וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנמרק הטילה "מס שומן" - והתושבים אוגרים חמאה

המרכולים דיווחו על תורים ארוכים בשבועות האחרונים ועל הסתערות על מדפי הפיצה והחלב, שמחיריהם מזנקים החל מהיום. הסוחרים זועמים: מדוע לא מייקרים את כל המוצרים המשמינים?

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

משהו מוזר בממלכת דנמרק: תורים ארוכים השתרכו במרכולים, והתושבים נהרו למדפי החמאה, השמן והפיצות, בהכנה לגזרה החדשה, הראשונה מסוגה בעולם: מס שומן. הבוקר (ראשון) נכנסה לתוקפה התקנה החדשה בחוקי המס של דנמרק, שנועדה לצמצם את צריכתו של אב המזון המסוכן בקרב אזרחי המדינה. המס מוסיף 16 קרונות (כ-3 דולרים) לכל קילוגרם של שומן רווי הנמצא במוצרי מזון.

בניגוד לדברי כמה תושבים שהתראיינו לכתבה, הנתונים הרשמיים מצביעים על כך שאוכלוסיית דנמרק דווקא אינה נחשבת לשמנה במיוחד, ואף נמצאת מתחת למשקל הממוצע במדינות האיחוד האירופי. עם זאת, צריכת מוצרים המכילים שומן רווי נמצאת בדנמרק בעלייה מתמדת, כמו גם בארצות הברית ובבריטניה - שתי מדינות שיבחנו מרחוק את השפעתה של הגזרה החדשה.

חמאה. ShutterStock
לא מוגזם להניח שהדנים יספגו את המס, במקום לוותר על החמאה האהובה/ShutterStock

הרשויות בדנמרק אינן מביעות חשש מסחר מחתרתי ובלתי חוקי בממרחים משמינים, לפחות בשלב זה. עם זאת, כמה סוחרים שהתראיינו לרשתות המקומיות הביעו זעם בשל התקנות החדשות, ואיימו לפתוח בייבוא מקביל של מוצרי חלב. חלקם תהו מדוע המס מוטל רק על מוצרים שבהם שומן רווי ולא על כל המוצרים המשמינים, וטענו שלא מדובר אלא בדרך ערמומית של המדינה להתעשר על חשבון האזרחים. רק לאורך זמן יהיה ניתן לראות כמה דנים העדיפו לשלם עד 30 אחוזים יותר על החמאה המסורתית שלהם, מאשר להתנזר ממנה כדי לחסוך כתר או שניים, או אפילו כמה קרונות.

עוד בנושא
שומן רווי - מעלה גם סיכוי שברים
מה גרם למחסור בחמאה בישראל?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully