וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועידת דרבן 2: "ישראל מדינה גזענית"

טלי גולדשטין

21.4.2009 / 18:15

8 שנים עברו אך שום דבר לא השתנה. נציגי המדינות בוועידת דרבן 2 אישררו את ההצהרה שהתקבלה בוועידת דרבן ה-1, המוטה נגד ישראל

נציגי וועידת דרבן 2, וועידת האו"ם נגד גזענות שנערכת בז'נבה, החליטו היום (שלישי) פה אחד לאשרר את ההצהרה הישנה, שהתקבלה בוועידת דרבן הראשונה מ-2001. ההחלטה התקבלה עוד לפני נעילת הוועידה.

הצעת הפשרה בוועידת דרבן 1 התקבלה לאחר תשעה ימים של דיונים קשים ולאחר שישראל נטשה את הוועידה. ההצעה אמנם מחקה את מרבית ההצהרות הקיצוניות נגד ישראל כ"מדינת אפרטהייד גזענית", וכמותם גם הקריאה למדינות העולם לנתק עימה את הקשרים הדיפלומטיים – בדומה לניתוק הקשרים עם דרום אפריקה טרם נפילת שלטון האפרטהייד. עם זאת, הקביעה ש"הציונות היא גזענות" הופיעה במסמך הסופי, וכן אושר סעיף המכיר ב"זכותם של פליטים לחזור, לפי רצונם, לבתיהם ולרכושם בכבוד ובביטחון".

ועידה שנויה במחלוקת

ועידת דרבן 2 הנוכחית נפתחה בטונים צורמים כשמדינות רבות החליטו להחרימה, בהן אוסטרליה, קנדה, גרמניה, פולין, איטליה, הולנד, ארה"ב וישראל. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה אמר כי ארצו מחרימה את "דרבן 2", משום שמארגניה מתעקשים לכלול בה האשמות "צבועות" נגד ישראל. הנשיא האמריקאי אמר כי הוא מאמין במוסדות האו"ם, אך לטענתו, הוועידה בז'נבה מסרבת להסיר את החלקים בהצהרה הסופית שלה, בהם מוגדרת ישראל כמדינה גזענית. ועידת דרבן 2 מנשכה תשומת לב רבה גם על רקע העובדה שנשיא אירן מחמוד אחמידנג'ד היה בין המוזמנים ולא התבייש להגיע ולשאת נאום אנטישמי למהדרין.

בנאומו אתמול אמר אחמדינג'ד מועצת הביטחון של האו"ם וארה"ב נותנות יד חופשית למשטר הגזעני בפלסטין. נציגי התאחדות הסטודנטים מישראל קטעו את נאומו אחמדינג'ד בצעקות זאת לאחר שכינה אחמדינג'ד את הציונות כגזענית. מאבטחי הוועידה הוציאו את נציגי הסטודנטים הישראלים ושללו את זכותם להשתתף בהמשך הוועידה. במהלך נאומו עזבו נציגי מדינות רבות ובהם גם נציג ירדן את הכנס במחאה על דבריו של אחמדינג'ד. נשיא אירן המשיך לתקוף את ארצות הברית ואמר כי "היא התחייבה להגן על רצח העם בעזה למרות גינוי העולם כולו. ארה"ב תמיד תמכה או לא הגיבה לפשעי המשטר בפלסטין בעזה".

פוליטיקאים ישראלים התייחסו לוועידת דרבן 2 וגינו אותה בחריפות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "בשואה נטבחו שישה מיליון מבני עמנו אבל לא כולם בעולם למדו את הלקח". לדבריו, "בזמן שנתייחד עם זכרם תתכנס בשוויץ ועידה שלכאורה" מכוונת נגד גזענות. אורח הכבוד הוא גזען ומכחיש שואה שלא מסתיר את כוונתו למחוק את ישראל מעל פני האדמה (הכוונה לאחמדינג'ד). אני מברך את המדינות שיחרימו את מפגן השנאה. בניגוד לאז, היום ניצבת מדינה יהודית חזקה, שמבטיחה את המשך קיומו של העם היהודי אל מול האנטישמיות החדשה".

גם שר הביטחון אהוד ברק התייחס לוועידה. "ועידת דרבן היא ביטוי לעולם הפוך. ועידה נגד גזענות שבה אדם כמו מחמוד אחמדינג'אד יכול להיות אורח כבוד. עלינו להיאבק בו, וכדי להיאבק בהיפוך היוצרות הזה אנו קיימים".

מטרת וועידת דרבן 2 היא לבדוק את ההתקדמות שחלה במאבק נגד הפליה על רקע גזעני, שנאת זרים וחוסר סובלנות מאז הוועידה הראשונה ב-2001. הנציב הגבוה של האו"ם לזכויות אדם נאבי פילאיי הדגיש באחרונה כי היעדים הבינלאומיים שהוצבו בוועידה הראשונה, לא הושגו. "עברו שמונה שנים וההתחייבויות לנקוט באמצעים נגד גזענות פשוט לא צלחו", אמר.

ארגון זכויות האדם "יומן רייטס ווץ'" האשים את המדינות שהחליטו להחרים את הוועידה הנוכחית ואמר כי הן "מפנות את גבן" לקורבנות הגזענות. היום, יום שני, הוא יום הולדתו של הצורר הנאצי אדולף היטלר. במקביל, החלו הבוקר אירועים לציון יום השואה, לרבות טקס בז'נבה אליו יגיע חתן פרס הנובל לשלום אלי ויזנטל ודמויות בכירות נוספות בקהילה היהודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully