וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 שנות מאסר לגאידמק בפרשת "אנגולה-גייט"

בית משפט צרפתי גזר על איש העסקים ארקדי גאידמק שש שנות מאסר בפועל. כתב אישום בגין הלבנת הון עדין עומד כנגדו בישראל

אסור להשתמש

(קריינות: אילן שניג)

שש שנות מאסר נגזרו היום (שלישי) על איש העסקים ארקדי גאידמק בפרשת "אנגולה-גייט". גאיידמק מואשם, יחד עם כ-40 אנשי עסקים, פוליטיקאים ודמויות ציבוריות בכירות בצרפת, בשורה של עבירות של סחר בלתי חוקי בנשק עם ממשלת אנגולה. הסחר הבלתי חוקי כלל תשלומי שוחד, העלמת מס, הונאה ומעילה. גזר הדין הוקרא שלא בפניו של גאידמק, השוהה מזה זמן רב ברוסיה. כעת, שוררת אי בהירות אם צרפת תבקש מרוסיה להסגיר את גאידמק על מנת שירצה את עונשו.

התביעה במשפטו של גאיידמק דרשה להטיל עליו ועל שותפו הבכיר, פייר פלקון, שש שנות מאסר וקנס של חמישה מיליון אירו. מדינת ישראל נמנעה עד כה מלהסגיר את גאיידמק לצרפת על אף שהוצא נגדו צו מעצר בינלאומי. זאת בשל החוק הישראלי, שרק לאחרונה שונה ומאז עבירות של סחר בנשק הפכו לברות הסגרה. ז'אן כריסטוף מיטראן, בנו של נשיא צרפת לשעבר, הורשע אף הוא בעבירות דומות בפרשה. על מיטראן נגזרו שנתיים מאסר על תנאי וקנס של 375,000 אירו. שר הפנים הצרפתי בעבר צ'רלס פסקואה קיבל עונש מאסר של שלוש שנים, מתוכן שנתיים על תנאי, וקנס של 100,000 אירו.

ארקדי גאידמק בשיחה עם סטודנטים באוניברסיטת ת"א. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
חשוד שסחר, שיחד ורימה. גאיידמק/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

לפי כתב האישום, גאידמק עמד יחד עם איש העסקים פייר פלקון, במרכזה של הפרשה. במסגרת הפרשה, נמכר באופן בלתי חוקי נשק בשווי 791 מיליון דולר לממשלת אנגולה בשנים 93'-98' - תקופה בה הגיעה לשיאה מלחמת האזרחים במדינה, אשר גבתה את חייהם של חצי מיליון אזרחים.

על פי כתב האישום, גאידמק ושותפו היו אחראים למשלוחי נשק שכללו 420 טנקים, 150 אלף פגזים, 170 אלף מוקשים, 12 מסוקים ושש ספינות מלחמה. על פי החשד, בתמורה לאספקת הנשק, העניקה ממשלת אנגולה זיכיונות לקידוחי נפט לחברות נפט בינלאומיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עוד עולה מכתב האישום, כי גאידמק ופלקון שיחדו עשרות בכירים בצרפת ובמדינה האפריקאית עתירת הנפט בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, וזאת בכדי להבטיח את סחר הנשק. אנגולה, שהיתה באותה התקופה אחת המדינות העניות ביותר בעולם, היתה גם שקועה במלחמת אזרחים מרה בשנים 79'-2002. המלחמה התנהלה בין ממשלתו המרקסיסטית של חוזה אדוארדו דוס סנטוס לבין לוחמי החזית העממית לעצמאות אנגולה (UNITA) שנתמכו על ידי ארה"ב.

לפני כעשרה חודשים עזב איש העסקים הפרובוקטיבי את ישראל ועבר להתגורר במוסקבה. לאחרונה החל גאיידמק לסגור את עסקיו בישראל, זאת לאחר שנחל כישלון פוליטי בבחירות המוניציפאליות לעיריית ירושלים, ולאחר מכן בבחירות הכלליות.

לפני שבועיים הוגש בישראל כתב אישום נגד גאיידמק באשמת הלבנת הון. היום אמורה היתה להתקיים הקראה של כתב האישום אולם היא נדחתה למועד לא ידוע. בישראל מואשם גאידמק בהלבנת הון בסך 650 מיליון שקלים. על פי כתב האישום הלבין איש העסקים את הכסף באמצעות בנק הפועלים כחלק מניסיון השתלטות על חברה הולנדית בשם טרמופוסט.

מבחינה חוקית ארקדי גאידמק לא יוכל להחזיק יותר בבית"ר ירושלים שכן העבירה נושאת עמה קלון. עם זאת, הקבוצה לא לגמרי בידיו גם כך שכן היא מעוקלת לטובת יוסף טרוים, בלרם צ'רנוי ולוי קושניר להם חייב גאידמק עשרות מיליוני שקלים. אם נושיו של גאידמק יסכימו לוותר על הקבוצה יוכל גאידמק להעבירה בחינם לכל אדם שיחפוץ בה, כשגומא אגייאר שכבר השקיע ארבעה מיליון דולרים הוא המועמד היחיד כרגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully