וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון למפלגתו של ארדואן בבחירות בטורקיה

מספירה של כמעט 100% מהקולות עולה שמפלגת הצדק והפיתוח גרפה כ-50% מהקולות בבחירות, אך לא קיבלה מספיק מושבים בפרלמנט לבצע שינויים בחוקה. ארדואן: "נכונן חוקה עם האופוזיציה"

מפלגת השלטון בטורקיה, בהנהגת ראש הממשלה הטורקי רג'פ טייפ ארדואן, ניצחה את יריבותיה בהפרש ניכר, אך לא זכתה לרוב הדרוש לשינויים בחוקה ללא משאל עם. כך עולה מספירה של 99.4% מהקולות. לפי התוצאות שפורסמו אמש (ראשון), מפלגת הצדק והפיתוח זכתה בכ-50% מקולות המצביעים בבחירות לפרלמנט וצפויה לקבל 326 מתוך 550 המושבים.

טורקיה בוחרת - כל הכותרות:
ארדואן הכל-יכול: "אוטוקרט בנשמתו"
השמאל המתעורר: "גנדי כמאל" בנעליו של אתאטורק
דעה: ארדואן צחק כל הדרך אל הקלפי

היה צפוי כי "מפלגת הצדק והפיתוח" האיסלמית (AKP) בהנהגת ארדואן תשמור על הרוב המוחלט שממנה היא נהנית בפרלמנט. המפלגה אף שאפה להגיע לרוב של 60% - מצב שהיה מאפשר לארדואן, בקדנציה השלישית הרצופה שלו, לערוך שינויים בחוקה כרצונו, ללא תלות באף שותפה קואליציונית.

"העם העביר לנו מסר לכונן חוקה חדשה בעלת קונצנזוס תוך משא ומתן", אמר אמש (ראשון) ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בנאום הניצחון לתומכיו באנקרה. הוא הבטיח לעבוד עם יריביו על מנת לגבש קונצנזוס סביב ניסוח החוקה החדשה עבור טורקיה, לאחר ניצחון מפלגתו בבחירות לפרלמנט.

השמאל החילוני התחזק, הימין הלאומני נחלש

מטבע הדברים, בעוד אזרחי טורקיה התייצבו אתמול בקלפיות, התמקדה תשומת הלב בארדואן ובמפלגתו, אבל לבחירות הללו יש בכל זאת גיבורה נוספת: "מפלגת העם הרפובליקנית" מהמרכז-שמאל - מפלגתו של מייסד טורקיה המודרנית, מוסטפא כמאל אתאטורק - החווה בימים אלו תחייה מחודשת. המפלגה זכתה ב-26% מהקולות, ואלה יוסיפו לה 23 מושבים בפרלמנט, בו היא מחזיקה כיום ב-112.

המנדטים הנוספים של המפלגה באו על חשבון נציגי "מפלגת הפעולה הלאומנית" הימנית (המחזיקה כיום ב-76 מושבים), שספגה מכה אנושה במהלך מערכת הבחירות בגלל חשיפת קלטת סקס שבעקבותיה נאלצו עשרה מחבריה להתפטר, ובכמה מהסקרים האחרונים היא התקרבה מרחק מדאיג לאחוז החסימה הגבוה, העומד על 10%. המפלגה זכתה לבסוף ב-13% מקולות המצביעים ובכך הבטיחה 54 מושבים בפרלמנט.

את תחייתה המחודשת חייבת המפלגה, המצויה במשבר שנמשך זה יותר מ-20 שנה, בראש ובראשונה לעומד בראשה, כמאל קילצ'דאוגלו, שזכה כבר לכינוי "גנדי כמאל" - לאור דמיונו הרב לאבי האומה ההודית ובזכות תדמית האיש נקי הכפיים של הפוליטיקה הטורקית, כמי שמנהל מלחמת חורמה נגד השחיתות במדינה, ומוכר כאדם חרוץ ה"קשוב לרחשי העם".

עדכון ראשון: 20:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully