וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העריצות שמרעיבה מיליונים בזימבבואה

טלי גולדשטין

22.12.2008 / 17:22

שלטונו העריץ של הנשיא מוגאבה החריף את משבר המזון במדינה האפריקאית. אם הוא לא יודח, מליונים עלולים לרעוב למוות

משבר הרעב בזימבבואה הולך ומחמיר. סקר מעודכן של האו"ם מצא כי שבעה מתוך עשרה בני אדם לא אכלו דבר או שאכלו ארוחה אחת בלבד במהלך יומיים. לאחר שלושה עשורים, זימבבואה עדיין נשלטת על ידי הנשיא הרודן רוברט מוגאבה. התושבים מציינים השנה שבע שנים רעות – שבע שנים רצופות של רעב. משבר זה, בחלקו הגדול מעשה ידי אדם ובחלקו תוצאה של מזג אוויר בלתי יציב, הוחרף בשל המדיניות החקלאית, קריסת הכלכלה ומפלגת השלטון שהשתמשה באדמות החקלאיות ובמזון כנשק במהלך מאבקה האכזרי והמוצלח לשמור על ההנהגה.

השנה הידרדר המצב בזימבבואה ומצוקת הרעב החריפה. המחקר, שערכה תוכנית המזון של האו"ם באוקטובר, מצא שחלה הידרדרות מזעזעת במהלך השנה האחרונה לבדה. עוד עלה מהמחקר כי מספר האנשים שלא אכלו דבר במהלך 48 שעות עלה ל-12% מ-0%, בעוד מספר האנשים שאכלו ארוחה אחת זינק ל-60% מ-13% ב-2007.

העם סובל מהסכסוך הפוליטי

במשך שלושה חודשים, מיוני ועד אוגוסט, אסר מוגאבה על ארגוני הצדקה הבינלאומיים לפעול במדינה ומנע מזון וסיוע בסיסי ממיליון בני אדם. זאת למרות שזימבבואה סבלה השנה מאחת השנים החקלאיות הגרועות ביותר שלה.

מוגאבה הצדיק את החלטתו על ידי הטענה שמספר קבוצות סיוע מערביות תומכות ביריבו הפוליטי מורגן צ'נגראי, שהביס אותו בבחירות במרץ – בחירות שמוגאבה סירב לקבל את תוצאותיהן. ביוני פרש צ'נגראי מהסבב השני של הבחירות על רקע קמפיין אלימות שהופעל נגדו ונגד חברי מפלגת האופוזייציה ותומכיה. עם זאת, לטענת פרשנים וארגוני זכויות אדם, המניע האמיתי של מוגאבה היה "לנקות" את האזורים הכפריים מעדי ראיה לקמפיין האלימות של הצבא נגד האופוזיציה ולהרעיב את תומכיה.

המשברים הפוליטי וההומניטרי בזימבבואה החמירו על רקע התפרצות מגפת הכולרה, קריסת מערכת הבריאות, החינוך והסניטציה והקיפאון המדיני. ובינתיים, מאשים מוגאבה את הסנקציות שהטיל המערב על זימבבואה בצרות הפוקדות את מדינתו. מעל אלף בני אדם נפלו קורבן עד כה למגפת הכולרה והיד עוד נטויה.

ממשלת זימבבואה אף הרחיקה לכת באחרונה והאשימה את בריטניה, השליטה הקולוניאליסטית לשעבר של זימבבואה, בניסיון לפלוש אליה שוב ובהפצת המגפה על ידי פיזור צואה אנושית במים במסגרת לוחמה ביולוגית – האשמה שזכתה לגינוי בקרב המערב. מומחה לזכויות אדם באו"ם כינה את מוגאבה "רודן משוגע" שאיבד כל נגיעה עם המציאות. הדרך היחידה באמצעותה ניתן להדיח את מוגאבה מהשלטון היא אם אירופה תצליח לשכנע את דרום אפריקה להסיר כל תמיכה ממנו, אמר ג'ין זיגלר, יועץ לוועדה לזכויות האדם באו"ם. "הזוועה המתרחשת כיום בזימבבואה היא בלתי נסבלת", אמר.

המערב מחמיר את המצב

הטינה ששומר מוגאבה כלפי המערב עדיין אינה פותרת את הפרדוקס המרכזי הנובע משנותיו הרבות בשלטון. היתה זו המדיניות הכושלת של מוגאבה ושל מפלגתו ZANU-PF, לרבות ההשתלטות על חוות חקלאיות, שהפכה את זימבבואה לתלויה לחלוטין בסיוע מערבי שהוא כה מתעב.

אותו טיעון תקף גם לגבי מנהיגי המערב: למרות הגינוי של מוגאבה, התרומות הנדיבות שלהן סייעו לו לשרוד בשלטון על ידי מניעת השתלטות הרעב על המדינה. "אתה מנסה להציל חיים אך אתה יודע שתוך כדי כך אתה מסייע לממשלה", אמר אחד מראשי ארגוני הסיוע ל"ניו יורק טיימס". "לצערנו, מפלגת ZANU-PF יודעת לנצל היטב את המצוקות ההומניטריות", הוסיף.

קרנות צדקה אמריקאיות ותוכנית המזון של האו"ם האכילו מיליונים מתושבי זימבבואה מאז סוף 2002 בעלות של 1.25 מיליארד דולר עד כה. גם החודש, האכילו האו"ם וארה"ב כמחצית מאוכלוסיית זימבבואה. עתה מתחיל להיווצר מחסור במזון לו זקוקה תוכנית המזון לקראת ינואר. "איננו מתמודדים עם מצב של רעב המוני עדיין", אמרה שרה ג'ייקובס מארגון "הצילו את הילדים". "עם זאת ללא הכנסת מזון למדינה, נתמודד עם מצב גרוע בהרבה כבר בינואר", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully