וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: כמרים ונזירות התעללו באלפי ילדים

טלי גולדשטין

20.5.2009 / 18:35

מחקירה בת 9 שנים באירלנד עולה, כי במוסדות חינוך של הכנסייה הקתולית התבצעו מעשי אונס, הכאות מתמשכות והשפלות של התלמידים

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: איילת שולמן)

המתנתם הארוכה של אלפים מאזרחי אירלנד שסבלו התעללות מזעזעת מידי נזירות, כמרים ונזירים קתולים במוסדות הדת השונים לילדים, הממומנים על ידי הממשלה האירית, הסתיימה. עשור עבר מאז הוקמה הוועדה לחקירת התעללות בילדים במוסדות קתוליים והיום (רביעי) היא נשאה פרי. הסיבה להקמת הוועדה היתה חשיפה טלוויזיונית של ההתנהלות הנוראית באותם מוסדות, חשיפה שגרמה למבוכה רבה לממשלת אירלנד והביאה להתנצלות רשמית בפני הקורבנות ופתיחת חקירה ממלכתית.

לפי דיווח ה"טיימס" הלונדוני, הוועדה פרסמה היום את הדו"ח בן 3,500 המילים המחולק לחמישה כרכים, שעלותו נאמדה ב-70 מיליון יורו. החקירה עצמה ארכה תשע שנים והיא שופכת אור על אחת התקופות השחורות ביותר בהיסטוריה האירית. הוועדה תציג ראיות מתשאולים של 2,500 קורבנות שעברו התעללות מינית, רגשית ופיזית בבתי ספר, בתי יתומים, מוסדות חינוך ושיקום ובתי חולים משנות ה-40 ואילך.

הממשלה האירית התנצלה

דו"ח הביניים פורסם ב-2004, ובמהלכו שמעה הוועדה על "הסבל שעברו אותם קורבנות" במוסד אחד בו "פושעי מין ארבו לילדים חסרי האונים באופן קבוע". חשיפת הניצול, לרבות שורה של פרשיות בהן היו מעורבים כמרים שניצלו ילדים צעירים מינית, פגעה קשות בכנסייה הקתולית באירלנד ובסמכותה המוסרית. פגיעה זו קשה במיוחד, מאחר שבאירלנד היתה לכנסייה הקתולית ציבור מאמינים אדוק מאין כמוהו. על פתיחת החקירה ב-1999 הורה ראש הממשלה דאז ברטי אהרן לאחר שהתנצל בפני הקורבנות. החקירה היוותה גם את הנושא לסרט החשוב "האחיות מגדלנה", שיצא ב-2002.

ביולי התנצל האפיפיור בנדיקטוס ה-16 על מקרי ההתעללות המינית שאירעו בכנסייה הקתולית באוסטרליה ואמר שיש לעשות צדק עם האחראים להם. הוא כינה את המקרים "בגידה חמורה באמון". לדברי בנדיקטוס השישה עשר, "צריך להיות ברור שלהיות כומר אמיתי זה מנוגד לניצול מיני, משום שהכמרים הם משרתי האל. זה הכרחי שהכנסייה תפתור, תמנע ותאתר את האשמים בפרשיות כאלו".

האפיפיור התנצל בעבר על מקרי ההתעללות שאירעו בארצות הברית. הפרשייה נחשפה ב-2002 ומסגרתה למעלה מ-5,000 כמרים הואשמו בהתעללות מינית ב-12 אלף קורבנות וחמישה הגמוניות פשטו את הרגל. מקרי ההתעללות בקטינים בוצעו בידי כמרים במספר מדינות נוספות ברחבי העולם, התגלו והפכו לשערורייה לאחר שכנסיות מקומיות הסתירו את הכמרים המתעללים במקום להוקיע אותם או לדווח עליהם למשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully