. צריך להקשיב לקולות העם".

נתניהו באזכרת זאבי: "אין לנו ברירה אלא לאחוז בחרב". גדעון צנטנר
מושב החורף ייפתח בסימן התחזקות מעמדו של ראש הממשלה. בנימין נתניהו/גדעון צנטנר

טענות מבית ומבחוץ, על רקע המחאה

הדעה הרווחת בקרב חברי כנסת מאופוזיציה וקואליציה כאחד היא שעסקת שליט חיזקה משמעותית את הממשלה וגרמה לכך שלפחות במושב הנוכחי היא לא נמצאת בסכנת נפילה. אבל אין זה אומר שלא צפויה לה התמודדות קשה עם אופוזיציה זועמת מצד קדימה והעבודה. ההתמודדות הראשונה תהיה בנושא החברתי, כשבזיכרון חרוטים האירועים מסוף מושב הקיץ של הכנסת, אז המחאה החברתית העמידה בפני הכנסת דרישה ברורה להיות קשובה לאזרחים.

כבר ביום פתיחת המושב צפוי מאבק עיקש בין הקואליציה לאופוזיציה: בבוקר סיעת העבודה תגיש הצעת חוק לפיזור הכנסת, כשבכך היא מסמנת את חזרתה בכוחות מחודשים לזירה. בערב כבר הכנסת תשוב לריטואל החוזר במסגרתו מוגשות הצעות אי אמון בממשלה. גם ישיבות הסיעות השונות יתחדשו וראשי המפלגות ינצלו את ההזדמנות להשיג במה תקשורתית נוספת.

במהלך המושב, הממשלה, שתנסה לאשר את מסקנות ועדת טרכטנברג בכנסת, תגלה שהמציאות כלל לא פשוטה בנושא זה, ולא רק בגלל מאבק אופוזיציוני. הבעיה המרכזית של ראש הממשלה ושל יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, תהיה התמודדות עם התנגדות מתוך הקואליציה, וההתנגדות היא אכן עזה ביותר. בשבוע שעבר, במהלך ישיבה של הצוות לבחינת חוק טל בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), הבהיר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לנציגי משרד האוצר: מי שיהין לבקש העברות תקציביות בשל מסקנות טרכטנברג יצא באותו רגע מאולם הוועדה. עד כדי כך גדול הזעם בקואליציה על מסקנות הוועדה.

גפני לא לבד. נתניהו צפוי להתמודד גם עם טענות מש"ס, לאחר שהממשלה בחרה לאמץ דרישות של ישראל ביתנו כתנאי לתמיכה בהמלצות טרכטנברג, ולא את דרישותיה שלה.

הרמת כוסית של מפלגת העבודה בבית ברל, ספטמבר 2011. שלומי גבאי
סיעת העבודה תגיש הצעת חוק לפיזור הכנסת, כשבכך היא מסמנת את חזרתה בכוחות מחודשים לזירה/שלומי גבאי

ישראל ביתנו תדרוש הטבות ליוצאי צבא

לליברמן, מנגד, יהיו הנושאים שלו שעשויים להוביל לחיכוך עם סיעת העצמאות ועם ש"ס: חוקי הנאמנות והגיור. לדברי יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, אחת מהצעות החוק שישראל ביתנו תוביל במושב היא הכפלת המענק הניתן למשתחררים משירות קרבי, עד לגובה שלוש משכורות ממוצעות במשק. בינתיים, לישראל ביתנו יש התחייבות מראש הממשלה לתמיכה ממשלתית בהצעת החוק, מה שמגביר את סיכויי הצלחתם בהעברת ההצעה. זאת אחת הסיבות ששרי ישראל ביתנו תמכו בממשלה במסקנות טרכטנברג.

אבל יש גם הצעות חוק שסיכוייהן לעבור נמוכות יותר. אחת מהן היא הצעת חוק להעדפת יוצאי צבא ושירות לאומי בתפקידים ממשלתיים, שעלולה להיתקל בהתנגדות המפלגות החרדיות. עוד הצעת חוק שישראל ביתנו מתכוונת להעלות במהלך המושב היא שלילת אזרחות מאדם שפעל נגד המדינה או אזרחיה. "לאחר עסקת שליט, בחלק רחב של המיעוט הערבי הייתה שמחה שאזרחי המדינה נהרגו. את אלה צריך להעניש באופן מהיר ובחומרה", אמר אילטוב.

ומהממשלה לאופוזיציה: סיעות האופוזיציה, כאמור, מחממות מנועים. קדימה הקימה במהלך פגרת הקיץ צוות היגוי על מסקנות ועדת טרכטנברג, בראשות שר האוצר לשעבר רוני בראון. הצוות יעקוב ויתקוף בנושא הכלכלי-חברתי, כאשר ח"כ רוחמה אברהם-בלילא תרכז את עבודת הסיעה בוועדת הכספים. המאבק המרכזי של קדימה יהיה הדרישה להבאת תקציב חדש לשנת 2012 עם סדר עדיפויות חדש. לשם כך, פעילי השטח של המפלגה החלו בהחתמת אזרחים על עצומה בנושא. סיעת האופוזיציה הראשית החליטה לפעול בטקטיקה שעל פיה מדי כמה שבועות היא תייחד את כל השבוע הפרלמנטרי למאבק בנושא חברתי מסוים, וכל הצעות החוק וההצעות לסדר של הסיעה יוגשו באותו נושא. כך, השבוע עומד בסימן מצוקת הדיור, וכל התבטאויות חברי קדימה צפויות להיות בנושא זה.

לפניות לכתב: pinhaswolf@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully