וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אירן דוחה את טיוטת הסדר הגרעין

מעצמות המערב המתינו במשך שבוע לתשובה האירנית לטיוטת ההסכם להעשרת האורניום, אך כעת מסתמן כי הממשל האירני יסרב לקבל את תנאי ההסכם וינחיל מכה קשה למדיניות שיתוף הפעולה של אובמה

רויטרס

(צילום: רויטרס)

אירן החליטה לדחות את טיוטת ההסדר שהוצע לה על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כך מדווח הבוקר (שישי) העיתון ניו יורק טיימס. את הדיווח מסרו לעיתון גורמים דיפלומטיים באירופה ובארה"ב.
עד כה לא הייתה התייחסות רשמית של גורם או"ם או של גורם אירני לדחייה, שמגיעה רק מספר שעות לאחר הצהרתו של הנשיא האירני מחמוד אחמדינג'ד כי ארצו "מוכנה לשיתוף פעולה" עם המערב.

הגורמים הדיפלומטיים אמרו כי האירנים סירבו לקבל את הסעיף העיקרי עליו החליטו ששת המעצמות בוינה בשבוע שעבר, ועל פיו תחוייב אירן להעביר 75% מהאורניום שברשותה להעשרה ברוסיה. על פי הערכות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית העברה כזו לא תאפשר לאירן להגיע לידי יצירת פצצת אטום, תקטין את הסכנה המיידית הנשקפת ממנה ותאפשר זמן למערב להגיע להסכם גרעיני עקרוני עם אירן.

אולם גורם אמריקאי בכיר העריך כי האירנים רוצים לשמור על האורניום שלהם בחזקתם עד שיצליחו להשיג דלק גרעיני לכור בטהרן.

התשובה האירנית מגיעה שבוע לאחר שארצות הברית, צרפת ורוסיה אישרו כולן את פרטי טיוטת ההסכם כפי שסוכמו בפגישת נציגיהם בוינה. אירן הייתה אמורה להעביר גם היא את תשובתה במועד המוסכם ביום שישי אך השתהתה.

השבוע דיווחה התקשורת האירנית שאירן תקבל את טיוטת הסכם הגרעין עם המערב, אך תדרוש לערוך בו שינויים. על הפרק עומדת כמות האורניום שתישלח להעשרה. מוקדם יותר היום היו דיווחים שאירן תבקש לשלוח באופן הדרגתי את האורניום שלה ולא במשלוח אחד, וגם תבקש "החלפה סימולטנית" לפיה היא תקבל דלק גרעיני עבור כור המחקר הגרעיני שלה בטהרן בו זמנית למשלוח האורניום שלה לחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully