וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה הערבית: אבו מאזן לא ינהל מו"מ עם ישראל

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

11.3.2010 / 3:29

ההכרזה הישראלית על בניית 1,600 דירות חדשות במזרח י-ם, ממשיכה לעורר תגובות חריפות. לדברי מזכ"ל הליגה הערבית מוסא, יו"ר הרשות הפלסטינית אינו מתכוון לפתוח במו"מ עקיף עם ישראל "כל עוד מתבצעת הבנייה בשטחים"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

בהמשך לדבריו במהלך דיון החירום של הליגה הערבית בקהיר, אמר הלילה (חמישי) מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא כי בשיחה שניהל עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אמר לו אבו מאזן שהוא לא יצטרף לכל מו"מ עם ישראל בשלב זה, ישיר או עקיף. מוסא אמר במהלך מסיבת העיתונאים כי "אבו מאזן החליט שהוא לא ייכנס למגעים תחת הנסיבות הנוכחיות". בתוך כך, גורמים בכירים בליגה הערבית אמרו כי תנאי הכרחי לחידוש המגעים בין ישראל והפלסטינים הוא הפסקת הרחבת הבנייה בצפון ירושלים ובשטחים.

הליגה הערבית קיימה אמש דיון חירום בקהיר בעקבות ההכרזה על בניית 1,600 דירות חדשות בשכונת רמת שלמה במזרח ירושלים, ובו הודיעה כי בעקבות פעולות ישראל היא שוקלת להסיר את תמיכתה מהמו"מ העקיף בין ישראל לרשות. מזכ"ל הליגה עמרו מוסא אמר לכתבים "כי העלבון הישראלי הגיע לרמה שאף מדינה ערבית לא תוכל להסכים לו. לישראל לא איכפת מאף אחד, לא מהמתווך ולא מהפלסטינים".

מוסא, קרא לארצות הברית לקבל הכרעה בכל הנוגע להתנהלותה מול ישראל. לדבריו, שרי החוץ הערבים שקיבלו לפני מספר ימים החלטה לתמוך בקיום מגעים עקיפים בין הרשות הפלסטינית לישראל, יבחנו מחדש את עמדתם ויסירו את המלצתם. בראיון לתחנת רדיו אמר מוסא כי "לאור צעדיה של ישראל, המצב הפך להיות שלילי ונטול תקווה". מוסא הוסיף כי קיימת אפשרות ששרי החוץ הערבים ייפגשו כדי לדון בנושא בשנית בימים הקרובים.

עוד אמר מוסא כי לאור צעדיה של ישראל, הוא ניהל שיחות עם שרי חוץ ערבים, עם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון ועם שר החוץ הספרדי מיגל מורטינוס. "כולם הביעו את מחאתם לנוכח צעדיה של ישראל ולנוכח ההתגרות הישראלית בפני העולם, החוק הבינלאומי והמתווכים האמריקאים".

גינויים בכל העולם

הגינויים מגיעים לא רק מהעולם הערבי ומסגן נשיא ארצות הברית שהופתע לגלות על הבנייה בזמן ביקורו וניסיונות ארצות הברית לחדש את שיחות הקרבה.

שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה ביקר את החלטת ישראל לאשר בניית 1,600 דירות במזרח ירושלים, ואמר כי החלטה זו "שולחת את את המסר הלא נכון בזמן הלא נכון". וסטרוולה הוסיף: "החלטת הממשלה בישראל מדאיגה אותי מאוד. עמדת גרמניה בנושא ההתיישבות ברורה ותואמת את עמדתה של הקהילה הבינלאומית כולה. פעולה זו מנוגדת למפת הדרכים ועשויה לדרום לקיפאון במגעים". עם זאת, הזכיר וסטרוולה כי גרמניה תתמוך במאמצי התיווך בתהליך המדיני באזור.

שר החוץ האוסטרלי סטיבן סמית' הצטרף גם לא התעלם מהדברים, ואמר כי הכרזת ישראל היא "מהלך לא מועיל לשיקום היחסים בין ישראל והפלסטינים. בדומה לעמיתיי בקהילה הבינלאומית, גם אני חושב שההחלטה הישראלית הגיעה בעיתוי הלא נכון ולא תקדם את התהליך". גם שר החוץ של ברזיל, סלסו אמורים, הצטרף למבקרים, ואמר כי הוא "מצטער עמוקות על הכרזת ישראל לבנות 1,600 בתים במזרח ירושלים, שהגיעה דווקא כאשר חלה התקדמות בתהליך המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים".

מוקדם יותר גינו את ההכרזה גם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון ושר החוץ של בריטניה. אשטון פרסמה הודעת גינוי, בה נכתב בין היתר כי "האיחוד האירופי מגנה את החלטת ממשלת ישראל לבנות יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים. על ישראל לשנות את ההחלטה הזו. האיחוד האירופי קורא לרשויות בישראל למלא את כל ההתחייבויות בתהליך השלום, על מנת למנוע פעולות שעלולות לסכן את המשא ומתן על הסדר הקבע".

שר החוץ של בריטניה דיוויד מיליבנד פרסם אף הוא הודעת גינוי להחלטה הישראלית לאשר בניית דירות במזרח ירושלים. בהודעה נכתב כי "זו החלטה רעה בזמן הלא נכון. זה ייתן כוח לאלה שטוענים כי ישראל אינה רצינית בנוגע לתהליך השלום". גם מרוקו גינתה את ההחלטה. לפי דיווח של סוכנויות הידיעות הערביות, משרד החוץ של מרוקו אמר כי "ההחלטה מהווה עבירה בוטה על מסקנות האו"ם בנושא הבנייה במזרח העיר".

(עדכון ראשון: 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully